Annons

Efter K20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ännu en sådan där, som jag ser det, meningslös debatt om vad som kommer efter det som nätt och jämnt har nått butikerna.

Det verkar som en sjukdom detta att ständigt spekulera om vad som skall komma bortom tidshorisonten redan innan det finns rimliga erfarenheter av den nya produkten.

Varför inte avvakt lite och se hur den nya produkten är i relation vad som utlovats och andra liknande produkter på marknaden?

Jag är medveten om att jag med detta inlägg kanske har kommit med en åsikt som inte passar på fotosidan.se, men hellre att föra fram den än att vara en som alltid stryker medhårs och saknar egna åsikter.
 
Alla måste väl få tycka. Svårt att sia om vad som ska komme efter en kamera som inte ens finns att få tag i ännu. Marknaden är ju mördande. Mer finesser i mindre fodral. Se på mobilerna som är så små att man tappar bort dem hela tiden. Svårt för Pentax som lever i skuggan av de stora och nu när Sony satsar så är det skönt att vara konsument.
 
JKS skrev:
Nu när K20D precis har släppts, vad kommer härnäst??

/j
Pentax har väl varit ganska tydlige med att det kommer en K2000D (eller K1000D) till sommaren, sedan släpps en modell över K20 till hösten, K5 eller K1 kanske den kommer att heta, men varför inte LXD.

Väntar för övrigt på att man tar bort D i beteckningen, den känns lite onödig. Det är ju ändå ingen namnkollision med gamla kameror.
 
Givetvis skall man få ha åsikter om det mesta, ja rent av om allt. Men ibland så blir man ju ganska förbryllad över dessa spekulationer om vad som eventuellt kan dyka upp bortom tidshorisonten.

Det kan inte vara lätt att ständigt bry sin hjärna så intensivt över det eventuellt kommande som så ofta görs. Det ger ett intryck av att inget som produceras duger. Och att inget nytt skall ges en chans att visa vad produkten går för. Eller är det så att en produkt är intressant så länge den inte finns att få tag på? Och att när den börjar bli åtkomlig så försvinner intresset för den som en fis i en höststorm?

Det kanske är dags att bromsa in lite och se vad som K20 som verktyg har att ge fotograferna. Jag tycker ofta att det verkar finnas en inställning att det hela tiden gäller att få tag på det allra nyaste istället för att lära sig att behärska verktyget. Oavsett om det gäller kameror, dataprogram eller något annat.

Kan ju bara se hur jag fick höra det var för ett par arbetskamrater för åtskilliga år sedan. De hade köpt sig det senaste och vassaste de kunde få tag på i fiskeutrustning. Glada i hågen drog de iväg till en hyrd stuga någonstans uppåt Norrland för att fiska STORA fiskar. De kämpade idogt utan att få ett enda napp. Var dag kom en äldre man med en gammal sliten utrustning, kastade ut och plockade upp ett antal fiskar innan han gick hem. Till sist frågade de honom varför han fick napp med sin slitna utrustning men inte de med sin fina. Svaret var enkelt. "Man måste veta var de står".

Sammantaget blir det att min åsikt är att visst skall man få föra fram sina åsikter. Men också att det ibland verkar vara lite ogenomtänkt och att man inte ger de nya produkterna en ärlig chans i sin jakt efter det som eventuellt komma skall.
 
Torparfarsan skrev:
Ännu en sådan där, som jag ser det, meningslös debatt om vad som kommer efter det som nätt och jämnt har nått butikerna.

Det verkar som en sjukdom detta att ständigt spekulera om vad som skall komma bortom tidshorisonten redan innan det finns rimliga erfarenheter av den nya produkten.

Varför inte avvakt lite och se hur den nya produkten är i relation vad som utlovats och andra liknande produkter på marknaden?

Jag är medveten om att jag med detta inlägg kanske har kommit med en åsikt som inte passar på fotosidan.se, men hellre att föra fram den än att vara en som alltid stryker medhårs och saknar egna åsikter.

Pentax lär ju har framtidplanerna tämligen klara för kommande och nästkommande modeller, så varför skulle inte vi kunna få spekulera? All respekt att du tycker det är meningslös debatt, men det lättaste sättet för dig att slippa den är väl då att undvika denna tråd snarare än att uppmana alla andra att lägga ner debatten :)
 
JKS skrev:
Nu när K20D precis har släppts, vad kommer härnäst??

/j

En snabbare proffsmodell är väl ett måste förr eller senare? Tyckte det syntes väl vid debatten när k20d-specen släpptes, dom flesta invändningar verkade handla om 3 fps.
 
Punkk: Ber om ursäkt för att jag råkade komma med ett ifrågasättande. Min avsikt var definitivt inte att begära att en debatt skall läggas ner eller tystas. Jag ville mitt, tydligen ej önskvärda, inlägg väcka en tanke i det rimliga med att så som sker på detta forum, spekulera i vad som eventuellt väntar i framtiden. Inte att tysta en debatt som du verkar vilja antyda.

Nästa gång jag dristar mig till att skriva ett inlägg är det väl säkrast att du tillfrågas i förhand om tillstånd? :)
 
K30 kommer att ha 100 procent sökarförstoring och 100 % visning. 5 bps med 14 bitas bitdjup. Nyutvecklad AF med förbättrade lågjusegenskape.Kanse man lyckas delutläsa sensorinformation under samma exponering och få börbättrade brus och dr prestanda i klass med D3
Priset blir väl det vanliga stax under 10.000
Sensorn är en crop 0,25 på 16 mp.
 
Gunnar, jag lovar dig. Det här blir en ännu mer meningslös debatt om vi skall hålla på och ursäkta varandra för att ha olika åsikter..... :)
 
papi skrev:
K30 kommer att ha 100 procent sökarförstoring och 100 % visning. 5 bps med 14 bitas bitdjup. Nyutvecklad AF med förbättrade lågjusegenskape.Kanse man lyckas delutläsa sensorinformation under samma exponering och få börbättrade brus och dr prestanda i klass med D3
Priset blir väl det vanliga stax under 10.000
Sensorn är en crop 0,25 på 16 mp.

Allt detta i efterträdaren till k20d, hur realistiskt är det? Tycker det låter mer som en k1d eller vad den nu kommer heta!
 
Kamerahuset K20D finns på lager idag på 2 ställen enl Prisjakt.

Vad som kommer efter K20D är väl egentligen vad som borde ha kommit istf K20D eller samtidigt.
En något mer yrkesbetonad modell, alltså.

Men visst ligger det mycket i att kolla först vad K20D går för. Har den fått bättre känslighet vad gäller balans högdager/skugga i det lägre isoområdet, månne? k10D och syskonet från Samsung var inte så kul där.

Vissa motiv var omöjliga i ACR att få teckning i högdagrarna på samtidigt som skuggorna lättades vid iso 100-200. Blev bättre vid iso 400 men på bekostnad av detaljskärpa.

Intressant oxå att se hur den lyckas hantera bruset med så många pixlar på så liten sensoryta.
 
Photocon skrev:

Vissa motiv var omöjliga i ACR att få teckning i högdagrarna på samtidigt som skuggorna lättades vid iso 100-200. Blev bättre vid iso 400 men på bekostnad av detaljskärpa.

Intressant oxå att se hur den lyckas hantera bruset med så många pixlar på så liten sensoryta.

Ser man på DPRs mätningn av dynamiskt omfång i raw så ser det ut som om K10 gör ett bra jobb jämfört med tex 5D i lågdagrana, men ligger ett halvt steg efter i högdagrana. Med en lite försiktigare exponering skulle man kunna tro att skillnaden blir rätt liten.

5D:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1102165&target=_blank


K10D:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1102164&target=_blank


Av de jämförelsebilder K20/K10 som publicerats ser det ut som brusbilden är ungefär ett steg bättre på K20. Lite imponerande med 40% fler pixlar, men så har nya sensorn också hög yteffektivitet.
 
papi skrev:
Ser man på DPRs mätningn av dynamiskt omfång i raw så ser det ut som om K10 gör ett bra jobb jämfört med tex 5D i lågdagrana, men ligger ett halvt steg efter i högdagrana. Med en lite försiktigare exponering skulle man kunna tro att skillnaden blir rätt liten.

5D:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1102165&target=_blank


K10D:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1102164&target=_blank


Av de jämförelsebilder K20/K10 som publicerats ser det ut som brusbilden är ungefär ett steg bättre på K20. Lite imponerande med 40% fler pixlar, men så har nya sensorn också hög yteffektivitet.

Jag vet och det var precis så jag gjorde med exponeringen. Men vill gärna slippa det i alla situationer. Annars var kameran lysande.
 
Photocon skrev:
Jag vet och det var precis så jag gjorde med exponeringen. Men vill gärna slippa det i alla situationer. Annars var kameran lysande.

Då kan den nya funktionen "utökat dynamisk omfång" i K20 kanske vara helt rätt. Enligt vad jag hört fungerar den även i raw.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.