Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

efterbelysning av ansiktshalva i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

konsumism

Medlem
Hur gör jag för att efterbelysa en del av ena sidan av ett porträtt? Det satt en stark lampa på den sidan av ansiktet.

1000 tack

Peter
 
Jag tror att din fråga är svår att ge ett korrekt och riktigt svar på. Jag försöker mig på ett tips men det är inte säkert att det fungerar på din bild.

Jobba i lager. Skapa ett nytt lager. Välj Övertäckning och fyll med 50% grått. Gör du rätt, så har du ett nytt lager men du ser ingen skillnad alls på bilden. Jobba med vit respektive svart pensel med låg opacitet. Den svarta penseln kommer att mörka ner bilden men jag är rädd för att det är mest mellantonerna som du kommer att påverka. Det är skitsvårt med hud och speciellt att återställa utbränd hud.

Har jag fattat ditt problem rätt?
 
Hur gör jag för att efterbelysa en del av ena sidan av ett porträtt? Det satt en stark lampa på den sidan av ansiktet.

1000 tack

Peter

Hoppas bilden är plåtad i RAW?! Några alternativ.

1.Minska kontrasten vid RAW framkallningen.
2.Markera ansiktshalvan med lassoverktyget och använd kurvor att mörka ner.
3.Gör två framkallningar i RAW, en för den ljusa ansiktshalvan och en för den mörka, lägg sedan ihop dem och använd lagermask för att ta fram det du vill ur resp lager. Så jobbar jag ofta för att minska kontrasten i väl kontrastrika motiv.

Om du visar bilden är det betydligt lättare att avgöra hur och vad som kan göras.

Mvh.

/Janne
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.