Ibland undrar man vad folk förväntar sig av nya gluggar. Den gamla 16-35 var i det stora hela en mycket bra vidvinkelzoom som endast var marginellt sämre än Nikons 17-35, den ultimata referensen. Den nya skall enligt det jag kunnat läsa mig till ha bättre kantskärpa i framför allt vidvinkelläget samt mindre distortion. Även Ca skall ha förbättrats en del. I 35-läget verkar det som om gluggarna är likvärdiga. Min slutsats av följande blir att en redan mycket bra optik nu är förfinad näst intill fullkomlighet. Det blir knappast bättre än så här. Vi Canonägare får skatta oss lyckliga över uppgraderingen, även om skillnaderna kanske är relativt små. För de med FF eller 1,3X tror jag det finns en hel del bildkvalitet att hämta, medans de med 1,6X crop kanske hellre borde spara 3000 genom att köpa den äldre modellen, innan den slutar säljas. Min kritik angående förväntningarna på den nya gluggen riktas inte mot Fotosidans forummedlemmar utan mot folk med vilda fantasier i de utländska fotoforumen. För egen del är den nya 16-35:an beställd. Kan knappt vänta.