Annons

EF85 f/1,2L Frågor..

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Har ni sett denna testen av 85/1,2-1,8

Pelle S skrev:
Har inte sett om denna "Review" har varit med tidigare.

http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/85mm/index.htm

Tjenare!
Tack för länken, sevärd helt klart!

Ja,, en sak är ju säker och det är att man kommer i princip hela vägen fram med 1,8versionen.

Mvh Niclas,

Ps, vad tror ni om skärpedjupet mellan 135 vid 2 och 85 vid 1,2 och samma utsnitt (alltså bara olika avstånd och samma sensor).. vilken har mest resp minst skärpedjup?

Re: Re: Har ni sett denna testen av 85/1,2-1,8

Niclasfoto skrev:

Ps, vad tror ni om skärpedjupet mellan 135 vid 2 och 85 vid 1,2 och samma utsnitt (alltså bara olika avstånd och samma sensor).. vilken har mest resp minst skärpedjup?

Kortast DOF får du absolut med 85/1,2.
Jag har inte gjort några vetenskapliga jämförelser men jag jobbar med båda två. Även om det blir allt mindre med 135/2.0 sedan jag köpte 85 mm

/JH

Tack för intressanta inlägg Janne H!

Ja, innan jag lägger kronorna på 1,2 objektivet så kommer jag att försöka få testa den.

Jag är lite kinkig på vad gäller AF,egenskaperna.. alltså snabbheten.

Min tanke är också att 135mm / 85mm på många sätt är tänkt att ersätta en 70-200 zoom som jag drar mig för att välja av blandade orsaker.

Lutar fortfarande åt 135 f/2. Tror jag:)!

MVH Niclas,

defiant skrev:
vet inte om detta är skrivet någon annastans men det är en 85/1,2L MK II på gång.. enl. dpreview

http://www.dpreview.com/news/0602/06022112canonef85f12l.asp

vill ha!!!!!!

Ja, nu är den här, den vi inte vågade hoppas på tidigare i tråden:)!!

Så nu är den plötsligt ett alternativ igen.

Mitt val beror lite på vilken sensor det blir den dagen jag fyller kundvagnen.. Om det blir fullformat så väljer jag nog 135mm utan tvekan.
Blir det semifullformat så tvekar jag mera ned mot 85mm.

Jag är suveränt nyfiken på den nya. Kommer den att vara lika vass som den gamla,, hur blir priset.. osvosv,,

Allt i allt så är jag glad över att jag inte behöver välja just nuA;)

Mvh Niclas,

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-85mm-f-1.2-L-II-USM-Lens-Review.aspx
Läs citatet nedan hämtat i denna link.

"
While manual focusing is also said to be improved, I am a somewhat disappointed to learn the Canon EF 85mm f/1.2 L II USM Lens still utilizes a full-time electronic manual focus override. Electric manual focus operates the focus mechanism while you turn the focus ring. I can't say I am inhibited by this feature, but it is not my favorite attribute of this lens."

Detta gör mig skitsur!
Jag som trodde att denna nya inte skulle ha "elektronisk manuell fokus OVERride syndrome"!!!

Dåligt Canon!

Det måste ju finnas en konkret anledning på varför det är som det är i detta splitternya objektiv...

Känslan i fokusringen skall enligt rykten vara lika perfekt som i den gamla modellen,, och det förklaras ju med konstruktionen;( Såklart så är det inget negativt att mekaniken är så fin/bra men jag hade helt klart sluppit OVERride,en!!!

Ja,, får väl tänka vidare på den dåra,, kanske kan man svälja det tillslut.

mvh Niclas,

Jag har spekulerat en del på detta med den tråkiga "overriden" i den nya linsen men jag tror nog att jag kommer överens med den after all.. Hoppas i alla fall det.

Tror vi att den faller till priset som version I hade på senare år, eller tror folkens att den kommer att ligga på runt 19000 länge?

MVH Niclas,

Det är den bästa, mjukaste och mest precisa MF som jag har på något objektiv. Förstår inte vad du tycker är dåligt. Bättre MF än alla andra L objektiv som jag har inkluderat de dyra super-telena.

Lars Johnsson skrev:
Det är den bästa, mjukaste och mest precisa MF som jag har på något objektiv. Förstår inte vad du tycker är dåligt. Bättre än alla andra L objektiv som jag har inkluderat de dyra super-telena.

Om du läser slutet på tråden så framgår det klart och tydligt varför jag upplever det som klart negativt och vilka de konkreta nackdelarna är, även pluss såklart;)

"Overriden" ger ett objektiv som måste ha ström för att flytta linselementen med MF, det tycker jAg är riktigt dåligt.
Dessutom så drar ju då också den manuella fokuseringen ström, även om det kanske är av mindre betydlelse i det stora hela.

Men det ger såklart en bättre mekanik eftersom en ikke override inte är förenlig med den fina mekaniken som overridelinserna har.

EF 300 2,8L USM har samma override, också EF 200 1,8L USM..

MVH Niclas,

Om det är de nyare supertelena du syftar på så är det inte så konstigt eftersom ingen av de har elektronisk override..

Jag föredrar en icke elektronisk override pga nämda argument, dessutom så lever en icke override tveklöst längre utan service av dessa rättså avancerade fokuslameller (som har med de elektroniska signalöverföring att göra).

MVH Niclas,

Du kan ju ändå inte plåta med objektivet utan ström så vad har det för betydelse att det behövs ström för MF. I gengäld så är det mycket bättre gång och mjukhet när du focuserar manuellt.
Visst är det samma princip som t.ex. 300/2,8 objektivet. Men där är också skillnader mellan de två objektivens MF.
Har du använt en 85/1,2 i MF ?

Det finns en anledning till att Canon behåller den på 85:an....och anledningen är inte för att den är dålig:)

Niclasfoto skrev:
Om det är de nyare supertelena du syftar på så är det inte så konstigt eftersom ingen av de har elektronisk override..

Jag föredrar en icke elektronisk override pga nämda argument, dessutom så lever en icke override tveklöst längre utan service av dessa rättså avancerade fokuslameller (som har med de elektroniska signalöverföring att göra).

MVH Niclas,

Jag säger att den är bättre än på de nya supertelena......hade de haft samma MF så kunde den ju inte vara bättre eller?

De andra har mekaniska grejor som lika lätt kan gå sönder. Vet ingen som har objektivet och har haft det sen det kom ut som har lagat det p.g.a. override som du säger....

Jag förstår som du också läser den finare mekaniken.

Nej, man kan ändå inte exponera när kameran är avslagen men detta är en problematik som ser jAg som en nackdel, att man måste aktivera huset for att kunna fokusera manuellt.

Jag tillhör den fotografskara som kan ha kameran många timmar vid ögat utan att exponera (studera perspektiv, situationer, komposition etc).. och att då måsta ha kameran på eller att den skall "tända" bara jag¨nuddar fokusringen irriterar mig.

Har inte använt den på 85,an nej. Men hur menar du att den skiljer sig ifrån 300 2,8L USM? "Sämre" på ngt sätt?

MVH Niclas,

Ps, Säger inte heller att AF,en är dålig på 85,an bara att jag föredrar den som den alltså inte är!

Lars Johnsson skrev:
Jag säger att den är bättre än på de nya supertelena......hade de haft samma MF så kunde den ju inte vara bättre eller?

De andra har mekaniska grejor som lika lätt kan gå sönder. Vet ingen som har objektivet och har haft det sen det kom ut som har lagat det p.g.a. override som du säger....

Jag vet att den är bättre än på de nya telena, jag skriver ju det.

Du förstår att jag inte gillar den elektroniska overriden, ok?;)

Jag vet själv hur det är att ha problem med den elektroniska¨signalöverföringen och ringer du Canon service så kan de bekräfta att vissa linser av denna typ kan bli typiska problemobjektiv just med denna teknik. Inget jag sitter och hittar på direkt;)

Jag fokuserar så ivrigt och ständigt manuellt och upskattar när detta sker "kostnadsfritt på alla sätt" med en avslagen kamera.

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
Om jag minns rätt så kan du ställa in focus hastigheten i 3 olika snabbheter på det objektivet.

Ja det stämmer, och det var en stor fördel. Den styrkan har inget nytt supertele.
Men den funktionen är tydligen (enligt kunniga röster här på fs) inte förenlig med den nyare USM,tekniken. Tyvärr.

Känslan är som sagt också ljuvlig i de äldre.
I mitt 500 4IS är det klart tråkigare mekanik..

Ngn som vet om 135 f/2L USM har elektronisk override?

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jag vet att den är bättre än på de nya telena, jag skriver ju det.

Du förstår att jag inte gillar den elektroniska overriden, ok?;)

Jag vet själv hur det är att ha problem med den elektroniska¨signalöverföringen och ringer du Canon service så kan du bekräfta att vissa linser av denna typ kan bli typiska problemobjektiv just med denna teknik. Inget jag sitter och hittar på direkt;)

MVH Niclas,

Konstigt att man aldrig hör talas de objektiven som har problem och går sönder p.g.a. elektronisnk MF. Både de gamla 85/1,2 och ännu mera 300/2,8 har använts hårt av sport och yrkes-fotografer i snart 20 års tid och går perfekt ännu.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto