Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef-s 10-22 Mtf

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
Här finns canons egen MTF för EF-S 10-22. (klicka under de små diagrammen längst ner)
Tycker kurvan faller betänkligt snabbt. Man kanske inte ska förvänta sig den allra bästa kantskärpan, eller?
 
Men så är det ju ingen L-lins heller :)
Väntar mig inte särskilt bra kvalité överlag från EF-S-serien.
 
Jag tycker priset på 10-22:an är avskräckande - man får ju en 17-40/4 L för några tusenlappar mindre. Inte samma vidvinkel, nej - men grymm(are) kvalitet. Tror nog att jag håller fast vid min ursprunglinga plan på att ersätta 18-55 med 17-40... Fast kanske man får vänta lite ännu tills man sett provbilder från 10-22:an...
 
Kolla MTF-kurvorna på 17-40:an, som ju är erkänt bra, och jämför. Även dessa faller ju en hel del utanför centrum, speciellt i 17mm-läget.

Lite är det ju dock som att jämföra äpplen och päron, eftersom 10mm är rätt långt från 17mm.
 
Här kommer jag och drar i nödbromsen...


Sätt inte likhetstecken mellan EF-S och dålig kvalité, bara för att just EF-S 18-55 är ett budgetalternativ.

EF-S 10-22/3.5-4.5 är byggt av samma material som t.ex. EF 17-40/4L, men saknar tätning. Den har däremot tre st behandlade linser, vilket man får förmoda hjälper till att hålla färgseperation och distorsion på en låg nivå.

Så vad ni än gör... tänk inte EF-S = Budgetkvalité. Det är bara en objektivserie som är anpassad till 1.6x FOV Crop.. Att det sen finns olika kvalité inom serien är helt naturligt.


Jämfört med EF 17-40/4L så ligger inte kurvorna så olika upp till 13/15mm från bildcentrum. Att tänka på då är att EF-S är lite vidare och därmed minskar (helt naturligt) skärpan i hörnen. Det är oerhört svårt att göra supervidvinklar som är skarpa hela vägen ut.

Priset ÄR högt, men titta på Nikons 12-24/4 DX.. det är ÄNNU högre och ungefär samma arbetsområde och bländare...

Detta objektivet är en av de få anledningar till att jag ens funderar på EOS 20D.
 
17-40 @ 40

Edit: korrekt mtf för 17-40
 

Bilagor

  • mtf1740tele.gif
    mtf1740tele.gif
    11 KB · Visningar: 1,061
Senast ändrad:
Om jag förstått det rätt så är:

tangential - heldraget
sagitalt - streckat

full bländare - svart
nedbländat till bl. 8 - blå

kontrast - tjock linje
upplösning - tunn linje
 
Roland: precis. Det var min fråga. Någon som kan kommentera MTF-kurvorna? Om det är meningsfullt att jämföra så olika objektiv. Men som jag tolkar kurvorna så är 10-22-gluggen otroligt skarp, åtminstonde i centrum, även jämfört med 17-40L.
 
Okej.. då får vi reda ut detta (även om det är tämligen meningslöst ;))

Vi börjar med Kontrasten

EF 17-40@17, full öppning:
17mm uppvisar mycket hög kvalité och börjar falla något efter 10mm från centrum. Vid bildkanten (på en 1.6x) har vi 0.85, vilket är ett väldigt bra värde.

EF-S 10-22@10, full öppning
10mm uppvisar även detta hög kvalité, faktiskt lite bättre än 17-40, dock inte synbart bättre. Men 10-22 (eftersom det är så extrem bildvinkel) faller lite tidigare än 17-40, men 10mm från centrum är objektiven identiska i princip. Däremot uppvisar 10-22 något sämre i kanterna och vid 13mm har vi ca 0,6, vilket är synbart sämre än 17-40. Dock är detta värde fortfarande fullt acceptabelt, speciellt vid en så extrem vinkel som 10mm.

Resultat: Lika som bär, förutom i kanterna

Upplösning:

EF 17-40@17mm, full öppning
0.75-0.6 i mtf, får betecknas som bra, vilket också kan verifieras av mig. EF 17-40 är fullt användbar vid f4.

EF-S 10-22@10mm, full öppning
Precis som 17-40 riktigt bra och helt jämförbart upp till 11mm från centrum, därefter faller upplösningsförmågan kraftigt och slutar på ett värde som får betecknas som dåligt. Men det är ju en ganska extrem bildvinkel. Sigmas 12-24 är likadan, men EF-S 10-22 är ett bländarsteg snabbare, så vid lika bländare bör EF-S 10-22 vara snäppet bättre.
Gissningsvis är EF-S 10-22 lika bra som EF 17-40 om man bländar ned till f5.6.

Nedbländat till 8 är EF-S 10-22 mycket bra.

Håll till godo med mina tankar...

Ps... hur bilderna blir?
Det får vi se, eftersom dessa mtf-kurvor är simulerade sådana. Men vi kan väta oss ett resultat i linje med sigmas 12-24/4.5-5.6, fast då är ju Canons 10-22 lite snabbare, så vid samma bländare lär det var bättre.
 
Jeppe skrev:
Så vad ni än gör... tänk inte EF-S = Budgetkvalité. Det är bara en objektivserie som är anpassad till 1.6x FOV Crop.. Att det sen finns olika kvalité inom serien är helt naturligt.
Ska det tolkas som att det kommer L-optik i EF-S-serien? Om inte så stämmer ju inte ovanstående riktigt...
Jeppe skrev:
Jämfört med EF 17-40/4L så ligger inte kurvorna så olika upp till 13/15mm från bildcentrum. Att tänka på då är att EF-S är lite vidare och därmed minskar (helt naturligt) skärpan i hörnen. Det är oerhört svårt att göra supervidvinklar som är skarpa hela vägen ut.
Har man i resonemanget tagit hänsyn till att EF 17-40 tecknar ut fullformat och att resultatet i hörnen är mindre intressant på en 1.6x-kamera? Medan hörnen på EF-S 10-22 faktiskt kommer att synas i bilden?
 
Niklas: Är inte riktigt med dig i ditt första citat. Jag personligen tror inte att Canon kommer med L-optik "med" EF-S fattning.
Anledning? EF-S är gjort kör 1.6x FOV Crop, och 1.6x FOV Crop är prosumer-klass på sin höjd.


I mitt reonemang har jag bara jämfört objektiven ut till hörnen på en 1.6x sensor, eftersom EF-S bara tecknar ut en bildcirkel i den storleken.

Jag har alltså inte tittat på kurvorna efter 15mm..

Kan även tilläggas, som jag sa, att en direkt jämförelse är ganska ointressant, eftersom det rör sig om såpass olika brännvidd.

Att ett 10mm skulle uppvisa samma skärpa i hörnen som ett 17mm är nopg mest önsketänkande ;)
 
OK, jag förstår - EF-S skiljer sig från EF genom att aldrig ha "proffskvalitet" (L), men behöver inte med nödvändighet vara av konsumentklass.

Tack för förtydligande om MTF-mätningarna!
 
Har tänkt beställa 17 - 85. Är det någon som vet om dom har gjort några liknande tester på den. Försökte kolla på den japanska sidan men fattar absolut inget.
 
Patrik Carlstedt skrev:
Har tänkt beställa 17 - 85. Är det någon som vet om dom har gjort några liknande tester på den. Försökte kolla på den japanska sidan men fattar absolut inget.
här

EF-S 17-85 @ 17
 

Bilagor

  • mtf1785wide.gif
    mtf1785wide.gif
    7.5 KB · Visningar: 482
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.