Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efke 200 i D-76

Produkter
(logga in för att koppla)

csandlund

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte pressa en Efke 100 till 200 asa, så att den ska funka som lite mer allroundfilm.

Är det ngn som har koll på hur lång framkallningstiden blir i d-76 vid 20 grader???

Tack på förhand!

Hej!
Jag har redan kikat på digital truth, där fins det ju bl a tider för rodinal men inte för d-76. Jag köpte 3,8 liter och tycker att det är bäst att köra slut på den innan jag provar en annan framkallare.

Kan detta vara till hjälp?

D-76/ID-11 100ASA/ 8min /20°C
D-76/ID-11 (1+1) 100ASA/ 9-12 / 20°C

These are general guidelines when no published development times are available. To use this chart multiply the published time at recommended ASA by the factor in parenthesis (ie. If Tri-X rated at 400ASA is normally developed for 6 mins in a standard soup, then when Tri-X is pushed three stops to 3200ASA development would be: 6 x 4.5 = 27 mins). Please use these recommendations as starting points only. In many cases these times will prove excessive, but when all else fails they can be a good guideline. Please note separate data for Tmax films.

Berätta sedan hur det gick för jag har också några rullar Efke i kylskåpet.

Senast ändrad:
Jag framkallade Efke R100 i 9 min med D-76 1+1 vid 20ºC, så jag antar att 11 min är korrekt för 200 ASA.

Har för mig att jag har läst på forumet att efter man har framkallat filmen kan man stoppa framkallningen i vatten utan ättika. Och sedan ta upp filmen och se hur den ser ut, och efter det ev framkalla ett par minuter till.

Men vilken typ av lampa krävs det så att inte filmen blir förstörd???

Eller krävs det mörkerglasögon? ;)

csandlund skrev:
Har för mig att jag har läst på forumet att efter man har framkallat filmen kan man stoppa framkallningen i vatten utan ättika. Och sedan ta upp filmen och se hur den ser ut, och efter det ev framkalla ett par minuter till.

Men vilken typ av lampa krävs det så att inte filmen blir förstörd???

Fungerar nog inte eftersom allt ljus påverkar de ljuskänsliga silverhalogenerna. Kanske lampfilter för färgmaterial fungerar utan att förstöra filmen, men de lampfiltren ska bara ge ledljus och fungerar knappast för att inspektera negativ.

Dessutom är filmen inte genomskinlig när den kommer ur framkallaren, utan mjölkaktig med mörka områden (de exponerade och framkallade). Först i fixet blir filmen klar och kan inspekteras.

Ortokromatiska filmer kan man framkalla i röd mörkrumsbelysning, men även med dem är det mycket svårt att bedöma resultatet i framkallaren. Det kräver mycket vana.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar