Annons

ebay varning!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

mickedu_gmail.com

Aktiv medlem
Jag har lagt märke till att det finns en jäkla massa bedragare på ebay för tillfället.

dom senaste dagarna har jag sett canon 5d:eek:r som gått från 300£-1000£.

Här är en kille som dagligen uppdaterar med bluffmakare på ebay.

http://cgi.ebay.co.uk/CANON-5D-NIKON-D2X-DIGITAL-SLR-COMPACTS_W0QQitemZ7564962539QQcategoryZ30020QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

/micke

Samma sak. Man kommer bara till "The eBay page or feature you are attempting to access is not responding.
Please try the options below.."

Det brukar va problem med att länka till sidor på ebay.

Meningslöst att varna. De som blir lurade läser inte varningssidor och gör dom det så fattar dom inte. Blir "folk" varnade så är det från löpsidan på Aftonbladet och så slutar dom mata fåglar i rädsla för fågelinfluensa etc...

Det var riktigt bra med listan. Jag har funderat på att köpa en 20d från e-bay i USA och har en kontakt i där som skulle hjälpa mig (de flesta skickar inte utomlands).
Det är klar att man inte ska gå på att en 5D kostar 300 pund men det finns ingen garanti på att en som säljer en 20D för 8000 Sek inte är bedragare.
Finns det någon som kan ge lite tips om säkrare köp via e-bay? Någon som handlat där kanske?

Enkelt, alla säljare betygsätts av köparna. Köp bara av säljare med bra feedback.
PS.Försöker man köpa en 5D för 300 pund är man väl mer än lovligt korkad.

Men jag har för mig att säljare med bra feedback kan vara "kapade" abbonemang.

Alltså att någon bluffare lyckas ta över ett bra abbonemang och använder det till sina syften.

Precis vad Mikaels inlagda länkar informerar om.
Så det är inte så enkelt som att köpa från säljare med bra feedback.
Min fråga är: Om man tex väljer Pay-Pal som betalnings sätt och säljaren visar sig vara bedragare kan man väl bara avbryta köpet och få sina pengar tillbaka? Eller finns det något krux även där?

Anders.Student skrev:
Precis vad Mikaels inlagda länkar informerar om.
Så det är inte så enkelt som att köpa från säljare med bra feedback.
Min fråga är: Om man tex väljer Pay-Pal som betalnings sätt och säljaren visar sig vara bedragare kan man väl bara avbryta köpet och få sina pengar tillbaka? Eller finns det något krux även där?

DEt är massor emd byråkrati kring det där.
Paypal är ju inget 2säkert sätt för postorderbetalning" utan en ren tjänst att överföra pengar enkelt mellan 2 personer i olika länder.

DEt finns väldigt få sätt att göra en säker transaktion mellan 2 okända personer och ingen enkel variant såvitt jag vet.

jag brukar normalt avböja bud på mina prylar om dom vill använda någon "säker" betaltjänst.

Man kan aldrig vara helt säker men man kan nog göra en del för att minska risken.

* Feedback - Bra kvot mellan positiva och negativa omdömen. Helst 100% men hos säljare med hundratals sålda ärenden är det nog svårt. Är det en säljare med mindre antal feedback kan man kolla igenom vad feedbacken gäller. Är det då bara billiga prylar så kan man se det lite som ett varningstecken om säljaren sen erbjuder en 5D anmärkningsvärt billigt.

* Powersellers - Är ju godkända av ebay och att handla av dom är nog mycket säkert. Om man misstänker att allt inte är som det ska kan man alltid försöka kontakta säljaren. Många powersellers är ju företag med adresser och telefonnummer.

* Paypal - Paypal erbjuder för vissa auktioner "buyer protection" på upp till $1000. Paypal är ju ett spårbart betalningssystem där adresserna är verifierade och är säkrare än att använda kreditkort direkt eller postväxlar. Det finns även en ännu säkrare metod (kommer inte på namnet just nu) som används vid mycket värdefulla prylar.

* Pris - Om varan är för billig så ska man vara misstänksam. Marknadsekonomin gäller även på ebay och blocket. En EOS 5D kan man helt enkelt inte köpa för $300 om man inte gör det av en pundare på plattan.

* Falska email - Man ska vara aktsam med email som utger sig komma från ebay. Jag har själv fått till en adress som jag aldrig använt på ebay där jag uppmanats att följa en länk och logga in på "mitt" konto. Följden kan bli att bedragare kommer över log-in-uppgifter till ditt konto. Ebay´s policy är att aldrig be om kontouppgifter på detta sättet.

Det finns säkert andra som kan fylla i listan men grejen är ju den att all sån här information ju finns tillgänglig på ebay. Sen är det ju tyvärr så att omdömet ofta sviktar när man får nos på ett "fynd". Mot detta finns inte mycket skydd.

mvh
David

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar