Annons

EF24-105-->IS,funderation

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Halloj!



Nu när jag spänt väntar på att objektivet EF24-105 IS skall dimpa ned i min kamerabag så undrar jag följande.

När och vart (OM överh,taget!) aktiveras IS,en om jag har ställt in i kamerans självvalda funktioner att IS,en skall reglerar av och på via AF,stopknapparna? EF24-105 IS har ju inga AF,stopknappar.



Info om inställningen.
Jag har bland de självvalda funktionerna i mitt kamerahus valt att IS,en skall aktiveras när jag håller in AF,stopknappen på mitt teleobjektiv.

IS,en aktiveras inte när jag exponerar eller fokuserar utan helt separat via ett knapptryck på objektivets främre del.

Detta medför att jag använder funktionerna AF, exponering och IS helt separat där det passar eller allt på samma gång. I tillägg så har jag fyra fingrar att justera manuell fokus med.. Detta fungerar toppenbra men frågan är ju hur detta blir med den nya lilla zoomen som inte har AF,stopknappar!??




MVH Niclas, hoppas på svar och/eller tankar ni får.
 
Helt säkert så kommer den att fungera som t ex 70-200/2.8L IS, som inte heller har någon AF-stop-knapp. Dvs det gör ingen verkan att sätta Cfn "AF-stop-knappen till att aktivera IS". IS är på när du sätter IS-knappen till On på objektivet och av i Off-läget. Du behöver inte ändra inställning i kameran när du byter mellan objektiven. Så funkar det med min 10D + 70-200/2.8L IS, inga problem oavsett Cfn-inställning.
 
Låter lovande!

Så,vid vilket knapptryck går då IS,en igång igentligen? Jag har (valt) exponeringen på avtrycket, ISen på AF,stopknapp och AF,en på exp,låset.

/MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Låter lovande!

Så,vid vilket knapptryck går då IS,en igång igentligen? Jag har (valt) exponeringen på avtrycket, ISen på AF,stopknapp och AF,en på exp,låset.

/MVH Niclas,

På EOS10D:

Cfn04 Avtryckare/Automatiklåsknapp satt till
3:AE/AF, inget AE-lås

så startar IS både på avtryckaren och på exp-låsknappen.
 
Antingen är jag småkorkad eller så har jag svårt att förklara det igentliga problemet.

Jag har ett tele med AF,stopknappar. Jag har valt att IS,en skall aktiveras enbart när AF,stopknappen på objektivet trycks in.

Hur blir det då när jag använder mig av EF24-105 IS utan att ändra valet för IS,aktivering, den zoomen har ju inte en sådan AF,stopknapp. Följer IS,aktiveringen då (med den samma inställningen) automatiskt någon logik (flyttar sig till tex AF,knapp) eller måste jag in i menyn å ändra för att få igång IS,en?

Kanske blev klarare nu.

MVH Niclas,
 
Mitt IS-objektiv har inte heller ngn AF-stop-knapp och som jag försökte förklara så startar IS (med din valda Cfn-inställning på kameran) oavsett du trycker in avtryckaren halvvägs eller exp-knappen (Förutsatt att IS är i läge "On" på objektivet).
I "standardläge" (AF på avtryck och exp-lås på exp-knapp) så startar IS när du trycker ned avtryckaren halvvägs.

I ditt fall med 24-105 så läggs IS-aktiveringen ovanpå de andra funktionerna (AF/exp) på avtrycksknapp respektive exp-knapp.

Solklart?!
 
Ja, nu förstår jag;)!!

Då är jag lugn, befarade att jag inte fick den att gå igång med den inställningen.

Det blir att jobba med IS,en av och på om jag skall vara utan den, helt ok.

Tack för att du tog dig tid Peter, uppSKATTas!

Mvh Niclas,
 
Väl bekomme;-)
Rapportera gärna vad du tycker om 24-105'an sen, jag är väldigt sugen på ett sådant lite längre fram.
/Peter
 
Yapp!
Det skall jag göra. Hoppas bara att det lever upp till de (mina och andras) höga förväntningar. Mina förväntningar överträffar den rättså säkert.

Mvh Niclas,
 
Det var bara positiva upplevelser, bra byggt, sitter bra på min 20D, mycket skarp, fantastisk IS o.s.v, det alltså bästa allround lins för mig. Det är längre och tyngre än mit före detta 17-85IS men det är två olika sorter av objektiv ;).
Handhållet 1/15
 

Bilagor

  • 24-105_01.jpg
    24-105_01.jpg
    53.3 KB · Visningar: 822
Senast ändrad:
Jag har inte testat 24-105 på 5D men på 20D är "lila överstrålningen" och CA (röda kanter vid ljusstarka objekt) på full öppning är ett faktum.
 
Nu har de första lyckliga ägare äntligen fått sina nya 24-105 gluggar. Vi får väll hoppas på att flera oberoende tester kommer upp här under helgen.

;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.