Annons

Ebay o tullavgifter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Herbertius

Aktiv medlem
Om man köper en kamera från USA t.ex. och får den skickad till sig... Hur mycket kostar det i tullavgift? Nån som vet?

Förresten var jag lite osäker på vart den fråga borde ställas därav hamnade den i detta forum. Flytta den gärna vid behov.

Hej Henrik!

Om man handlar varor från ett företag..på ebay...blir det tull ...lite olika från vilket land du handlar..MEN...nästan all handel på ebay.com...och ebay.de , (tittat här först på den tyska ebay.de...går mycket snabbare...normalt tre till fyra dagar)...sker mellan privat personer...och jag har aldrig betalat tull...jag har ofta skickat kontanter i ett brev...och det har fungerat...100% i samtliga fall jag har handlat på ebay (cirka 40 gånger).

Det finns säkert någon som rynkar på näsan och säger att man ...SKA... betala tull så fort man handlar över nätet...men men....

Jag har alltid skickat ett mail och frågat...om jag kan handla trots att det ofta står att säljaren bara säljer inom sitt land och om det går bra att skicka kontanter...och som sagt det har alltid fungerat...

Frågan kommer varje vecka så sök på Forumet och du hittar tonvis med svar.

Inom EU ingen tull på varor. Moms från avsändarlandet när det gäller handel mellan företag och konument, annars ingen moms. Vissa varor får inte passera gränserna hur som heslt, som t ex knark, sprit och andra varor som t ex krigsmatriel.

Och för att vara riktigt taskig så kan saker som räknas till knark vara godis som innehåller för höga gränsvärden av koffein etc, säljes av bland annat thinkgeek.com.

Det tillkommer INGEN tull på digitalkameror från USA... däremot moms, o då på allt, dvs frakter o expeditionsavgifter o vad de nu kan hitta på för skoj... sen erbjuder sej en del att skicka med lägre angivet värde än det verkliga osv. Det kan kanske reducera momsen, men om godset inte kommer fram kan du inte räkna med ersättning för mer än det "officiella" priset...

Och momsen är? Som vanligt 25% eller? :(. Gäller detta också när man handlar från privatpersoner eller bara från företag? Om man ser till att paketinnehållet är angivet som "gåva" behöver man fortfarande betala momsen då?

Du nämnde även att detta gällde digitalkameror men jag antar att detta också gäller analoga kameror också?

Zangarh skrev:
Men vad bra!

Då skall jag beställa lite grejor :)

/Patrik

....det är bara och lycka till....men kolla på ebay.de...också....du vet.. i USA är Canon och Nikon billigare....men på tyska ebay...så kan du hitta andra märken billigare än i USA...och när du går in på ebay...så har du något som kallas ..My Ebay...högst upp på första sidan ...där du har din bevakning av de objekt som du är intresserad av........lycka till!

ville2002 skrev:
....det är bara och lycka till....men kolla på ebay.de...också....du vet.. i USA är Canon och Nikon billigare....men på tyska ebay...så kan du hitta andra märken billigare än i USA...och när du går in på ebay...så har du något som kallas ..My Ebay...högst upp på första sidan ...där du har din bevakning av de objekt som du är intresserad av........lycka till!

Det träliga med tyskan är ju att de talar ju rena grekiskan... Eller... Uhm... Tyskan :D.

Nä men allvarligt talat. Jag skippade tyskan när jag var ung bara för att jag ville vara ledig istället(Vilket jag ångrar nu) så om jag får hem en manual fylld med en massa hieroglyfer så skulle jag nog bli lite besviken. USA är lite lockande faktiskt, med privat försäljning då. Det som oroar mig mest är att amerika't är ju också "the land of the frauds" :/. Finns ju viss risk att man blir lurad.

Jga har kollar ebay.de också. priserna är ju lite dyrare..

Jag kommer att köpa canon grejor.

10D, 17-40/f4,någon telezoom...

Får kolla säljarnas info innan man köper..

/Patrik

ville2002 skrev:
....om det är en privat försäljning...är det bara priset på auktionen som du betalar.....plus frakt förstås....

Är du säker på det? jag har för mej att man betalar svensk moms på allt, t o m på gåvor om det finns ett värde på dem... annars vore det väl ett lätt sätt att kringå momsen vid import i små kvantiteter...

KGS skrev:
Är du säker på det? jag har för mej att man betalar svensk moms på allt, t o m på gåvor om det finns ett värde på dem... annars vore det väl ett lätt sätt att kringå momsen vid import i små kvantiteter...
...

många av de som säljer på ebay.com.har varit med ett tag...och ingen som jag har handlat av...skickar inte annat än ett vanligt paket...privat till privat...då händer det inget...ingen moms. På din uthämtningstalong står det därmed att ditt paket är avgiftsfritt när du ska hämta det...

Zangarh skrev:
Jga har kollar ebay.de också. priserna är ju lite dyrare..

Jag kommer att köpa canon grejor.

10D, 17-40/f4,någon telezoom...

Får kolla säljarnas info innan man köper..

/Patrik

...som jag skrev förut...framför allt canon och nikon är billigare i usa...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar