raderad medlem
Aktiv medlem
berga skrev:
Jag håller med att det känns konstigt att Jesus ofta framställs som en hel ylle arier i de bilder. Enligt min erfarenhet är detta det vanligaste sättet, många kyrkliga samfunds bilder och videor beskriver Jesus på detta sättet. Att beskriva Jesus som en jude är nog undantag. Tyvärr.
Är det verkligen konstigt att Jesus här i norden porträtteras med ariska drag? Folket skapar ju sina gudar, och det var när sagan om jesus spred sig norrut som hans utseende förändrades. Folk vill ju kunna identifiera sig med sina "idoler". Jag har sett både svart-, brun-, blond- och rödhåriga jesusar.
Jesus-idealet har väl också influerats globalt av det moderna människo-idealet. Att vara arisk är väl internationellt sett vackert. (Ett annat faktum jag också tycker det är värt att ifrågasätta...)
Vad det sedan gäller orginalfrågan så har jag faktiskt svårt att förstå folk som dömmer ut andra människors levnadssätt. Samtidigt tycker jag att diskussion är viktigt. Men det är skillnad på att ifrågasätta och att fördömma.
Jag funderar över detta att kristna tillåts uttala att homosexuella är syndare, medans nazister hamnar i fängelse om de säger att vissa folkgrupper är mindre värda. Undrar vad som skulle hända om man kallade någon för "satans jude-fotograf"... Yttrandefriheten ter sig allt rätt godtycklig när man tänker efter.
Hittade f.ö. en annan jesusbild när jag surfade runt som jag nog tycker är både mer intressant och kontroversiell än ecce-homo bilderna.
http://franck.cnudde.free.fr/doa.fr/crucifix.jpg