Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 24-70mm 2.8 L USM eller.....?

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Jag är osäker på om Canongluggen verkligen är jämnare i produktion. Det finns många exempel på att Just Canons 24-70 är ett av deras verkliga problembarn.

Du är nog inte helt fel ute. Verkar mest handla om bakfokus/framfokusfel. Det fixar iofs Canon gratis. Värre är det med oskärpan på full öppning vid 24mm-läge. Samma optik som är oskarp där kan vara fruktansvärt skarp vid 50mm-läge och t o m slå ut 50/1.4 usm. Jag har vissa oskärpeproblem vid 24mm och sedan kanonskärpa mellan 30-70mm vid fullöppning. Bländat ett steg märks inte det här.

Jag ska skicka in det för justering innan garantin går ut. Men bortsett från det här felet (o de andra som beskrivs i recensionerna) är optiken väldigt robust och hållbar.

Har hört om ännu värre avvikelser på 24-105/4.0 is usm. Tråkigt! Men en intrimmad 24-70/2.8 L usm är otroligt bra.

Det är å andra sidan en Tamron 28-75/2.8 också. Nu har vi väl ställt till med oreda i trådskaparens huvud. Men Canon brukar alltid fixa till ev fel är min arfarenhet.

Fast det är därför som det från början är viktigt att helst köpa över disk och prova optiken på sitt eget kamerahus. Även om det kostar några hundra mer där än på postorder/nätförsäljning.

Får man sidospåra tråden lite och fråga vart man vänder sig om man vill trimma in hus och glugg hos Canon? Jag har garanti på huset men inte gluggen.

ulricahdesign skrev:
Får man sidospåra tråden lite och fråga vart man vänder sig om man vill trimma in hus och glugg hos Canon? Jag har garanti på huset men inte gluggen.

Själv bor jag illa till vad gäller att nå serviceställen snabbt. I de större städerna finns ju Canon serviceställen på nära håll.

Finns ingen garanti kan jag rekommendera InterVision i Malmö. Stället jag tänker skicka mitt objektiv till ligger i Mölndal och heter Canon RCC. Adress får du kolla upp själv för jag sitter inte så till att jag har den tillgänglig.

InterVision fixade för 800:- bakfokus på min 1DMkII. Den ställdes in efter ett referensexemplar de förfogar över.

Men eftersom du har garanti på ena prylen och inte den andra kanske du borde vända dig till återförsäljaren på den delen du har garanti kvar på och kolla vilket ställe de vill att du ska skicka till.

Mvh/Lennart

Funderar lite pa att kopa bada tva och gora mina test och behalla den jag gillar. Uppskattar all hjalp om detta. Jag kommer att lana ett 24-70 sa snart detta ar reparerat. Visade sig att AF var paj. 3 manader gammalt.
Kommer bli underbart med micro justering av AF pa nasta generation hus. Vantar ivrigt pa nagot nytt sa att min 20D kan fa lite vila och agera reservhus.
Ulrika, har ej svar pa din fraga men du far garna spara ur lite.

Gå du lugnt och köp 24-70L Mats, du är nog typen som hamnar där till slut i alla fall. Får en känsla av att du inte kommer nöja dig med något som är nästan lika bra.
Visserligen har en del av oss, däribland jag, fått felfokuserande gluggar men dessa har fixats eller bytts ut. När man väl fått en som funkar som den ska finns inte tanken att byta den mot något.
En väl fungerande 24-70L är en kompis som man kan lita på. Hade Sigma 24-70 EX innan och den var nästan lika bra, men bara nästan och den lilla skillnaden var faktiskt värd den stora mellanskillnaden i pris hur konstigt det än kan låta.
Jag använder den på 5D och 20D (mest på 5D).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar