ANNONS
Annons

EF 70-200/4 eller Sigma 70-200/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Canons tele är för tunga!

Jag var på fotomässan i helgen och provade både sigmas och Canons 70-200mm 2.8! Kom fram till att sigmas förmodligen är allra bäst om man har en bra autofocus kamera. Sigmas är inte så snabbt, fast än att det har deras HSM-motor.

När det kommer till Canon däremot, är deras autofocus (med en EOS 3:a som hus) supersnabb och ganska tyst. Men tyngden är som ett och ett halvt Sigma af 300mm 2.8! Alldeles förunderligt att de har lyckats tillverka samma brännvidd med en sådan skillnad på tyngden!

Tycker att om man ska ut och resa med objektivet så ska man till vilket pris som helst undvika Canons 70-200 2.8.

Kolla Sigma, Tokina eller Tamron!

Tjaa.. Har redan köpt ett Sigma 70-200/2.8 och viktskillnaden mellan canons motsnarighet är 40g... så där är det ingen större skillnad. Det är möjligt att så är fallet med de fasta gluggarna.

Hur stor blir skillnade i skärpa tror ni om man slänger på en 2x på en 70-200/4 eller på en SIgma 70-200/2.8??

Jeppe skrev:
Det blev ett sigma, för att man kan slänga på 2x och få 400/5.6 även om det kan bli lite mjukt med konvertern...
Tror inte att sigmas EX objektiv är "plastiga"

Hej "Jeppe", jag investerade i ett Sigma 70-200 2.8 för ungerfär ett halvår sedan och har inte haft några problem eller begränsningar hittils. Kollade runt ganska rejält innan jag bestämde mig och tack vare priset blev det Sigma som vann mitt tycke. Linsen ger lite, lite varmton till bilderna men det är inget som stör! Tvärtom faktist, det gör bilden till det bättre.

EX-objektiven har en finish som inte alls verkar "plastig" doch ska man akta sig för äldre Sigma-linser. Har jag hört. Stativfästet är också guld, eller perfekt eftersom jag fotar mkt sport.

Nu vet jag inte hur mkt det skiljer sig i pris från Canons 70-200 2,8 men Nikons kostar runt 20.000:- Och Sigmas går på ca: 10.000:-
Bländare 2.8 är ett måste, tro mig!!!

Eftersom jag inte har ngn converter får du gärna höra av dig när du har provat det ihop med Sigmat, ok?

Det fungerar alldeles lysande med convertern.. Jag är helnöjd med gluggen. Bilder är på väg upp på sidan.

generellt sett brukar man inte märka stor skillnad i bildkvalite om man slänger på en 1.4x konverter, däremot med en 2x brukar det blir rätt mycket mjukare.

angående canon o vita objektiv så är dom som sagt grå.
Minolta har ett par Vita objektiv (har haft 200a, o 300at)

Niklas!

Problemet är nog mera att du förkorar Af:en på 70-200/4 (om du inte har en EOS 3:a)
Men med 70-200/2.8 har du Af:en kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar