Photocon
Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Jag är osäker på om Canongluggen verkligen är jämnare i produktion. Det finns många exempel på att Just Canons 24-70 är ett av deras verkliga problembarn.
Du är nog inte helt fel ute. Verkar mest handla om bakfokus/framfokusfel. Det fixar iofs Canon gratis. Värre är det med oskärpan på full öppning vid 24mm-läge. Samma optik som är oskarp där kan vara fruktansvärt skarp vid 50mm-läge och t o m slå ut 50/1.4 usm. Jag har vissa oskärpeproblem vid 24mm och sedan kanonskärpa mellan 30-70mm vid fullöppning. Bländat ett steg märks inte det här.
Jag ska skicka in det för justering innan garantin går ut. Men bortsett från det här felet (o de andra som beskrivs i recensionerna) är optiken väldigt robust och hållbar.
Har hört om ännu värre avvikelser på 24-105/4.0 is usm. Tråkigt! Men en intrimmad 24-70/2.8 L usm är otroligt bra.
Det är å andra sidan en Tamron 28-75/2.8 också. Nu har vi väl ställt till med oreda i trådskaparens huvud. Men Canon brukar alltid fixa till ev fel är min arfarenhet.
Fast det är därför som det från början är viktigt att helst köpa över disk och prova optiken på sitt eget kamerahus. Även om det kostar några hundra mer där än på postorder/nätförsäljning.