Annons

EF 300 mm f/4L IS uppdatering

Produkter
(logga in för att koppla)

M Kihlén

Aktiv medlem
Någon som hört om det är något på gång? Tänkte slå till på ett 300-tele, men kommer det en uppdatering skulle jag kunna vänta lite.
 
Det har sällan läckt information om nya objektiv mer än någon vecka innan de lanseras. Canon brukar lansera produkter vid PMA-mässan på våren (denna gång 8-11 mars) och vid Photokina-mässan på hösten (den mässan körs bara vartannat år - senast denna höst).

Dessutom finns det många objektiv som står på kö för uppdatering, 300/4 IS är bara ett av dem.
 
Svart utgåva håller jag med om, momsfritt ligger nog lite utanför Canons kontroll, men vem vet. Canon kanske kan komma ut med en "300/4L IS RSV-speciall", coolt mattsvart och momsbefriad;-)

Jag skulle köpa en snabbare än någon hinner säga "blankett K14"
 
Recept?

Jag forsökte få min ordinerad av läkare, som botemedel for lätt Parkinson. Bättre för magen och billigare i det långa loppet, men argumentet håll inte för socialstyrelsen :)
 
Det är väl 5,6/400mm IS som det ryktas om?

Man kan ju spekulera i att de lyckas göra ett lätt och kompakt 400:a med 3-4 stegs stabilisering och riktigt bra skärpa.
 
Vad är det för fel på den 300/4L IS som redan finns?
Inget större fel men den kan ändå förbättras. Här är några objektiv i L-serien som jag gärna skulle se att de uppdaterades eller blev kompletterade med nya versioner:

300/4 L IS: nyare IS*, väderskydd
400/5.6 L: IS, väderskydd
100-400/3.5-5.6 L IS: nyare IS*, väderskydd
24/1.4 L: förbättrad optik, väderskydd

Det är min önskelista. Andra prioriterar nog annorlunda. Jag har ännu inte sett några tecken på att det verkligen är nya versioner på gång, bara en massa gissningar och önskemål.

* Dessa två är de L-objektiv som har äldsta versionen av IS och som fortfarande säljs.
 
Personligen ligger en 100-300/2.8L IS med bra närgräns högst på listan.
Sedan kommer en 35/2 och en 24/2, båda i L version med tätning. Kan inte förstå att Canon har så svårt för att bygga ett par riktigt bra fasta vidvinklar med hyffsad ljusstyrka. Idag känns 24/1.4L och 35/1.4L för dyra och framförallt för stora, och 2.8 varianterna för dåliga för FF.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.