Annons

E-M5 eller E-M10?

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbaochflod

Medlem
Hejsan!
Letar för tillfället efter en ny kamera då min Canon EOS 1100D börjar bli ganska utsliten och gammal. Känner att jag behöver en jag kan utvecklas med mer också och har alltid velat ha en Olympus. Då är frågan om jag ska satsa på en E-M5 eller E-M10? Vad tycker ni?

Tack på förhand!

Hejsan!
Letar för tillfället efter en ny kamera då min Canon EOS 1100D börjar bli ganska utsliten och gammal. Känner att jag behöver en jag kan utvecklas med mer också och har alltid velat ha en Olympus. Då är frågan om jag ska satsa på en E-M5 eller E-M10? Vad tycker ni?

Tack på förhand!

En bra start är att fråga dig själv om du kommer att trivas med bildformatet 4:3. Personligen tycker jag inte om det.

Har själv en Em 10 stod i valet mellan em5 (1a generations) och 10an men tog 10an då vinsten i form av wifi, bättre elektronisk sökare och fler funktioner från em1 gjorde vallet ganska lätt för mig. Enda man förlorar är dess vädertätning, möjligheten till batterigrepp samt accessory porten. Om du jämför med Em 5 mark 2 så ska den vara bättre än em10 på allt men då till en ökning i pris. Em5 mark 1 och em10 var när jag köpte nästan exakt samma pris.

PS självklart går det byta på olympus mellan 1:1, 3:2 , 16:9 , 4:3 kan ha missat någon.

PPS MIssade att nämna att Olympus har en sommar kampanj där du får 900kr tillbaka om man köper em10.
https://olympus-summer-special.sale...ly-for-promotion/?country_promotion=10&lng=sv

vädertätat vs shuttershock

5an är vädertätat. Men kolla på fenomenet shutter shock. M10 har elektronisk " första ridå" vilket löser problemet. Hur stort problemet är på 5an vet jag inte riktigt men några upplever problem. M5 mk 2 skulle jag kunna tänka mig har samma lösning som 10an. Men det får du kolla. Sökaren på 10an är bättre. 10ans sökare tycker jag är helt suverän.

Hejsan!

Tack på förhand!

Vet inte vart i landet du håller hus men Olympus har så man kan låna en kamera i 3 dagar utan kostnad och köpkrav. Det är dock begränsat till vissa storstäder. https://wow.olympus.eu/SE_sv/index.html

Tack för alla svar!

Blir att köpa en E-M10, men jag undrar också vilket objektiv i det medföljande kiten som är bäst. Ska jag ta kitet med M.Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 II R? Eller kitet med M.Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 EZ? Kitet med EZ är några hundringar dyrare.

Tack på förhand!

Tack för alla svar!

Blir att köpa en E-M10, men jag undrar också vilket objektiv i det medföljande kiten som är bäst. Ska jag ta kitet med M.Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 II R? Eller kitet med M.Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 EZ? Kitet med EZ är några hundringar dyrare.

Tack på förhand!

14-42 II R är extremt lite skarpare än EZ, medans EZ är mindre och har elektrisk zoom så den kan användas att zooma med från appen och att den "växer" när du startar kameran. Så kort och gott EZ dyrare och mindre, IIR litge skarpare och billigare.

Hej. När jag köpte min em10 så tog jag EZ objektivet, och hade jag gjort om köpet hade jag tagit II R. Jag tyckte inte om den elektriska zoomen, segt och oprecist kontra en manuell zoom, och tyckte heller inte att bildkvaliteten var något direkt att hurra över (har inte testat II R iofs så vet inte hur resultatet blir med den). En annan sak med EZ är att den återgår till ursprungsläget (14mm) när kameran stängs av, dvs inget vidare om du vill ta ett snabbt kort på andra brännvidder när kameran varit avstängd. Liten är den dock, inget snack om den saken =). Min EZ hade jag en månad, sen fick den gå till annan ägare till förmån för fasta objektiv.

Mvh
Christian

Tack för alla svar!

Tack på förhand!

Den som inte är EZ har väl också en trist låsknapp som man får fippla med? En av fler saker som gjorde att jag valde Panasonic GX7.
Saxat från Cyberphoto: "Vid start av kamera är konstruktionen som sådan att man måste släppa på spärren för zoomen, och objektivet växer med ca 2,5 cm på längden."

Den som inte är EZ har väl också en trist låsknapp som man får fippla med? En av fler saker som gjorde att jag valde Panasonic GX7.
Saxat från Cyberphoto: "Vid start av kamera är konstruktionen som sådan att man måste släppa på spärren för zoomen, och objektivet växer med ca 2,5 cm på längden."

Na den infon stämmer inte. IIR har ett lås reglage som sitter där som spär för att man inte av misstag ska råka " zooma" in så långt att den stänger sig av misstag. När man väl vill stänga den behöver man skjuta på den lite för att kunna skruva ihop objektivet. När man låser up den är det bara vrida på zoom ringen så öppnar den sig.

Na den infon stämmer inte. IIR har ett lås reglage som sitter där som spär för att man inte av misstag ska råka " zooma" in så långt att den stänger sig av misstag. När man väl vill stänga den behöver man skjuta på den lite för att kunna skruva ihop objektivet. När man låser up den är det bara vrida på zoom ringen så öppnar den sig.

Fippligt nog

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar