ANNONS
Annons

EF 70-200/4,0 L USM eller EF 70-300/4-5,6 IS USM??

Produkter
(logga in för att koppla)

Svedjemo

Medlem
Köpte n 350D för en tid sedan och tänker uppdatera objektivarsenalen med ett telezoom.

1. Bör jag välja ett EF 70-200/4,0 L USM eller ett EF 70-300/4-5,6 IS USM? Objektiven ligger inte långt ifrån varandra vad gäller priset men hur är det med kvaliten, är det stor skillnad i skärpa mm?

2. Kan jag hitta likvärdiga objektiv från tex Sigma för en billigare slant?

Jag bör kanske tillägga att jag är näst intill total nybörjare om ni anser att det har någon betydelse i mitt val.

MVH Johan
 
70-200/4 är ett objektiv av högre optisk och mekanisk kvalitet. En proffsglugg helt enkelt.

IS-gluggen har en fördel med bildstabilisering som motverkar dina handskakningar. Ska du fotografera stillastående objekt utan stativ är detta en fördel.

Men vill du fånga folk i rörelse har 70-200/4 en fördel med att den är ett helt bländarsteg ljusstarkare i 300-läget. Vill du frysa rörelser behövs snabb tid och stor bländare.

Till 70-200/4 får du med motljusskydd. Till IS-gluggen får du köpa till ett.

Ska du fotografera mycket med stativ är 70-200/4 ett klokare val. Det är en skarpare glugg och det finns ett stativfäste att köpa till.

Jag skulle valt 70-200/4. Det är härligt med kvalitet.
 
Sitter även jag i samma sitts att kanske köpa mig Canon EF 70-200/4,0 L USM.

Sitter och väntar på min 30D som är beställd. Och den kan man ju höja ISO:n ganska så bra om man skulle behöva. Tycker det är ett ganska så stort steg till Canon EF 70-200/2,8 L USM, ungefär dubbelt upp.

Så slå du till på Canon EF 70-200/4,0 L USM, det kommer jag att göra.

Och så är det ju vitt med;)
 
Canons 70-200/f4 är också väldigt lätt och smidigt för att vara en 70-200, så det är inga problem med att fota på frihand med det.

Jag rekomenderar dig verkligen att satsa på 70-200'an det måste vara Canons mest prisvärda objektiv, jag har ägt ett och var helnöjd med det.

kent.
 
Jag skulle inte köpt ett 70-300mm f/4-5,6 IS USM innan de fått ordning på objektivkonstruktionen. Som det är nu blir skärpan riktigt kass i vissa positioner, främst vertikalformat, pga att tuben är rackligt konstruerad.

/Pontus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.