Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efter ett bröllop...

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hur ser ert arbetsflöde ut? Hur redigerar ni bilderna, enbart i lightroom/raw-konverterare eller + photoshop? Om photoshop, vad gör ni där? (jag använder aldrig photoshop så jag är lite nyfiken på vad det kan göra för mina bröllopsbilder, något praktexempel där photoshop är livsnödvändigt?)

Hur många bilder fotar ni, och hur många bilder levererar ni? Levererar ni enbart utvalda redigerade eller även en stor mängd oredigerade (ex. de som håller någorlunda teknisk kvalité men där komponeringen inte sitter hundra)? Hur levererar ni? Om digitalt, hur? Hur lång tid tar det innan slutkunden har bilderna? Hur vanligt är det med vattenstämpel? Levererar ni i full upplösning?

Många frågor men jag kommer säkert på hundra till efter första svaret :)

MVH
André

Arbetsflöde

Senast....
Två kameror med RAW...
Sju minneskort, och drygt tretusen bilder under sexton timmar....
Picasa: Valde ut och sorterade...
CameraRAW: justerade exponeringen- kontrast och kurvor enligt förinställd grundprofil...
Photoshop: Rätade upp och beskar vid behov, brusreducerade och skärpte upp....
finjusterade nivåer...
DVD: Sparade ner i utskriftformat och webbformat Jpeg....
Bildspel på DVD, med musik från bröllop och fest....
Överlämnade... klart:)

Enbart utvalt material levererat, allt undermåligt kastat och tveksamma bilder arkiverat på DVD.

Senast ändrad:
Jag kör 99% av efterarbetet i LR, men har några actions som jag gillar i PS samt om jag behöver clone verktyget som jag tycker är bättre i PS än i LR.

Jag tar mellan 700-1500 bilder på ett bröllop beroende på längden som jag är med och fotar. Jag levererar endast redigerade bilder i "högupplöst" jpg. Jag kör ingen vatten stämpel för det skulle jag absolut _inte_ vilja ha om jag själv skulle köpa bilder av någon. (om det inte vore en superkändisfotograf kanske ;-))

Jag brukar visa upp ca 20 blandade bilder ganska fort inom högst ett dygn typ (http://fstop.se/?page_id=907), sen får de alla redigerade bilder på egen privat webbsida, samt på DVD tillsammans med album. Jag kör fast pris på allt detta, för det är även så jag själv skulle vilja att någon prissatte om jag själv skulle vilja köpa en fotograf tjänst. Men inom högst en vecka brukar jag kunna få ut alla bilder på nätet för beskådan, och sen beror DVD leveransen på när boken är klar.

Mina 5 cent...

Av dessa 700-1500 bilder, hur många redigerar och levererar du? Efter mitt första bröllop nu i helgen hade jag drygt 400 utvalda bilder av totalt 1500, men den siffran kommer säkert sänkas med minst 50 i nästa sortering. Jag gör all redigering i lightroom men 400 bilder är även där väldigt jobbigt att redigera.

Det vore kul att få ett inlägg från Jonas Peterson här på fotosidan som tillhör eliten :)

Av dessa 700-1500 bilder, hur många redigerar och levererar du? Efter mitt första bröllop nu i helgen hade jag drygt 400 utvalda bilder av totalt 1500, men den siffran kommer säkert sänkas med minst 50 i nästa sortering. Jag gör all redigering i lightroom men 400 bilder är även där väldigt jobbigt att redigera.

Ja där gör vi nog alla lite olika, men för att kunna visa upp en bild för kund så måste jag redigera den....
och i mitt fall där jag leverar de bilderna som blir bra till kund och inte ett exakt förut bestämt antal eller pris per bild då jag har fastpris på mitt uppdrag så ...så får de alla redigerade bilder som jag har gjort.... och ja det är lite jobbigt... men oxå ganska kul annars så skulle jag nog hellre kolla på TV eller nåt ;-)

Man kan nog vara kreativ och hitta på olika affärsmodeller eller betalningslösningar för sitt uppdrag eller sina bilder, jag har valt att göra på det sättet som jag skulle själv vilja att det fungerade om jag vore kund. Rätt eller fel det är i betraktarens ögon...

Jo kollar du inläggen medverkar även jag i diskussionen ;-) Dock är det fel ämne i den tråden som handlar om rookies och bröllop, inte arbetsflödet efter ett bröllop! Vore kul att veta hur hans arbetsflöde ser ut och hur många bilder Jonas levererar då han kommer hem med drygt 50gb bilder :)

och i mitt fall där jag leverar de bilderna som blir bra till kund och inte ett exakt förut bestämt antal eller pris per bild då jag har fastpris på mitt uppdrag så ...

Att det inte är ett fast antal förstår jag, men handlar det om 50-100-200-500 bilder? Det kan ju inte skilja mer än någon hundring eller två mellan olika bröllop?

Jo kollar du inläggen medverkar även jag i diskussionen ;-) Dock är det fel ämne i den tråden som handlar om rookies och bröllop, inte arbetsflödet efter ett bröllop! Vore kul att veta hur hans arbetsflöde ser ut och hur många bilder Jonas levererar då han kommer hem med drygt 50gb bilder :)

Ahh då missförstod jag dig.

Att det inte är ett fast antal förstår jag, men handlar det om 50-100-200-500 bilder? Det kan ju inte skilja mer än någon hundring eller två mellan olika bröllop?

Jag har historiskt levererat mellan ca 200-400 bilder där enkelt räknat 200 är för halvdagsuppdrag och 400 är för heldagsuppdrag.

Varför DVD?

Jag har också precis fotat mina första bröllop och undrar massa saker om det här.

Bl.a: Varför levererar alla på dvd? Dom två bröllopen som jag har fotat nu har jag skickat bilderna till via den här sidan: http://www.streamfile.com/
Registrerar man sin mailadress så kan man skicka zippade mappar som är upp till 500 GB. Behöver man skicka mer så kan man ju alltid dela upp det i två mappar. Jag mejlar alltså sedan kunden en länk där de klickar för att ladda ner en zippad mapp med bilderna.

Det här har ju flera fördelar mot att skicka på en skiva; du slipper lägga tid och pengar på att köpa en skiva, du slipper lägga tid på att gå och posta/leverera skivan personligen, och framförallt så slipper kunden vänta på att skivan ska komma fram med posten. Sparar alltså tid och pengar.

Så vad är det dvd har för fördelar? Det skulle vara bra att veta. Är det för att det verkar proffsigare? Enklare för kunder som inte är lika datorkunniga?

Jag har också precis fotat mina första bröllop och undrar massa saker om det här.

Bl.a: Varför levererar alla på dvd? Dom två bröllopen som jag har fotat nu har jag skickat bilderna till via den här sidan: http://www.streamfile.com/
Registrerar man sin mailadress så kan man skicka zippade mappar som är upp till 500 GB. Behöver man skicka mer så kan man ju alltid dela upp det i två mappar. Jag mejlar alltså sedan kunden en länk där de klickar för att ladda ner en zippad mapp med bilderna.

Det här har ju flera fördelar mot att skicka på en skiva; du slipper lägga tid och pengar på att köpa en skiva, du slipper lägga tid på att gå och posta/leverera skivan personligen, och framförallt så slipper kunden vänta på att skivan ska komma fram med posten. Sparar alltså tid och pengar.

Så vad är det dvd har för fördelar? Det skulle vara bra att veta. Är det för att det verkar proffsigare? Enklare för kunder som inte är lika datorkunniga?

För min del är det för att göra det så enkelt som möjligt för kunden. Visst bör de flesta ha bredband vid det här laget men en del kanske inte har tillräckligt snabbt bredband. Sedan ska väl ändå en faktura skickas och denna kan man ju leverera i samma veva, samtidigt som man får en avrundning med sin kund, upplevelsen ska ju vara bra från start till mål. Sedan har nog de flesta sina kunder lokalt (exklusive de mest välbetalda proffsen) och då är ett besök hos kunden aldrig långt bort. Just nu levererar jag mina på CD, just pga att vi haft telefonkontakt genom hela vägen och för att jag vill möte upp efteråt, samtidigt som fakturan lämnas.

Så lite tid

Personligen tycker jag det är så lite tid och pengar att bränna ut en DVD, att jag gärna gör det. Kalla mig gärna gammaldags, men även i dessa digitala överföringstider är en skiva någonting att hålla i:) Jag roar mig också med att göra en DVD med ett bildspel, musiken från bröllopsdagen synkad med bilderna... det ger ett mervärde. Men det är jag...

Ja och för att jag tycker att leverera fysiskt matrial, album, förstoringar, DVD, canvas, kapa, etc ger ett mervärde till kunden, och mervärde är lika med rekommendation, och rekommendation är nya jobb.

Okej, jag förstår vad ni menar.

Sen undrar jag också om onlinegalleri. Där kunderna alltså kan se och välja ut bilder. Finns det någon bra sida för det? Eller något annat sätt man enkelt kan göra ett onlinegalleri? (kanske med lightroom på något sätt, jag har ett svagt minne av det, men det kan vara helt fel)

Okej, jag förstår vad ni menar.

