ANNONS
Annons

EF 800 f5.6L IS & 200 f2L IS

Produkter
(logga in för att koppla)
Emil-G skrev:

Nikon har dessutom haft en 105/1,8 AIS..

Och den var inte farligt dyr. Ett 100mm för porträtt är det jag saknar eller 300mm för 4x5, vilket jag nu skaffar först.

För att hålla pr0r-faktorn uppe så finns det ett utvik av EF 200/1.8 här.
Måste säga att den gamla ser brutalare ut än 200/2.

Om nu priset på 200/2L IS hamnar på 40" och kvalitén på objektivet håller, får man rätt mycket för pengarna ändå. Ponera att man köper till en 1.4x och en 2x telekonverter.

Då får man följande för 46":
200/2L IS
300/2.8L IS (280/2.8 om man ska vara petig)
400/4L IS

Bara orginalen på 300/2.8 och 400/4 går ju lös på över 100".

Cyberphoto har för övrigt redan lagt upp objektivet på sin sida....
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF200IS

Hmmm...Undrar om det är som med digitalkameror som med detta objektiv. Att de gamla prylarna helt plötsligt blir värdelösa och måste jag nu uppgradera dvs köpa nytt och göra mig av med mitt gamla 200/1.8 nu när ny version kommit fram? Man vill ju inte bli mobbad för att ha antika prylar.

matnyttige skrev:
Hmmm...Undrar om det är som med digitalkameror som med detta objektiv. Att de gamla prylarna helt plötsligt blir värdelösa och måste jag nu uppgradera dvs köpa nytt och göra mig av med mitt gamla 200/1.8 nu när ny version kommit fram? Man vill ju inte bli mobbad för att ha antika prylar.

f/1.8 är ju fortfarande snabbast i världen, det kan du ju alltid hänga upp försvaret på. :)

matnyttige skrev:
Ja, du är helt körd. Du kan ju inte ha ett gammalt objektiv utan IS.

Emil-G skrev:
Öh? Det var den konstigaste motiveringen jag någonsin läst här på FS, är det bara frontlinsen som kostar i objektiven?
Nej, inte bara, men ju mer glas desto dyrare är objektivet att tillverka. (Vad det sen kostar att köpa beror ju på vad marknaden tål.)

pet skrev:
Sant Anders...ljusstyrka är något man få betala mycket för men brännvidd kostar också en rätt bra slant när man kommer upp över 500mm...tex dom 100mm som skiljer 500/f4 is och 600/f4 is åt kostar närmare 16000kr.
Det är nog snarare den större glasmängden i 600/4 som kostar.

StaffanW skrev:
Om nu priset på 200/2L IS hamnar på 40" och kvalitén på objektivet håller, får man rätt mycket för pengarna ändå. Ponera att man köper till en 1.4x och en 2x telekonverter.

Då får man följande för 46":
200/2L IS
300/2.8L IS (280/2.8 om man ska vara petig)
400/4L IS

Bara orginalen på 300/2.8 och 400/4 går ju lös på över 100".

Cyberphoto har för övrigt redan lagt upp objektivet på sin sida....
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF200IS

Det ar ju ratt intressant.. Jag har ju funderat pa 300 2.8 IS, men om 200/2 nu haller mattet med 1.4x, vilket den borde, sa blir det ju genast mer intressant.

Det beror väl på vilken/vilka brännvidder man behöver. En 200/2 med 2x lär inte vara lika bra som en 300/2.8 med 1.4x.

Har man behov av en längre glugg tycker jag inte man ska hoppas på att man som regel blir nöjd att ha en 2x på objektivet alltför ofta.

Jag hade inte tankt att anvanda en 2x converter, men 1.4x brukar inte ge sa stora skillnader.. Tanken bakom mitt framtida kopa av 300 2.8 ar for basket, men 200/2 kan ju vara battre och eventuellt anvanda en 1.4x..

Fast da missar jag ju att ha en 420 /4 (300 + 1.4x), som kanske kana vara handigt ibland, istallet for 400 5.6.

PMD skrev:
Det är nog snarare den större glasmängden i 600/4 som kostar.
--------------------------------------------------
Det är ju lika många linser och samma antal grupper i 500:at som i 600:at....har 600:at större diameter på sina linser så det är därför det är så pass mycket dyrare än 500:at???? Eller beror det på slipningen av glasen???

Större

Eftersom glasytan är ca 45% (44 för att vara exakt) större på 600:at och glasvolymen då följdaktligen nästan dubbelt så stor så är det inte konstigt att den är betydligt dyrare.

Re: Större

Tonyeagle skrev:
Eftersom glasytan är ca 45% (44 för att vara exakt) större på 600:at så är det inte konstigt att den är betydligt dyrare.
--------------------------------------------------

Ahh ok det är så pass stor skillnad i glasytorna mellan modellerna...japp då blir det helt klart dyrare....inte så bra koll på det här med objektivkunstruktioner.

Hej

Första dagen jag såg bilderna på dessa gluggar tänkte jag direkt, typ samma design, knappar och funtionalitet som de som kom ut för nästan 10 år sedan.

Inget fel med det men jag kan ändå tycka om man har haft 10 år på sig hade man kanske kommit på något nytt häftigt, ändrad design eller liknande.

Tycker AF stopp knapparna sitter för långt fram på 800mm objektivet, tyckte det i alla fall det på mitt förra 500mm. Samma gäller ringen för förinställd fokus, Nikon 200-400mm har sin nära foten.

Ser inte ut som inte kan byta skydds frontglaset själv som man tex kan göra på Nikon 200-400mm.

Är ju dock ett fungerande concept men hade ändå hoppats på lite nya innovationer efter 10 år.

Hoppas de kommer med skyddande bagar istället för "kistorna" som de brukar komma med som knappt någon använder ändå.

Nikon 200-400mm f/4 kommer med än väldigt smidig bag där man även får plats med påsatt proffshus.

Men som sagt vi har ju inte alla specarna än.

Kan ju inte hjälpa det men det kliar lite i fingrarna när det gäller 800mm 5.6 :) :)

Mvh

Omar

Har du bärare

Då får du väl räkna in kostnad för sherpa också. Har för mig att du tyckte att 500:at begränsade din rörelsefrihet :)

matnyttige skrev:
Din 200/1.8 kommer inte bara att bli värdelös. Den kommer att bringa dig stor olycka. Jag kan befria dig från denna mörka framtid. Min adress är... ;o)

Lite nyfiken på vikten av dessa monstergluggar. Nikons 200 2,0 väger 2,9 kg. Om Canon kan få ner vikten till ex 2,2-2,5 kg så är det ju väldigt värdefullt. Jag är svag för gluggar med extrem ljusstyrka. 200 2,0 är en riktig drömglugg, och med en 1,4Xextender lär den vara knivskarp, så rätt användbar kan den visa sig bli.

matnyttige skrev:

Du måste sälja - nu! Jag kan ta hand om det åt dig om du vill och till och med ge en liten slant... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar