PMD
Aktiv medlem
Kommentar till påståendet om konservatism (som jag borde ha haft med från början):Det är jättesvårt att bedöma hur marknaden skulle reagera på om Canon hittar på ytterligare en fattning för småbild, men Canon har visat sig vara konservativt på sista tiden så jag tror att de skyndar långsamt.
Jag skulle tycka att det vore jättekul om Canon helt plötsligt presenterade ett spegelfritt småbildsystem med ett nytt registeravstånd som vore avpassat till icke-behovet av spegelhus.
Det vore lite i samma anda som när de presenterade EOS-systemet 1987: "hej då gammaldags teknik; här har vi den nya moderna världen". Canon var enormt framsynt på den tiden och har inte behövt göra speciellt många ändringar i EF-fattningen sen dess, medan konkurrenterna har behövt fixa och dona en hel del.
Canon var också ena hejare på digitala systemkameror på 2000-talet: EOS D30, EOS 10D och framförallt EOS 300D som gjorde digitala systemkameror överkomliga för var och en. Dessutom EOS 5D som var den första "billiga" digitala småbildskameran.
Men de senaste tio åren eller så har Canon vilar på lagrarna och inte visat någon direkt stor innovationskraft. Det får mig att misstänka att Canon gärna sitter still i båten och väntar på vad som händer bland övriga kameratillverkare innan de ens börjar fundera på en spegelfri digital småbildskamera.