Sen undrar jag också om onlinegalleri. Där kunderna alltså kan se och välja ut bilder. Finns det någon bra sida för det? Eller något annat sätt man enkelt kan göra ett onlinegalleri? (kanske med lightroom på något sätt, jag har ett svagt minne av det, men det kan vara helt fel)

Finns enkla inbyggda i LR, sen kan du kolla http://theturninggate.net/updates/ttg-cart-ce-1-1-0-feature-update/ där det finns mer avancerade funktioner.

Senast....
Två kameror med RAW...
Sju minneskort, och drygt tretusen bilder under sexton timmar....
Picasa: Valde ut och sorterade...
CameraRAW: justerade exponeringen- kontrast och kurvor enligt förinställd grundprofil...
Photoshop: Rätade upp och beskar vid behov, brusreducerade och skärpte upp....
finjusterade nivåer...
DVD: Sparade ner i utskriftformat och webbformat Jpeg....
Bildspel på DVD, med musik från bröllop och fest....
Överlämnade... klart:)

Enbart utvalt material levererat, allt undermåligt kastat och tveksamma bilder arkiverat på DVD.

16 timmar?! Då hoppas jag du tog minst 25.000 exkl. moms.. Herregud.. det blir ju minst 5 dagars jobb med urval o redigering.. Herregud..

16 timmar?! Då hoppas jag du tog minst 25.000 exkl. moms.. Herregud.. det blir ju minst 5 dagars jobb med urval o redigering.. Herregud..

Du är onekligen förvånad. En del vill ha heltäckande från morgon till småtimmar. Inget konstigt i det. Sen vad han tar betalt är en överenskommelse med brudparet och för övrigt inte relevant i tråden?

Ha ha låt säga att jag var trött när jag satte mig i bilen efter det maratonpasset. Det började dessutom i katastrof, mötte upp brudparet vid 06:00. Kameraväskan full med nyladdade batterier. Det var -6 gradet och spöregnade (?), parkerade bilen i en grop i isen (insåg jag senare)
Väl inne för att fotografera... alla batterier urladdade.
Tack och lov hade jag med mina laddare, dessutom min K200D backupkamera... den går på AAbatterier. En mack i kvarteret, köpte en laddning powerbatterier (och laddade samtidigt övriga).
Fotosessionen flöt på fint, brudparet var försenade men vi skulle fotografera i Knautstrappan (den berömda) innan kyrkan. Vi sprang till bilarna... då insåg jag att rutorna var täckta av en cm tjock is... och däcken frusit fast i gatan... efter en stund kom jag upp ur gropen... för att möta brudparet vid trappan i panik (då tiden runnit ut)...
Vigseln närmade sig... vi hann, och därefter flöt dagen på i perfekt harmoni:)

Nu har jag kommit fram till ett stort problem. Finns det någon mjukvara som döper om bilderna till 1,2,3,4,5,6? Bilderna från mitt bröllop är nämligen blandade, vi "fakeade" bilder från förberedelserna och tog dem mellan vigsel och fest, men självklart vill jag att de ska ligga först när jag levererar dem på skiva. Började att döpa om dem till 01,02,03 för jag trodde att de skulle hamna före alla 1,2,3 då 0 är mindre men icke, 01 hamnade före 1 men 02 hamnade efter 1 och före 2... Ska jag behöva byta namn på över 500 bilder? :O

Nu har jag kommit fram till ett stort problem. Finns det någon mjukvara som döper om bilderna till 1,2,3,4,5,6? Bilderna från mitt bröllop är nämligen blandade, vi "fakeade" bilder från förberedelserna och tog dem mellan vigsel och fest, men självklart vill jag att de ska ligga först när jag levererar dem på skiva. Började att döpa om dem till 01,02,03 för jag trodde att de skulle hamna före alla 1,2,3 då 0 är mindre men icke, 01 hamnade före 1 men 02 hamnade efter 1 och före 2... Ska jag behöva byta namn på över 500 bilder? :O

Lightroom.

Jo det är ju där jag exporterar dem från 1-550 i det här fallet. Men sedan måste jag flytta ett 50-tal bilder till början och då ska dessa döpas om till 1,2,3,4 för att hamna först, men då måste jag ju också byta namn på de som redan är 1,2,3,4, mao är det nu ett 100-tal som ska döpas om. Därav tänkte jag om det fanns någon smart mjukvara eller något knep som gjorde att jag slapp detta, tänk om jag ska ändra något innan bilderna skickas och är tvungen att göra om allt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar