Annons

EF-S 18-55 eller EF-S 18-135?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Har tänkt att köpa min första systemkamera och har fastnat för en Canon EOS 550D. Funderar på vilket kitobjektiv jag ska välja, EF-S 18-55 eller EF-S 18-135?
Någon som har några tips?
Mvh Adam

Hej!
Har tänkt att köpa min första systemkamera och har fastnat för en Canon EOS 550D. Funderar på vilket kitobjektiv jag ska välja, EF-S 18-55 eller EF-S 18-135?
Någon som har några tips?
Mvh Adam

Den klassiska frågan blir: "vad skall du fotografera"?
nära/lång bort
stillastående/rörligt motiv
bra/dålig belysning

Så utan att veta till vad är det svårt att rekommendera.

För de specifika objektiven du nämner föreslår jag att du kollar på kommentarerna under produkter när det gäller deras prestanda.

När det gäller zoom-objektiv skall man veta att de är kompromisser.
Det är väl snarare regel än undantag att zoomarna inför geometriska fel i bilderna. Kuddformig eller tunnformig distorsion förekommer ofta. Beroende på vad man fotograferar spelar det mer eller mindre roll. Fotar man byggnader spelar det stor roll om de vertikala linjerna inte är raka, porträtt människor spelar oftast mindre roll.
Jag är exempelvis nöjd med mitt EFS 18-200 med IS. det är definitivt inte raktecknande, men flexibiliteten är stor.

Åter till din lite lösa fråga, om man antar att du skall ta porträttbilder utomhus - då borde brännvidden vara mellan 50 och 100 mm.

Funderar på vilket kitobjektiv jag ska välja, EF-S 18-55 eller EF-S 18-135?
Jag tror inte att det är någon större skillnad i optisk eller mekanisk kvalité mellan de båda. Om du tycker att du har råd med det dyrare av dem, så köp det. Det har ett väldigt trevligt och användbart brännviddsomfång.

EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS känns betydligt bättre än de EF-S 18-55 mm i olika varianter jag har hanterat. Fast jag har inte hållt i den senaste versionen av 18-55, som ska vara uppdaterad för att mer likna de andra objektiven. Jämför man med den är de kanske likvärdiga även där.

Annars är båda praktiska, billiga och lätta objektiv att använda. Sätt bara inget dyrt och avancerat på kameran, att jämföra med, för då blir det plötsligt mycket svårare att vara nöjd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar