Annons

EDIS hur hinner ni

Produkter
(logga in för att koppla)

befo

Ny medlem
Fotolab för En dag i Sverige

Jag har anmält mig till En dag i Sverige och behöver nu få tag på ett lab som kan framkalla mina bilder snabbt nog. Detta verkar inte vara några problem i Stockholm och Göteborg (?). Nu är det så att jag bor i Lidköping. Är det någon som har koll på ett bra lab för sv/v och dia som kan framkalla och kopiera på kort tid. Bilderna skall vara tagna 3/6 och skall vara inne hos redaktionen 12/6.

Finns inte risken att belastningen på annars snabba framkallningställen ökar p.g.a. just EDIS och det tar längre tid dagarna efter 3 juni?

Överväger själv att fota svartvitt p.g.a. den tighta deadlinen, men det lät på instruktionerna som om de helst ville ha färgbilder. Någon som fått någon förklaring från arrangörerna varför de valt en så väldigt tight deadline eller någon annan kommentar från dem rörande detta? Hade de väntat några få dagar till så hade många hobbyfotografer varit gladare tror jag.

Mvh Richard

Jag har inte fotat speciellt många diarullar tidigare, men jag använde Q-Mailer från Scandinavian (som ska vara proffslabb), men jag såg ränder från vatten eller liknande, något skit fanns på några dior. Men jag har 7 påsar kvar så de får några chanser till :-D

En anledning till deadlinen kan vara att de vill bara ha med de som tar det på allvar.. Fotografer som inte klarar av att ta fram en bild på 9 dagar får väl anses som hobby-fotografer då? ;)

Naturligtvis är detta synd för de amatörer som inte har tillgång till labb, men kanske ändå kan prestera bra. Har ni verkligen inget lokalt labb i lidköping som kan framkalla E6?

Annars brukar Proffskopia i linköping vara riktigt snabba, oftast vändande post.

Känns skönt med digitalt i sådana tillfällen..

Har ni andra som bor ute i skogen nåt förslag på hur man ska hinna få in bilderna till En dag i Sverige innan den 12 juni.
Bilden tar man den 3. Den 4 kör jag 10 mil till postlådan.
Den 5 går det med posten och är framme på labbet den 6. Förhoppningsvis.
Sen är det olyckligt helg den 7 8 och 9. Om man är snabba på labbet så är filmen färdig och skickad den 11. Den 12-13 har jag filmen i bästa fall och får i väg det till posten samma dag men det skickas inte förrän dagen efter 13-14 eller och är då framme den 15-16.
Och då har det gått förvånansvärt bra.
Har hört flera här som inte kommer att försöka eftersom det inte går att få in bilder från hela sverige på den korta tiden. Hade själv tänkt hoppa av men har ändå bestämt mig nu för att göra ett försök. Har pratat med EDIS men det är den 12 som gäller inget annat
-Anders

Gör SV men motivet jag tänker på passar liksom in där.
Tack för länken Olle. Det får bli ett försök där.
-Anders

Entimmeslabb finns väl över hela landet? De kan ju lätt framkalla monochroma filmer som Kodak T400CN och Ilford XP2.

Det lät i ett av utskicken som att arrangörerna inte tänkt på helgdagarna. Men jag tycker att det är bra att det är lite tidspress. Det gör att fusket minskar och att folk håller tempot uppe. Jag tror man får in mer bilder på det sättet, fast man kunde kompenserat för helgdagarna.

Ur ett professionellt perspektiv känns det inte konstigt att behöva anpassa tekniken efter de givna förutsättningarna. Men nu är det ju en tävling för alla, men jag tror ändå att det är bra med lite tajta ramar.

Själv kör jag som oftast med negativ färg och skannar utan att gå via kopior.

får man köra digitalt på EDIS?
kommer inte att delta själv eftersom jag inte är i Sverige just den dagen, men med tanke på hur svårt det är att få tiden att räcka så borde väl en exponering den 3:e o sen ett mail strax efter midnatt lösa problemet... eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar