Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-S 17-55/2,8 IS oskarp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Suddig

Hej,

Tänkte bara fråga eftersom att majoriteten av recensionerna jag läst från användare samt sidor på internet har refererat till att gluggen är jätteskarp. Har själv ett exemplar som jag fotat mot en kartong med svart text mot vit bakgrund och upptäckt att mitt 10-22 objektiv är snäppet skarpare. Mitt gamla Sigma 18-50 EX är betydligt skarpare, det känns fel då jag läst att en orsak att ha en kamera som 40D är en stor orsak att ha 17-55 objektivet. Vad är allas synpunkter? Skall det vara knivskarpt? Kan också tillägga att jag haft objektivet inlämnat med kameran för kalibrering och kontroll av frontfokus och Canon sade att det höll sig inom ramarna. Själv har jag sett att om jag fokuserar manuellt lite efter att jag autofokuserat blir det lite bättre. Kanske skulle testa med liveview för att få mest optimala resultat. 17-55 ligger långt efter Sigma gluggen men Sigman har väldigt svårt att fokusera i lågbelysta miljöer därav bytet. Nu börjar jag fundera dock om det var rätt val. Har använt mig av stativ och kört med 2,8 och 5,6 bländare samt iso 100 och timer.
 
Modulseparatorn

Kan det möjligen vara så att det är EF-S´s gamla modulseparator som spökar nu igen, har snackat med Jocke på Canons huvudkontor i Bremen och han skulle höra av sig efter påsk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.