ANNONS
Annons

EF 24-70mm 2.8 L USM eller.....?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Hej!
Funderar på att köpa ett Canon 2,8/24-70 men för mindre än en tredjedel av priset får jag ett Tamron SP-AF28-75 F/2.8 XR Di LD Asph. Macro.

Är skillnaden på bildkvalitet stor? Jag har sedan tidigare ett Tamron SP-90 F/2.8 XR Di Macro och det är grymt förutom lite slö AF.

Det är tänkt att användas för bröllop och vill därmed ha en bra säker AF.

Synpunkter tack! ;)

Bildkvalitetmässigt är de ju inte stor skillnad, desto större skillnad är de på autofokusen!

Jag bytte från 28-75, å jag ångrar mig då inte!

Jag har kört bröllop med båda gluggarna. Tamron är liten & lätt men långsam. En del uppskattar den låga vikten.

Canons glugg är snabb, tyst, tung och stor. Bra känsla i zoom/fokus. Jag skulle aldrig vilja köra med Tamron igen, men den är helt klart ett alternativ om du vill komma billigt undan.

Jag har dock inte provat Tamron på en FF-kamera, så jag kan inte uttala mig om huruvida den vinjetterar... 24-70 däremot är helt OK på en FF.

Prova båda - handla sen.

Mvh /Peter

Jag har ingen erfarenhet av Tamrons objektiv men när jag bytte från mitt Sigma till Canons 24-70 så var känslan nästan densamma som att gå från kompaktkamera till systemkamera.
Principen hos dem båda är den samma men man snackar inte ens om samma liga. ;-)

Skämt å sido. Canons lins är "prisvärd"
Jag skulle satsat på den igen.

Jag har haft tre olika Tamron 28-75/2.8 i min ägo och gjort tester på dem. En hade något rejält fel då vänsterkanten var bra mycket sämre. Skickade den på reperation och nu är den bra. Jämförde två av dem sins emellan och ena objektivet var något bättre vid 28 mm medans det andra var bättre på 50 och 75 mm.
Tror att Canons EF 24-70/2.8 är jämnare i kvalitét och fokuserar både bättre och snabbare men optisk sätt tror jag inte det skiljer på ett bra exempel på en Tamron mot Canons optik.
Min Tamron står sig bra mot mitt EF 50/1.4, EF 17-40/4.0 L och EF 85/1.8. Men plastkänslan är ju mer "äkta" på Tamron'en. :)

Laesk skrev:
Ja Canons AF är både säkrare i sämre ljus å snabbare, tystare me!
Jag har mindre erfarenhet av Canons variant. Men jag håller med att den är tystare och troligtvis säkrare men jag är inte säker på att den hittar bättre i svagt ljus. Det är ju kameran som styr detta i samband med hur mycket ljus objektivet släpper igenom. Är dock osäker på att ljustransmissionen (T-värdet) skulle vara bättre på Canons optik.

matnyttige skrev:
Min Tamron står sig bra mot mitt EF 50/1.4, EF 17-40/4.0 L och EF 85/1.8. Men plastkänslan är ju mer "äkta" på Tamron'en. :)

EF 17-40/4.0 L kan inte jämföras med EF 24-70/2.8 L förrutom just känslan.

Fungerar bra på FF

Har både Tamron 28-75/2.8 Xr Di o EF 24-70L/2.8 usm. När jag kört dem på FF-kameror (5D resp 1DsMKII) kan jag på mina exemplar inte notera någon direkt skillnad.

Skillnaden skulle isåfall vara lite i ton, men det är justerbart i bildbehandlingsprogrammet. Skärpemässigt kan jag inte se någon skillnad alls.

Vid ett blindtest mellan optikerna tror jag inte jag skull kunna avgöra vilken som använts.

Fördelarna med EF 24-70L/2.8 usm är väl bättre vädertätning, effektivare motljusskydd, starkare bygge, snabbare AF (däremot tycker jag båda optikerna hittar fokus lika bra i mörka sammanhang. bara en tidsskillnad).

Min Tamron är 3 år nu och har varit med om tuff fotografering i trängsel på rockkonserter, pressuppdrag i regn, actionfoto i inomhussporter som innebandy, volleyboll etc. Märker inte av några direkta glapp el dyl.

"Plastigheten" tycker jag är försumbar. Den väger i alla fall en hel del vilket antyder att det sitter mycket glas i den.

Jag anser att den är världens bästa optik i förhållande till sitt pris inom sitt brännviddsområde och ljusstyrka.

Canonoptiken har jag för uppdrag under verkligt risiga förhållanden.

Valet måste vara personligt, men jag har lämnat MINA erfarenheter, MINA privata tyckanden om optikerna. Och de grundar sig på MINA optiker.

