** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

efterbehandling av bild

Produkter
(logga in för att koppla)

blixten2222

Aktiv medlem
Är ganska ny här.
Hur gör man bilderna till sk tumnaglar för webb?
Samt om de förhindrar att de kan skriva ut bilden i någon vidare kvalité?
Sen undrar jag hur man lägger in copyright med sitt namn tex i metadatan i lightroom?
Sist undrar jag vilken kvalité man ska leverera en bild till en sk "kund"?

1. Beror på var och med vad du ska publicera. Om det tex är Wordpresshemsida så finns det automatiska åtgärder.

2.Du använder en storlek på bilden som vid utskrift bara blir ok som liten utskrift. Så testa hemma själv med tex bild som är 800 pixlar på längsta sidan och se i villken utskriftstorlek du tycker blir lagom opassande.

3. Exempel http://www.lightroompresets.com/blo...opyright-metadata-to-your-photos-in-lightroom

4.I bästa kvalitén tycker jag låter logiskt, dvs original. Sen kan det skilja om kunden bara vill använda bild till webben i litet format tex, Så är det ofta på bildbyråer att man kan välja format och då komma billigare undan.

Angående utskriftsstorlek kan du grovt räkna med 100 pixlar/cm, blir 254 ppi, så 800 pixlar kan skrivas ut till ca 8cm i bra kvalité.

1. Beror på var och med vad du ska publicera. Om det tex är Wordpresshemsida så finns det automatiska åtgärder.

2.Du använder en storlek på bilden som vid utskrift bara blir ok som liten utskrift. Så testa hemma själv med tex bild som är 800 pixlar på längsta sidan och se i villken utskriftstorlek du tycker blir lagom opassande.

3. Exempel http://www.lightroompresets.com/blo...opyright-metadata-to-your-photos-in-lightroom

4.I bästa kvalitén tycker jag låter logiskt, dvs original. Sen kan det skilja om
kunden bara vill använda bild till webben i litet format tex, Så är det ofta på bildbyråer att man kan välja format och då komma billigare undan.

Tackar för bra svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar