Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-S 55-250 - Image stabilizer låter mkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

emil_s

Medlem
Hej,

Har nyligen köpt ett EF-S 55-250/4-5,6 IS.
Det är så att när jag fokuserat (och image stabilizern är påslagen) så fortsätter en motor att gå någon sekund och det låter "högfrekvent" från objektivet.

Detta händer bara när image stabilizern är påslagen. Någon som har samma objektiv och upplevt samma sak?!

Ska det vara såhär ?

Mvh Emil

Jag har inte just det objektivet men flera andra gluggar med IS och de låter alla när stabliseringen aktiveras. Surret fortsätter någon sekund efter man släppt avtryckaren.

Jag ställde samma fråga när jag fick mitt första IS-objektiv, tyckte det var irriterande men efter några dagars användande var det glömt och idag tänker jag inte alls på det.

Anders

Den erfarenhet jag har, som huvudsakligen är baserad på min egen "objektivpark", är att ju längre brännvidder desto ilsknare surrande.
250 mm är ju ganska långt, i alla fall.

Det är gyrot till IS som fortsätter att gå en stund. Gyrot är mycket högvarvigt för att kunna ge en bra precision och det är därför det ger ifrån sig ett högfrekvent ljud och snurrar en stund efter du har släppt avtryckaren.
Det beror säkert ochså på att stopp/start av Gyro kortar livslängden så man låter det snurra en stund så att man minskar antalet stopp/start.
Inget som man behöver bry sig om som användare, ett gyro klara många start/stopp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar