Annons

EF 28-70 f2.8L - vilken kamera skulle ni välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

bildstina

Aktiv medlem
Står i begrepp att gå över till digitalt, mest för smidihetens skull. Fotat med analog systemare i många år och låtit skanna negativ högupplöst, vilket givit mkt bra resultat men börjar kännas bökigt. Har en Canon eos 300 med EF 28-70 f2.8L usm som jag använt flitigt och varit mkt nöjd med.

Men nu tänker jag byta till digitalt foto. Funderat på olika alternativ, t ex:

Canon eos 5d - för fullformatets skull (ingen brännviddsförlängning). Tänker att mitt stora objektiv kanske känns mer balanserad med en större kamera (?) eller en...

Canon eos 40d - billigare och samtidigt stor (ger balans åt mitt objektiv). Men då kanske mitt objektiv blir lite för långt mtp brännvidden...

Canon eos 450d - billigare men liten och blir kanske obalanserad med mitt objektiv samtt att den är en crop och därmed förlänger brännvidden vilket kanske gör mitt objektiv opraktiskt...

eller en av de billigare + nytt objektiv...?

Någon som kan hjälpa mig till beslut...?
 
Håller med, den är bra - men det är en 1,6crop-kamera --> 28-70 mm beter sig som en 45-112 mm, vilket blir ett normal/kort_tele, inte en normalzoom.

Jag har använt samma omfång på 10D och på 1Ds/5D, och det var en himmels- vid skillnad, passade 1Ds/5D som hand-i-handske, men blev långt på 10D.

5D för att behålla de invanda bildvinklarna.
 
Varför inte sälja din 28-70 och köpa en 40D + EF-S 17-55/2,8 IS USM istället? Att köpa kamerahus efter vad du har för objektiv tycker jag är att börja i fel ände (speciellt i och med att du bara har en optik).

Bara en tanke....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.