Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-S objektiv till vanlig EF-fattning.

Produkter
(logga in för att koppla)

bombdrop

Aktiv medlem
Läste någonstans om någon som helt sonika hade sågat av den längre fattningen på EF-S-gluggen för att få den att passa på en kamera som inte tar EF-S. Vore intressant att höra om någon har gjort det iaf!

*edit* Felstavning. Doh!

Kommer inte EF-S linsen längre in än en vanlig lins? Jag har för mig att jag har hört att spegeln kan slå i linsen då.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Kommer inte EF-S linsen längre in än en vanlig lins? Jag har för mig att jag har hört att spegeln kan slå i linsen då.

/ Marcus

Jo, det stämmer. Men jag hörde om någon som hade sågat av den innersta delen, alltså den som är längre än ett vanligt EF-objektiv...

bombdrop skrev:
Jo, det stämmer. Men jag hörde om någon som hade sågat av den innersta delen, alltså den som är längre än ett vanligt EF-objektiv...

Det låter konstigt för det är väl en lins som sitter längst in i linsen (kan man säga så?).

Men jag tror dig.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Det låter konstigt för det är väl en lins som sitter längst in i linsen (kan man säga så?).

Men jag tror dig.

/ Marcus

Jag har iofs ingen aning om det är sant, men jag läste om det i någon annan tråd. Tänkte se om det låg någon sanning i det bara :)

Tack för svaren Jim & Niklas!

Är det någon som har prövat en "strippad" 18-55:a på en D30?
Citerar Bob Atkins (http://www.bobatkins.com/photography/tutorials/efs-10d.html)
"If you ask me if the lens will work OK on a D30 or D60, the answer is I have no idea. I have not tried the lens on either one. You might guess that since they use the same size sensor as the 300D and 10D, it would be OK, but you might be wrong. I don't know what size mirror the D30 and D60 use, or how close the mirror on those cameras gets to the lens mount. I''m certainly not going to assume they are the same as the 10D, and you shouldn't either."

Brummelisa skrev:

Men jag tror dig.

/ Marcus

Ett objektiv består av flera linser. På engelska lens och lens elements.

Att konstruera vidvinklar till spegelreflexkameror är svårt eftersom de optimala lösningarna kräver att den bakre linsen kommer så nära filmen/sensorn som möjligt. Canon har gjort en mindre spegel på de nya digitalkamerorna så att den bakre linsen ska kunna komma längre in i huset, men då funkar det ju inte på andra kameror.

Att modifiera sina EF-S-objektiv så att de passar andra kameror kan innebära problem med autofokus och ljusmätning, men det kan ju kanske funka också om man har tur.

Det verkar enklare och säkrare att skaffa Sigma-gluggar istället.

froderberg skrev:
Att modifiera sina EF-S-objektiv så att de passar andra kameror kan innebära problem med autofokus och ljusmätning, men det kan ju kanske funka också om man har tur.

Det verkar enklare och säkrare att skaffa Sigma-gluggar istället.

Men om man nu kommer över ett 18-55 väldigt billigt, så erkänn att det vore roligt att pilla lite med det själv (och få det att fungera, mer eller mindre), istället för att köpa en sigmaglugg (för mer pengar) :)

bombdrop skrev:
Men om man nu kommer över ett 18-55 väldigt billigt, så erkänn att det vore roligt att pilla lite med det själv (och få det att fungera, mer eller mindre), istället för att köpa en sigmaglugg (för mer pengar) :)

Jodå. Om man är lagd åt det pilliga hållet så. Andra är nog mer rädda om garantin.

froderberg skrev:
Jodå. Om man är lagd åt det pilliga hållet så. Andra är nog mer rädda om garantin.

Jo, visst finns den aspekten att ta med. Men om man som jag, har en gammal D30 så tänker man inte så mycket på det. Samma sak med garantin på objektivet (kanske bara var den du syftade på?), efter som det är såpass billigt.

Så tänker jag iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar