Annons

EF 85 1.8 autofokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Förrförra helgen lånade jag ut mitt EF 85 1.8 till lillasyster och hennes EOS 500d när vi skulle ut på en liten sväng i naturen. Innan jag gav henne objektivet petade jag bort ett par dammkorn med tröjspetsen från den bakre linsen.

När hon väl började fotografera med det klagade hon ganska snabbt på att den "lät konstigt". När jag testade med hennes kamera visade det sig att den inte kunde fokusera på objekt som var längre än cirka 30 meter bort. Då började den bara hacka fram och tillbaka i hög hastighet.

När jag sedan monterade objektivet på min 400d så betedde det sig likadant. Den fungerar felfritt på nära håll (0,9m-30m) men därefter kan den inte fokusera. Nu har jag rengjort både bakre och främre linsen med duk, och det hjälper inte.

Vad kan detta bero på? Vad kan man göra åt det?
 
Kontakterna?

Nu har jag ingen erfarenhet av varken Canon eller objektivet men... har du rengjort kontakterna på objektivet? De som ligger an mot kamerahuset, det låter som ett elektroniskt fel? Men jag lämnar över till betydligt kunnigare medlemmar:)
 
Nu har jag ingen erfarenhet av varken Canon eller objektivet men... har du rengjort kontakterna på objektivet? De som ligger an mot kamerahuset, det låter som ett elektroniskt fel? Men jag lämnar över till betydligt kunnigare medlemmar:)

Nej det har jag inte provat. Frågan är om det kan vara elektroniskt när motivets avstånd är av direkt betydelse? Fast jag vet inte heller, därav trådstarten :)
 
Autofokusmotor

Visst är det inbyggt en autofokusmotor i objektivet? Min tanke var, att om det är ett elektroniskt fel mellan kameran och objektivet (i kontakterna) kan det eventuellt handla om signalproblem i elektroniken... lite långsökt men... om jag inte missminner mig, har jag läst att medlemmar här använt T-röd för att rengöra kontakterna (oxidering?)... men det är bäst att kontrollera det först:)
 
Jo, visst är det en autofokusmotor inbyggd alltid. Är det någon som kan styrka eller dementera teorierna ovan?
 
Jag har ett objektiv som gör exakt likadant, ett Canon 17-85 IS USM. På kort avstånd fungerar det utmärkt men på lite längre avstånd så pumpar bara autofokusen fram och tillbaka och efter en stund ger kameran upp.

Jag försökte använda elektronikrengöring för att rengöra kontakterna men detta hjälpte inte. Jag lagade dock aldrig mitt utan det ligger och skräpar hemma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.