Annons

EF 28-135 USM eller 35-135 USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

saidkarlsson

Aktiv medlem
Ska snart kšpa ny kamera (en begagnad eos5:a)
jag kan dock inte bestŠmma mig fšr vilket objektiv jag ska kšpa till den.. Valet stŒr mellan 28-105 USM eller 35-135 USM. 28-105:an Šr aningen ljusstarkare, men jag har hšrt att 35-135:an ska teckna vŠldigt bra. BrŠnnviddsomfŒnget i sig har inte sŒ stor betydelse, eftersom jag Šven har en 19-35:a och en 70-300.

NŒgon som har erfarenhet av ovan nŠmnda gluggar? tacksam fšr alla tips och Œsikter.

Hej Said!
Jag vet inget om gluggarna, men vill gärna kommentera kamerahuset som du planerar att köpa. EOS5 är ett superbt hus i alla avseenden utom ett: programvredet slits ut oerhört snabbt. Jag har haft min EOS5a i två och ett halvt år och har redan fått reparera programvredet två gånger. Läs gärna recensionerna här på fotosidan, alla tycks ha samma problem.

Sorry för avvikelsen, åter till ämnet: EF 28-135 versus EF 35-135.

Hej. Absoulut ska du välja 28-105. Ett superbt objektiv för relativt hyfsade pengar. USM är oxkså en väldigt trevlig grej att ha.

Hej! Jag blir lite osäker på vilka objektiv du menar. I rubriken står det 28-135 eller 35-135 medan i texten har du skrivit 28-105 eller 35-135. Finns 35-135?

Jag har i alla fall ett 28-135 IS USM och är mycket nöjd med det. Tar du mycket på frihand är IS (bildstabiliseringen) kanonbra. Du "tjänar" 2-3 bländarsteg. Objektivet är större och tyngre än 28-105 (och dyrare förstås!), som också lär vara bra, men jag har ingen egen erfarenhet av det.

Oj vilken förvirring det blev med objektivnamn här. Canon har producerat ett 35-135 med och utan USM, men gör även ett 28-135 IS USM. Så alla objektiven finns för det första. 24-85 är dessutom ett vettigt alternativ, även om 24 och 85 lägena inte är världens skarpaste.

Jag anar dock att det kan röra sig om två begagnade objektiv eftersom kameran är begagnad, och då faller en hel del trevliga alternativ bort... Personligen hade jag valt 28-105 eftersom jag tror det finns fler motiv där 28mm är bra, men inte 35mm. Har svårt att överhuvudtaget hitta motiv som inte både kan tas med 105 och 135 med gott resultat.

Hoppas det hjälpte

/Ingo

tack för alla svar.

för att reda ut saker och ting litet:
jag skrev fel i rubriken. 28-105 samt 35-135 är det, inget annat. och precis som någon skrev så handlar det om begagnade gluggar.
brännviddsomfånget i sig är inte så betydelsefullt, eftersom jag har ett 19-35 objektiv för vidvinkel, och ett 75-300 för tele. utan det handlar mest om vilket av objektiven som tecknar skarpast osv.
är 3000:-st för för dessa gluggar ett rimligt pris?

28-105:an är enligt photodo's MTF-mätningar lite skarpare (3.3 mot 3.1 på en "femgradig" skala), och om den är lite ljusstarkare också så blir väl valet enkelt (?) om skicket är gott. (Kolla in www.photodo.se om du vill se MTF-kurvorna i sin helhet.)

3000:- tycker jag personligen verkar lite mycket. Tror 2500:- är mer rimligt, men allt beror ju på skicket. Som jämförelse tar Scandinavian photo ca 4100:- för en ny 28-105 USM. 35-135:an borde vara värd lika mycket. Prisbedömningarna är dock mina egna idéer, och inte underbyggda med mer än mitt (o)sunda förnuft.

/Ingo

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar