Haft ett 25-105 i en månad och använt det på en Eos-5D. Plåtade direkt efter att jag fått det cirk 1000 bilder i Libyen (några finns på
www.breider.fotosidan.se)
Visste redan innan lite om dess svagheter, men blev helt förskräckt av distorsionen och vinjetteringen. På 24 mm och fullsensor går det nästan inte att blända bort vinjetteringen. På 35 mm ser det bra ut på bländare 8 och mindre.
Plåtade romerska ruiner i Libyen och en del bilder ser ut som solkrökt järnvägsräls!!
Fördelarna då? Ja IS fungerar oklanderligt så med 5`ans nästan brusfria bilder går det bra att köra höga ASA-tal i mörka miljöer med t.ex. gatubelysning. Resultatet iband häpnadsväckande. Skärpan är bra även på "full glugg", men jag kör ändå oftast på 5,6-11 eftersom de flesta objektiven presterar bäst på dessa bländare.
Tänkte sälja objektivet när jag kom hem, men efter att ha titta igenom bilderna är det många som jag inte skull fått utan denna glugg.
Således: Om man vet om svagheterna = blå himmel och 24 mm samt arkitekturfoto så kan man utnyttja objektivet till fantastiska bilder. För mig ett mycket bra reseobjektiv, kompletterat hemma med 17-40/4 L samt 70-200/2,8 L IS.