Exemplar kan ju variera. Och tillverkningsjämnheten hos Canonoptiken är sannolikt större

ChiPs skrev:
EF 17-40/4.0 L kan inte jämföras med EF 24-70/2.8 L förrutom just känslan.
Varför kan de inte jämföras? Båda kan ju tex användas med 24 mm brännvidd, eller 28 mm, eller 35......
Ser du skillnad på en bild för de båda objektiven som är tagna med tex 24 mm och bländare 8?

matnyttige skrev:
Varför kan de inte jämföras? Båda kan ju tex användas med 24 mm brännvidd, eller 28 mm, eller 35......
Ser du skillnad på en bild för de båda objektiven som är tagna med tex 24 mm och bländare 8?

Ja. Tex är 24-70 skarpare

Direkt jämförelse...

...mellan Tamron 28-75 och Canon 24-70 har jag redovisat tidigare genom att göra ett utsnitt från samma motiv taget under samma premisser, efterbearbetning, samma iso, tid, bländare samt använt stativ. Bilserien visar Canonobjektivbild, Tamronobjektivbild samt slutligen hela bilden o markering var utsnittet är gjort.

Är ni intresserade så finns länken till inlägget här. Mvh/Lennart

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=890406#post890406

Shit så många svar. Just när jag bestämt mig för 24-70L så kommer allt detta goda om Tamron 28-75. Nu är jag tillbaka på ruta 1. :)

MWPhoto skrev:
Shit så många svar. Just när jag bestämt mig för 24-70L så kommer allt detta goda om Tamron 28-75. Nu är jag tillbaka på ruta 1. :)

Jag vet inte om du kollat mina testbilder och det är de som gjort dig konfunderad. Om det är så kan jag berätta att bilden är tagen med en FF-kamera, vilket du kan se på vinjetteringen. Helbilden är den från 24-70L/2.8 usm.

Jag tycker inte du ska känna dig som tillbaks på ruta 1 om du verkligen vill ha Canonoptiken och lägga de extra pengarna. Den har ett mycket smartare motljusskydd som följer med. Tamronoptikens motljusskydd är för 28mm-läget konstant över hela brännviddsområdet. Byggkvaliteten är ju högre, liksom tätningen oxå.

Sedan får man inte glömma att Tamronen saknar 24mm-läge. Det är ju ett viktigt argument om man inte har FF utan crop 1.6 sensor som i 20D/30D/400D eller 1DMKII som har crop 1.3.

Självklart är det viktigt med enn FF-sensor oxå om man vill ha en ordentlig vidvinkel, även om man många gånger klarar sig med 28 mm på en sådan.

Mitt personliga råd till dig är dock: Ska du plåta mycket och kanske ser någon av de här zoomarna som ditt "normalobjektiv" som ska med i vått och torrt och du har pengarna så välj Canonoptiken.

Känner du att du kommer att använda optiken "lagom" mycket och inte behöver 24mm samt spara 7.000:- och ändå få ett skarpt objektiv så kan du gott välja Tamronen. Du sparar även in pengar på filtren. Den större diametern hos L-optiken gör att ett polfilter av hög kvalitet kostar bra mycket mer.

Men viktigast av allt om du väljer Tamron: Köp det helst över disk och testa det på din kamera. Gå sedan hem o kolla resultatet. Eller om du skickar efter det så se till att du har rätt att byta mot en 24-70 (plus mellanskillnad of course) om du inte skulle bli nöjd. Det KAN cirkulera lite taskiga ex av Tamronen, nämligen.

Men mitt var perfekt från början, liksom de 2 som mina vänner köpte. Kolla också recensionerna här på FS och läs omdömena om de båda optikerna.

Hoppas du kan kan hamna på ruta 2 eller 3 igen.

Mvh/Lennart

MWPhoto skrev:

Du får gärna prova min Canon 24-70 f/2,8 USM om du har vägarna förbi ;)

Tänk på att den är stor och väger rätt mycket,jag sålde min för att jag tröttnade på storleken.

matnyttige skrev:
Jag har haft tre olika Tamron 28-75/2.8 i min ägo och gjort tester på dem. En hade något rejält fel då vänsterkanten var bra mycket sämre. Skickade den på reperation och nu är den bra. Jämförde två av dem sins emellan och ena objektivet var något bättre vid 28 mm medans det andra var bättre på 50 och 75 mm.
Tror att Canons EF 24-70/2.8 är jämnare i kvalitét och fokuserar både bättre och snabbare men optisk sätt tror jag inte det skiljer på ett bra exempel på en Tamron mot Canons optik.
Jag är osäker på om Canongluggen verkligen är jämnare i produktion. Det finns många exempel på att Just Canons 24-70 är ett av deras verkliga problembarn.

Om du köper 24-70/2.8L så kan det vara läge att vänta 1 vecka med köp. Går rykten om Cashback på objektivet på runt 700:-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar