Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ecco Homo Vx Intoleransens Högborg

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har läst igenom hela den omtalade sidan och kan inte säga att jag får uppfattningen att det är en person tror på bibeln och blir "upprörd" av bilder, är intolerant och inskränkt etc. Vad jag ser är en mycket sjuk människa som behöver hjälp i form av terapi och eller piller. Det fattas några koppar i det skåpet.

Vilken respekt ska man hysa för folk pga sin tro spränger statyer, slår ner och ibland mördar folk pga hudfärg?

Är det katolikerna eller protestanterna som ska ha respekt på nordirland? Eller är det båda?

Klu Klux Klan i Usa, vilken respekt ska de ha?

Tro är betydligt vidare än de fem världsreligonerna. I synnerhet som det finns undergrupper till dessa religoner som i vissa fall tolkar sin religion totalt olika i olika grad rättfärdigar sina handlingar med denna tro. Är inte det bara en feghet och en möjlighet skylla ifrån sig sitt personliga ansvar?

Som jag sa tidigare. Individer och grupperingar som totalt föraktar andra människor pga sexuell läggning, etnisk tillhörighet eller hudfärg förtjänar ingen respekt och får heller ingen från mig.

/Maverick

Hans-C skrev:
Jag har läst igenom hela den omtalade sidan och kan inte säga att jag får uppfattningen att det är en person tror på bibeln och blir "upprörd" av bilder, är intolerant och inskränkt etc. Vad jag ser är en mycket sjuk människa som behöver hjälp i form av terapi och eller piller. Det fattas några koppar i det skåpet.

Åtminstone är det någon som hyser ett otroligt agg mot homosexuella. Religon är väl ett hyfsat bra förevändning för att ursäkta sina åsikter...

/Maverick

matnyttige skrev:
Har nog en annan åsikt än de många "toleranta" och upplysta.

Det konstiga är att de som ska vara så "toleranta" inte kan tolerara de som har en religiös tro och finner dessa bilder som stötande med vad dessa troende anser är heligt. Om dessa bilder skulle visas i i tex något muslimskt land och tex visa någon liknande bild på Muhammed skulle det bli ett ännu värre ramaskri. Att folk har olika tro är något vi i vårt fina land har svårt att förstå. Bilderna är väldigt kontroversiella mot Bibelns många texter. - Det kan väl ingen säga emot?

Tycker själv att sidan har en hel del hårda ord mot Elisabeth Olsson men att inte respektera de som känner avsky mot dessa bilder är ju också att vara inskränkt och intolerant.

Du har visserligen helt rätt i att är man inte politiskt korrekt i Sverige idag är man fet-ute i kylan, men yttrandefriheten tycker jag ändå inte bör misshandlas på det sätt som anti-eccehomo-Dag gör.Som någon skrev här ovan liknar det där mer hets mot folkgrupp än kritik av en fotoutställning. Killen verkar inte ha alla flingorna i paketet om man säger så.

Maverick skrev:

Fast det lär stå att Gud instiftade äktenskapet till mannen och kvinnan. Kan inte den exakta ordalydelsen men det är väldigt tydligt att det riktar sig till man och kvinna.

Mvh
Maverick

Just det... Äktenskapet... Och skulle man då hoppa på alla som lever i ett samboförhållande...

Darren

Senast ändrad:
matnyttige skrev:
Men folk med olika synpunker har rätt till att bli respekterade inte bara att bli stämplade som i detta fall "intoleranta o inskränkta". Det gäller även de "fanatiska troendes" inställning till de homosexuella.

Skall du också då respektera de fanatiska balibombarna och de som kraschade flygplan i wtc...

Darren

Maverick skrev:
Vilken respekt ska man hysa för folk pga sin tro spränger statyer, slår ner och ibland mördar folk pga hudfärg?

Är det katolikerna eller protestanterna som ska ha respekt på nordirland? Eller är det båda?

Klu Klux Klan i Usa, vilken respekt ska de ha?

Tro är betydligt vidare än de fem världsreligonerna. I synnerhet som det finns undergrupper till dessa religoner som i vissa fall tolkar sin religion totalt olika i olika grad rättfärdigar sina handlingar med denna tro. Är inte det bara en feghet och en möjlighet skylla ifrån sig sitt personliga ansvar?

Som jag sa tidigare. Individer och grupperingar som totalt föraktar andra människor pga sexuell läggning, etnisk tillhörighet eller hudfärg förtjänar ingen respekt och får heller ingen från mig.

/Maverick

Detta var det jag försökte få fram. Men du verkar vara bättre på att skriva än jag är :)

Darren

Det är lätt att bli missförstådd. (Fråga Jesus;-)

Jag tillhör inte dem som vill de homosexuella något ont och försvarar varken Klu Kux Klan eller fördömmande troende. Inte heller blir jag någon fan (läs supporter;-) till författaren av hemsidan (Dag).

Men jag tycker att det komiska är att de som ropar på tolerans inte kan tolerera att andra har olika uppfattningar.

I detta fall så jublar ju inte Dag precis över Ecco Homo bilderna utan istället spyr galla över fotografen. Detta visar ju hur känsligt det kan vara med religiösa saker/frågor eller bilder.

Darren skrev:

Skall du också då respektera de fanatiska balibombarna och de som kraschade flygplan i wtc...

Darren

Nej, men man bör försöka förstå andra människor och inte bara avfärda dem som idioter. Kanske skulle vi ha en bättre värld då. När det gäller Balibombarna/Al Quaida så håller jag defenitivt inte med dem. Tror dock att de anser sig slåss för den goda sidan mot den onde (USA, Satan och västvärlden med sin "omoraliska" leverne enligt Koranen i form av alkohol,syn på sex mm mm).

Jag har läst en del av det författaren till denna omdiskuterade sida skrivit (han skriver för mycket för att jag skall läsa allt) och har lite kommentarer.

Att han som troende kristen inte uppskattar bilderna är kanske inget nytt, inte ens graden av upprördhet. Men jag har svårt att ta hans kritik på allvar. Inte för kritiken som sådan utan beroende på sättet den framförs på. Om han skrivit (i mina ögon) sakligt och på ett sätt som öppnar för dialog kunde jag accepterat hans åsikter. Som det är nu framstår han för mig bara som outbildad och okultiverad. Det har inget att göra med hans åsikter, utan bara med sättet han framför dem. Kanske lite också med att han gång på gång försöker få fotografen att framstå som djävulen själv eller dennes slav/underhuggare/ombud... Helheten i sidan ger ett väldigt oseriöst intryck, och därmed avfärdar jag författaren och hans åsikter. Om jag själv håler med eller inte är egentligen irrelevant, men om man inte håller med blir det lättare att avfärda åsikterna med tanke på sättet de framförs på.

matnyttige skrev:

Men jag tycker att det komiska är att de som ropar på tolerans inte kan tolerera att andra har olika uppfattningar.

Det är inte det faktum att andra människor har andra åsikter som gör folk upprörda här. Det som gör folk upprörda är den brist på respekt och den nedsättande attityd som uttrycks, att man underkänner folks livsval, dessutom i grova ordalag. Din uppfattning, att man ska vara tolerant mot intolerans, delar jag inte. Däremot förespråkar jag tolerans gentemot folk som väljer att leva sina liv annorlunda, så länge det inte skadar någon annan.

Jag kräks på religioner och religösa människor men jag kan acceptera deras tro. Jag tycker kristna SKA tycka illa om bögar och att kvinnliga präster inte ska vara tillåtet... annars är det ju inte riktig kristendom. En kristen är någon som följer det gamla historiska verket Bibeln och det blir inte nåt annat än gammalt å patetiskt hur mycket man försöker modernisera det. Det är fortfarande en religon. Låt de religösa ha sin religion ifred! En religiösa kan inte förtrycka bögar eller kvinnliga präster eftersom det ingår i RELIGIONEN. Jämför med religiösa muslimer som inte VILL integreras i samhället eftersom de anser att det strider mot deras religion. De VILL spränga andra människor i luften eftersom det står i DERAS heliga skrift! Och det kommer fortsätta även om nån annan pajas kommer å säger "nej nu får ni sluta för vi har moderniserat bort de elementen i er religion!" Sådeså!

matnyttige skrev:
Har nog en annan åsikt än de många "toleranta" och upplysta.

Det konstiga är att de som ska vara så "toleranta" inte kan tolerara de som har en religiös tro och finner dessa bilder som stötande med vad dessa troende anser är heligt. Om dessa bilder skulle visas i i tex något muslimskt land och tex visa någon liknande bild på Muhammed skulle det bli ett ännu värre ramaskri. Att folk har olika tro är något vi i vårt fina land har svårt att förstå. Bilderna är väldigt kontroversiella mot Bibelns många texter. - Det kan väl ingen säga emot?

Tycker själv att sidan har en hel del hårda ord mot Elisabeth Olsson men att inte respektera de som känner avsky mot dessa bilder är ju också att vara inskränkt och intolerant.

Du sa: "Bilderna är väldigt kontroversiella mot Bibelns många texter. - Det kan väl ingen säga emot?"

Bibeln är bland annat ett antal muntliga berättelser som har berättats i generationer innan de skrevs ned. (alla vet väl att en fjäder lätt blir en höna efter en tid) Dessutom är de oftast "luddiga" och ger stort tolkningsutrymme.

Därför är det lustigt varje gång någon börjar rycka bibelcitat för att påvisa en det ena än det andra. Bibeln ska läsas i sin helhet och inte missbrukas genom att rycka meningar ur sitt sammanhang.

Bibeln har genom historien missbrukats å det grövsta. Minns bara Förstörandet av Grekiska högkulturen, Korstågen, Spanska härjningar i sydamerika, förtrycket av samer osv. Listan kan göras lång.

Nej jag tänker inte vara tolerant mot människor som inte är det tillbaka, Jag finner det störande att Dan snor bilderna och nyttjar den för spridande av sin egna intoleranta åsikter dessutom förtalar han också fotografen och större delen (hela?) av svenska kyrkan.

Bibeln förespråkar kärlek, inte hat och krig.

/Stefan

Maverick skrev:
Religon är väl ett hyfsat bra förevändning för att ursäkta sina åsikter...

/Maverick

Vill bara s'ga att jag h[ller med fullt och helt...
L\skigt detta, skulle kunna debattera detta i timmar men det r\cker v'l med att s'ga att det 'r traguiskt och obehagligt att se prov p[ s]dan respektl'shet, of'rst[else och okunnighet...man blir lessen...usch!

Darren skrev:

Just det... Äktenskapet... Och skulle man då hoppa på alla som lever i ett samboförhållande...

Darren

Nja, det beror väl på. Jag antar att det är okej ur en rent teologiskt synvinkel.

Det var mer ett sätt att belysa motsägelserna i bibeln. Vad man defakto kan utläsa av dessa rader är äktenskapet är till för man och kvinna. Fine så långt, till alldeles nyligen grundade sig vår lagstiftning på dessa rader.

Vad en del människor gjort vidare tycks vara att dra slutsatsen att alla andra samlevnadsformer är utav ondo. Exakt vart de fick in att man endast skulle ha sex inom äktenskapet vet jag. Men ett av budorden går ju ut på att man inte ska vara otrogen, vilket åtminstone för mig inte är samma sak.

Jag tror att religion fyllde sin funktion medans vi levde i grottor. Livet var så hårt att människor behövde något att tro på.

Sedan får man inte glömma att mycket av det som står i olika religösa skrifter mycket väl kan förklaras rationelt. T ex de skrifter som säger att man inte ska äta fläskkött, förr i tiden var fläskkött ofta sjukt av parasiter vilket fördes över till människan. Att inte mörda kan förklaras genom att vi var tvugna att leva tillsammans för att överleva. Att inte ha sex hur som helst kan vara rätt praktiskt när det lider brist på preventivmedel.

Problemet uppstår alltid när det är någon som fått för sig att ha ensamrätt på tolkningen på en skrift. Det är då kampen mot den stora onskan uppstår. Sedan må onskan bestå av homosexuella eller av USA.

Den diskuterade sidan och dess författare är uppenbarligen av den uppfattningen att homosexuella är sjuka och kan bli botade. Författaren visar på ett sällsynt förakt för andras sätt att vara. Jag funderar själv på om det inte rör sig om en som igentligen är homosexuell men inte kan erkänna det för sig själv. Det ger bilden av en manisk och psykiskt sjuk människa. Åtminstonde så är inga av de troende som jag känner så intoleranta och inskränkta.

/Maverick

Oj, oj, oj, vilken diskusion det har blivit! Inte så mycket med foto att göra utan mer åt det filosofiska o religiösa hållet. Passar mig dock bra då jag finner nöje i djupa filosofiska frågor.

Ser dock ingen som har förståelse för att Elisabeth bilder kan vara kränkande för vissa. De som tycker det bör sättas på psykvård för sin intolerans verkar det som.

Jag blir nog inte någon lärjunge till Dag Blomqvist heller. Såg att en del citerade Bibeln och Dag gör ju det friskt. Jag tycker själv att berättelse om Jesus o horan passar bra in här. De vise o "fläckfria" fariserna vill stena horan. Jesus sa då något i stil med den som är fri från synd kastar första stenen. Alla gick bort. Till horan sa Jesus då - ingen dömer dig o inte jag heller MEN synda inte mer. Fariserna i dag är de som ser homosexualitet som den största synden.
Jag tycker mig se både farisier (som Dag) och andra (de flesta här i denna diskusion) som vill tolka Bibeln till att det är ok till att hora.

Jag tycker Ilan Rosén (alias skelett) har en bra inställning till det hela. "Jag kräks på religioner och religösa människor men jag kan acceptera deras tro." och "Låt de religösa ha sin religion ifred!".

Vem kan läsa Bibeln rätt? Många citerar från en sida men skiter fullständigt vad det står på nästa sida.

Själv tycker jag att man bör passa sig för vad man fotograferar (publicerar) eller skämtar om. Skämt om judar o negrer kanske går väldigt bra i skinnheadskretsar men mindre bra i Frälsnings Armens fikarum. Här gäller det Ecce Homo bilderna. Jag har full förståelse för Elisabeth Olssons bilder där hon jämför de utsatta o hånade homosexuella med hur Jesus blev behandlad på sin tid. (Eller är det något annat hon säger med bilderna?). Hon gör det verkligen bra. Dock borde hon o andra veta att detta kan kännas kränkande för religiösa. Att bara skita i detta o kalla dem för idioter eller intoleranta gör en själv bara till intolerant.

//Talibanen Mats

Till sist. Hur vet du att du inte drömmer nu? ;-)

Maverick skrev:
Nja, det beror väl på. Jag antar att det är okej ur en rent teologiskt synvinkel.

Det var mer ett sätt att belysa motsägelserna i bibeln. Vad man defakto kan utläsa av dessa rader är äktenskapet är till för man och kvinna. Fine så långt, till alldeles nyligen grundade sig vår lagstiftning på dessa rader.

Vad en del människor gjort vidare tycks vara att dra slutsatsen att alla andra samlevnadsformer är utav ondo. Exakt vart de fick in att man endast skulle ha sex inom äktenskapet vet jag. Men ett av budorden går ju ut på att man inte ska vara otrogen, vilket åtminstone för mig inte är samma sak.

Jag tror att religion fyllde sin funktion medans vi levde i grottor. Livet var så hårt att människor behövde något att tro på.

Sedan får man inte glömma att mycket av det som står i olika religösa skrifter mycket väl kan förklaras rationelt. T ex de skrifter som säger att man inte ska äta fläskkött, förr i tiden var fläskkött ofta sjukt av parasiter vilket fördes över till människan. Att inte mörda kan förklaras genom att vi var tvugna att leva tillsammans för att överleva. Att inte ha sex hur som helst kan vara rätt praktiskt när det lider brist på preventivmedel.

Problemet uppstår alltid när det är någon som fått för sig att ha ensamrätt på tolkningen på en skrift. Det är då kampen mot den stora onskan uppstår. Sedan må onskan bestå av homosexuella eller av USA.

Den diskuterade sidan och dess författare är uppenbarligen av den uppfattningen att homosexuella är sjuka och kan bli botade. Författaren visar på ett sällsynt förakt för andras sätt att vara. Jag funderar själv på om det inte rör sig om en som igentligen är homosexuell men inte kan erkänna det för sig själv. Det ger bilden av en manisk och psykiskt sjuk människa. Åtminstonde så är inga av de troende som jag känner så intoleranta och inskränkta.

/Maverick

Det är just detta jag säger... Man kan tolka bibeln på olika sätt och på så vis få helt olika uppfatningar om visa saker...

Jag själv tror på bibeln men också ifrågasätter den i visa saker... Man kan ju bara inte blint tro på allt som står där och tro att allt som står där är det rätta. Eller...?

Darren

matnyttige skrev:
Ser dock ingen som har förståelse för att Elisabeth bilder kan vara kränkande för vissa. De som tycker det bör sättas på psykvård för sin intolerans verkar det som.

Jodå... Jag har förståelse för detta. Men inte för att man kallar en kvinna man inte känner för 'satans egen fotograf'. Detta är ju personlig påhopp. Hade han bara kommenterat hennes bilder skulle det vara en annan sak.

matnyttige skrev:Vem kan läsa Bibeln rätt? Många citerar från en sida men skiter fullständigt vad det står på nästa sida.

Ingen kan läsa bibeln rätt. Man alla vi kan (eller iaf bör kunna) tänka själva. Jag menar ingen skulle väl idag offra sitt eget barn bara för att det står så i bibeln.

matnyttige skrev://Talibanen Mats

Jaså... Har du blivit taliban nu...? *skrattar*

Darren

Micke H skrev:

Att dessutom presentera Jesus som en oomskuren västeruopé, är också klart missvisande. Jesus är född och uppvuxen i Israel, och man kan fråga både muslimer, judar och kristna för att få det entydiga svaret att Jesus var omskuren... Men det kanske inte fotomodellen i bilderna gick med på...
Jag anser att det är intolerant och nästan rasistiskt att presentera Jesus som något annat än med "mellanöstern-påbrå". Det gjorde katolska kyrkan under flera århundraden, de ville sudda ut Jesu bakgrund helt enkelt...

Jag håller med att det känns konstigt att Jesus ofta framställs som en hel ylle arier i de bilder. Enligt min erfarenhet är detta det vanligaste sättet, många kyrkliga samfunds bilder och videor beskriver Jesus på detta sättet. Att beskriva Jesus som en jude är nog undantag. Tyvärr.

För mig är tolerans mot andra människor viktig. Detta innebär för mig att man inte skall fördömma andra människors livsval om det nu innebär ett homosexuellt förhållande eller ett religiöst val i en riktning. Det enda jag kräver är att de inte kräver av mig att vara homosexuell eller kristen av deras nyans.

Jag har stor respekt över Elisabeths bilder. Detta eftersom jag förstått att detta inte främst är ett projekt för att väcka anstöt, utan ett projekt för att undersöka sin egen tro, jo hon är kristen enligt reportage i Foto, och hur den förhåller sig till hennes homosexualitet.

Slutligen ställer jag samma fråga som Jonas Gardell, en annan kristen homosexuell: Varför är så många religiösa fundamentalister så sexuellt fixerade?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar