Annons

Ef 70-200/4 eller Sigma 70-200/2,8??

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke30

Aktiv medlem
Jag är i stånd att köpa en ny glugg antingen Canons egna 70-200 f/4 usm eller Sigmas 70-200 f/2.8.
Jag vet att skärpan är bra i Canons men då är det en f/4 jämfört med Sigmans f/2.8

Jag är ute efter skärpa och snabbhet, läste att Sigman inte är skarp på 2.8

Vad är era erfarenheter?

Jag testade Sigmagluggen under några dagar och min erfarenhet är mycket riktigt att den inte är särskilt skarp på F/2.8, plus att den i jämförelse med Canon 70-200/4 kändes väldigt tung och klumpig. Men behöver du det extra ljusinsläppet så kan ju Sigman ändå vara ett prisvärt alternativ. Särskilt om du planerar att fota ett tag till med EOS 350D som jag tror har "lagom" hög upplösning för detta objektiv.
Testa båda före köp om du har möjlighet...

Om skärpam på Sigmat inte är bra på 2,8 så är den ju knappast bättre än Canons f4, som är skarp på full öppning, dvs användbar. Ingen större idé att släpa runt på ett tungt objektiv omman inte gärna kör på full öppning!?

Jag testade Sigmagluggen under några dagar och min erfarenhet är mycket riktigt att den inte är särskilt skarp på F/2.8, plus att den i jämförelse med Canon 70-200/4 kändes väldigt tung och klumpig. Men behöver du det extra ljusinsläppet så kan ju Sigman ändå vara ett prisvärt alternativ. Särskilt om du planerar att fota ett tag till med EOS 350D som jag tror har "lagom" hög upplösning för detta objektiv.
Testa båda före köp om du har möjlighet...

Om skärpam på Sigmat inte är bra på 2,8 så är den ju knappast bättre än Canons f4, som är skarp på full öppning, dvs användbar. Ingen större idé att släpa runt på ett tungt objektiv omman inte gärna kör på full öppning!?

Precis så resonerade jag och köpte i stället Canon-objektivet. Har inte ångrat mig en sekund!

Jag har ägt Sigma 70-200 under 1.5 år. Gluggen är tillräckligt skarp på f2.8 mellan 70-135mm. Problemet är i huvudsak [email protected] där gluggen verkligen är mjuk. Planerar du t.ex att fotografera inomhus i lite sämre ljus är ett extra steg med ljusinsläpp inte fy skam.

Inget enkelt val...

Jag är i stånd att köpa en ny glugg antingen Canons egna 70-200 f/4 usm eller Sigmas 70-200 f/2.8.
Jag vet att skärpan är bra i Canons men då är det en f/4 jämfört med Sigmans f/2.8

Jag är ute efter skärpa och snabbhet, läste att Sigman inte är skarp på 2.8

Vad är era erfarenheter?

Canon har faktisk 5 olika 70-200 L gluggar, och alla är fantastisk bra, även den sämsta av dem. Det är faktiskt en av de goda anledningar att satsa på Canon i stället för Nikon. Ser inte så många anledningar att köpa något annat än något av dessa.

Skulle oxå gått på Canon. Har du inte råd med Canons f2,8 så skulle jag häldre köpa f4 framför Sigman om det är bränvidden 70-200 man är ute efter..
AF fungerar mycket bättre i Canons gluggar. Hade själv ett Tamron innan jag köpte mitt f2,8ISII. Har bara testar två ex av Sigman i butik med där imponerade den inte. Tyckte AF var samma sak som på tamronet tex. Inte alls så snabb som endel hävdar. Kan inte jämföras med Canons USM iallafall.
Kan inte uttala mig om skärpa och övriga optiska egenskaper.

Jag har ägt Sigma 70-200 under 1.5 år. Gluggen är tillräckligt skarp på f2.8 mellan 70-135mm. Problemet är i huvudsak [email protected] där gluggen verkligen är mjuk. Planerar du t.ex att fotografera inomhus i lite sämre ljus är ett extra steg med ljusinsläpp inte fy skam.

Inget enkelt val...

ingen som vet hur den nya versionen är? den har ju t.o.m. IS.

ingen som vet hur den nya versionen är? den har ju t.o.m. IS.

Ingen aning men jag tycker den verkar väldigt dyr. Den måste optiskt vara i princip lika bra som Nikons eller Canons nya 2.8:eek:r annars låter det väldigt dyrt. Det är trots allt en del annat som offras också t.ex byggkvalité och säkrare AF osv.

Tack för alla svar... :)
Det lutar åt Canons egna.... det jag provat så känns den som en väldigt bra alternativ...

Ja köp Canon's egna 70-200 f/4, den är riktigt bra för dess relativt låga pris. Du får oerhört mycket optik för pengarna. Jag kör själv med en sådan till min 7D och det är en klockren kombination. :)
Exempel på vad den kan prestera kan ses på min Flickr sida, länken finns nog in min profil (tror jag). :)

Förresten, skippa IS modellen. Du behöver inte det.

/ Magnus

Canon har faktisk 5 olika 70-200 L gluggar, och alla är fantastisk bra, även den sämsta av dem. Det är faktiskt en av de goda anledningar att satsa på Canon i stället för Nikon. Ser inte så många anledningar att köpa något annat än något av dessa.

5 Olika 70-200? Nu måste jag missat nåt? 4 trodde jag?

Till TS: Jag har Sigmas 70-200 2.8. Jag är nöjd med det men efter allt man läst skulle jag satsat på canon. Dock hade jag nog satsat på F4 med IS.

Han räknar nog med att det finns två 2,8 IS varianter. Den gamla kan väll fortfarande köpas på vissa ställen.
Är det f4 IS du kollar på så kanske Canons egna f2,8 kan vara ett alternativ iallafall?

Han räknar nog med att det finns två 2,8 IS varianter. Den gamla kan väll fortfarande köpas på vissa ställen.
Är det f4 IS du kollar på så kanske Canons egna f2,8 kan vara ett alternativ iallafall?

Aha, ja så är det säkert även om jag skulle kalla det för 4 ändå. :)

Är hyfsat nöjd med mitt sigma och har inte budget för canons 2.8 IS.
Canons F4 lär ju vara grymt skarp så i valet hade jag nog kört på F4 IS framför F2.8 utan IS.

Ska bli intressant dock att se tester på Sigmas 70-200 2.8 med OS när den släpps.

Jag kör Canon 70-200/2,8 utan IS då jag vill ha tunt skärpedjup före bildstabilisering och IS med 2,8 var för dyr. Nu är 70-200/4 IS väldigt skarp i synnerhet på en APS-C kamera då lite skärpebortfall vid 70mm bl 4 inte märks. Så vill du få avlägsna sker större och inte ffa är efter tunt skärpedjup skulle jag satsa på Canons egna 70-200/4 IS och inte Sigma. Deras befintliga 70-200/2,8 Makro II eller så heter den lider inte bara av lite avdan skärpa vid 200/2,8 utan också av en marknadsföringsnärgräns. Visst, den går att fota med närmre än Canons original, men skärpan är inte så bra då, och dessutom lider den av påtaglig fokusskift där, så man måste blända ner, använda nedbländningsknappen (depth of field preview) och sedan fokusera.

Avseende Sigmas kommande 70-200/2,8 OS skulle jag vara väldigt tveksam, även om den skulle vara lika skarp som Canon original. De begär 17000:- i listpris och Canons original har sjunkit till 23000:-. Deras gamla 2,8 IS har ett beg pris på 13000:- och kommer vara kompatibelt i många år till. Vad vet vi om Sigma? MAn har 5 års garanti, och sedan? Vad händer om det ej har AF eller OS med den kamera som säljs om 5 år? Kan bli ett dyrt köp. Jag köper gärna billigare Sigma, men 17000:- känns vågat för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar