Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterföljare till 300D och 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hench

Medlem
Hejsan!

Är på gång med att köpa
digitalt.
Funderar på antingen en 300D eller 10D.

Men så ställer jag mig frågan
om det är så att canon kanske är på
gång med nya modeller?

Vad tror ni?
Kommer 6mpixel CMOS:en hänga med ett tag
till?

Skulle bli helt tokig om det, precis när jag
köpt min kamera, komma ut en 8 mpixlare...

Jag tror inte att det är nått på G inom den "närmsta" tiden.
Men nya grejer är juh alltid på gång, så är det!

Jag har sakta börjat inse, att allt man köper (speciellt elektronik) så är det så att "dagen efter" så kommer en bättre modell till samma pris!

Själv tycker jag att du skall slå till nu!
Du kommer nog inte ångra dig!

/Jocce

Räkna med att 300D kommer att finnas ett tag. Men en efterträdare till 10D lär vara på gång och ska presenteras i maj/juni men kommer antagligen inte börja säljas förrän i slutet av sommaren.

Den kommer att ha kvar 6MP och 1,6x, men bli snabbare med 5 bilder per sekund tack vare en ny processor som också gör att kamera skriver snabbare på minneskortet. Ett större buffertminne msåte till för att matcha hasigheten och blir på 20 bilder/sekund. Kameran får E-TTL 2 precis som Eos 1D mark II och Eos 30V/33V.
Detta är rykten, men trovärdiga sådana från flera oberoende källor.

Under höstan är en 3000D ganka trolig (kanke 4MP och ruskigt billig och enkel) och mot vintern en 3D (med sensorn från 1D mark II)

Henrik_me_kameran skrev:
Skulle bli helt tokig om det, precis när jag
köpt min kamera, komma ut en 8 mpixlare...

Då har du ett svårt liv i vansinne framför dig, Henrik. För nya kameror det kommer hela tiden! Du måste fråga dig vad du egentligen behöver!

Men.....om du köper en 10D nu lovar jag att köpa den av dig begagnad för låt oss säga 9.000kr om 1 år ;-)))

mvh / Matti

Jag är helt övertygad om

att precis när du bestämt dig för vad du vill ha, så kommer Canon att lansera en ny modell. Antingen är den billigare, snabbare, har bättre sensor eller fler finesser. Kanske tom flera av dessa saker.

Frågan är snarare, hur mycket vill du lägga på en kamera, och får du de finesser du vill ha _nu_ för de pengarna?

Om ja, köp nu, och svälj stoltheten när nästa generation presenteras.

Jag menar, du köpte väl inte en ny filmkamera varje gång en sådan ny modell lanserades?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar