Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-S18-55mm f/3.5-5.6 II

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Med 1,3X crop sensor så funkar ju en 24-85 riktigt bra. Blir ca 30 mm på vidvinkelsidan och det är ju helt ok. Dessutom ett hyfsat bra och framför allt smidigt alternativ till proffs-zoomarna.

Helt riktigt, jag funderar själv på att köpa ett EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM som komplement till mitt 24-105. Jag har en 5D och i bland känns det lite väl tungt att bära på min 5D med 24-105 för att bara ta "vardagsbilder på stan".

/Daniel
 
dsa1979 skrev:
Helt riktigt, jag funderar själv på att köpa ett EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM som komplement till mitt 24-105. Jag har en 5D och i bland känns det lite väl tungt att bära på min 5D med 24-105 för att bara ta "vardagsbilder på stan".

/Daniel
Då kan du med lätthet sätta dig in i vad en Mark III och 24-70 innebär för mig. En 24-105 med ljusstyrka 3,5-4,5 och IS som väger typ 400-450 gram. Borde bli en storsäljare, även bland proffsen så länge den optiska kvaliten är ok. Jag saknar en prisvärd och smidig walk-around i Canons sortiment för FF och 1,3X sensorerna.
 
paul innergård skrev:
Då kan du med lätthet sätta dig in i vad en Mark III och 24-70 innebär för mig. En 24-105 med ljusstyrka 3,5-4,5 och IS som väger typ 400-450 gram. Borde bli en storsäljare, även bland proffsen så länge den optiska kvaliten är ok. Jag saknar en prisvärd och smidig walk-around i Canons sortiment för FF och 1,3X sensorerna.

Absolut. :)
 
Här har de uppenbarligen prioriterat lägsta möjliga pris i kombination med bildstabilisering, för att täppa till truten på de som klagar på att IS är för dyrt till Canon, när det inte sitter i kameran.
 
Hm, låt mig säga så här.

Om någon skall köpa sig ett nytt objektiv, hur många köper då Kitgluggen separat till sit hus?
 
Dockland skrev:
Hm, låt mig säga så här.

Om någon skall köpa sig ett nytt objektiv, hur många köper då Kitgluggen separat till sit hus?
helt riktigt. Man går Canons 17-85, men eftersom den är rätt dyr och samtidigt ljussvag så ligger ofta ett piratalternativ nära till hands. Tycker Canon borde kunna släppa en glugg som stjäl tillbaka lite marknadsandelar. Kanske en 17-85 4,0 med IS och oförändrat pris. Med ljusstyrka 4,0 tycker jag att prisskillnaden ner till typ, Tamron o Sigma blir mer motiverad. Faktum är att i kit så är Canons 24-105 4,0 IS inte många kronor dyrare än deras 17-85.
 
Jag har haft både "I" och "II" versionen av EFS 18-55, båda har varit oskarpa. Otur?, tror inte det.
Det är intressant att varje gång en bild presenteras för att bevisa hur skarpt 18-55:an är så är den tagen på bländartal 8 eller högre (tex den bild av Sean McHugh som Per la in).

Med det svenska vädret så använder iallafall jag nästan konstant det lägsta bländartalet, och då blir det oskarp. En kamera som kostar 7000kr (400D) borde levereras med bättre optik.
 
martin3 skrev:
Jag har haft både "I" och "II" versionen av EFS 18-55, båda har varit oskarpa. Otur?, tror inte det.
Det är intressant att varje gång en bild presenteras för att bevisa hur skarpt 18-55:an är så är den tagen på bländartal 8 eller högre (tex den bild av Sean McHugh som Per la in).

Med det svenska vädret så använder iallafall jag nästan konstant det lägsta bländartalet, och då blir det oskarp. En kamera som kostar 7000kr (400D) borde levereras med bättre optik.

Hur stora utskrifter brukar du göra?
 
Robin Gyllander skrev:
Hur stora utskrifter brukar du göra?

Det mesta bildvisningen sker numera via datorn, och visst zoomar man till 100% då. Canon tänkte nog att 18-55 ägarna skulle hantera bilderna som på den gamla analoga tiden, dvs framkalla 10*15 bilder.
 
Det blir ju ofrånkomligen så att en gluggs prestanda bedöms efter hur det ser ut på skärmen.

ALLA bilderna betraktas på skärmen, endast en bråkdel skrivs ut på skrivare eller hos lab.

För egen del fotar jag i första hand för mitt eget höga nöjes skull. Att ta upp enb bild i helskärm på min skärm (24" i 1920 x 1200) är ett nöje om bilden är skarp och fin. Är det dålig skärpa eller andra brister så syns det ganska tydligt. Att det kanske inte skulle synas på en print 10 x 15 är då ointressant för mig.

Mvh
Anders
 
Det verkar inte finnas det perfekta objektivet alltså, Jag har kört med Kit-objektivet ett tag och vill uppgradera men blir int klok på vad man skall välja...

17-55 /2,8 är lite lockande men det är stort/tungt och har mindre zoom-omfång än 17-85 som å andra sidan har lite för dålig ljusstyrka.

Jag antar att man får fortsätta med kit-objektivet tills något bättre dyker upp:)
 
Finns ju ett nytt kit-objektiv nu. Som innan, fast med IS. Kompenserar för dålig ljusstyrka, så länge motivet står still. Inte mycket pengar, jämförelsevis.
 
Det finns inte bara ett nytt kitobjektiv. Det finns två. Numera kan man förutom det vanliga som funnits länge, köpa ett med IS eller ett med USM löst. Tyvärr inte något med både IS och USM.

Jag köpte just ett 18-55 USM löst. Jag tycker att det är ett kanonobjektiv för haj-foto, men inser att det är en rätt liten marknad. Hur som helst verkar det optiskt vara ungefär som det gamla, men inte lika skramligt i konstruktionen. För 1000:- är det hur som helst svårslaget.
 
Henrik L Jonsson skrev:
Det finns inte bara ett nytt kitobjektiv. Det finns två. Numera kan man förutom det vanliga som funnits länge, köpa ett med IS eller ett med USM löst. Tyvärr inte något med både IS och USM.

Jag köpte just ett 18-55 USM löst. Jag tycker att det är ett kanonobjektiv för haj-foto, men inser att det är en rätt liten marknad. Hur som helst verkar det optiskt vara ungefär som det gamla, men inte lika skramligt i konstruktionen. För 1000:- är det hur som helst svårslaget.

Vart kan man få tag på ett 18-55 usm? Det säljs väl bara i japan?
 
Tidigare fanns det bara i Japan och då i paket med kamera. Vid ett par tillfällen har Canon sålt dem löst för att fira något jubileum eller nåt. Nu finns optiken som en egen produkt. Jag köpte mitt från B&H, men enligt uppgift så ska även svenska handlare kunna ta hem på beställing.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.