Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-s objektiv till 5d mark ll

Produkter
(logga in för att koppla)

Evica

Medlem
Fick ett fint 60 mm macro till min 400 d som tyvärr inte passar på min 5d, är det någon som vet om jag kan köpa en mellanring/adpter/konverter eller liknande som gör så att det fungerar?
tacksam för tips!
//Eva

Fick ett fint 60 mm macro till min 400 d som tyvärr inte passar på min 5d, är det någon som vet om jag kan köpa en mellanring/adpter/konverter eller liknande som gör så att det fungerar?
tacksam för tips!
//Eva

EF-S objektiven är gjorda för en mindre sensor. Så även om du skulle lyckas att montera det rent fysiskt på kameran så kommer det inte att "lysa ut" hela sensorn på din fullformats 5D mk II

EDIT
fast om man tänker sig att använda mellanring så kanske det fungerar. Rent mekaniskt borde en Canon mellanring fungera för själva monteringen. Och samtidigt kommer ju objektivet längre fram så att det kanske kan tänkas lysa ut hela sensorn. Men du blir ju avgränsad till att bara använda den för närbilder då. Vore roligt om någon mer expert på ämnet kan svara om detta.

Petter ...

Det borde gå att räkna ut rent matematiskt.
För att lysa ut en sensor som är 1,6 ggr större borde brännpunkten flyttas 1,6 ggr längre fram. 1,6*60 mm = 96 mm. Om det sättet att räkna är rätt så behöver du fyra stycken Canon 25 mm mellanringar (summa 100 mm), och då går det nog inte att fotografera, för närgränsen kommer någonstans inne i objektivet.

Fast å andra sidan så med bara minsta mellanringen så kan du ju fotografera, och så får du tåla att det inte blir bild äna ut i kanten

Men som sagt - vore roligt om någon som inte gissar hej vilt kan svara på detta.

Petter ...

Det borde gå att räkna ut rent matematiskt.
För att lysa ut en sensor som är 1,6 ggr större borde brännpunkten flyttas 1,6 ggr längre fram. 1,6*60 mm = 96 mm. Om det sättet att räkna är rätt så behöver du fyra stycken Canon 25 mm mellanringar (summa 100 mm), och då går det nog inte att fotografera, för närgränsen kommer någonstans inne i objektivet.

Fast å andra sidan så med bara minsta mellanringen så kan du ju fotografera, och så får du tåla att det inte blir bild äna ut i kanten

Men som sagt - vore roligt om någon som inte gissar hej vilt kan svara på detta.

Petter ...

Ser att ni har börjat "räkna" på det.;) jag ville bara veta om jag på något vis
kan använda min 60 mm ef-s till min femma? Jag tänkte med någon slags ring.
Min pappa har nyss köpt en typ adapter till sin 20 d(!)för att kunna använda alla sina gamla gluggar som han har kvar från den analoga tiden . Och på det hållet gick det bra!
" fundersam"

tacksam för tips!
//Eva

Lars Andersson som fotar sländor med droppar använder den kombon . Ska kolla upp !!

Ser att ni har börjat "räkna" på det.;) jag ville bara veta om jag på något vis
kan använda min 60 mm ef-s till min femma? Jag tänkte med någon slags ring.
Min pappa har nyss köpt en typ adapter till sin 20 d(!)för att kunna använda alla sina gamla gluggar som han har kvar från den analoga tiden . Och på det hållet gick det bra!
" fundersam"

en sak är det rent mekaniska, att göra om EF-S till EF bajonett - det borde en minsta mellanring kunna fixa, och elektroniken borde funka.
en annan sak är att EF-S objektiv ofta sticker in längre i huset och kan riskera att slå i spegeln på din 5:a - men även det borde mellanringen rädda dig ifrån
en tredje sak är att EF-S optiken inte klarar av att ge ljus åt hela din stora sensor - men det är det som kanske kan fixas genom att använda flera mellanringar enligt matematiken.

Men hur du än gör så kommer du inte att kunna fokusera på oändligt, oavsett vilken sorts konverter/mellanring du sätter på, eftersom alla sådana konstruktioner flyttar fram objektivet en bit.

Petter ...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto