Ska se om jag hittar tillbaka till direktlänken, det jag minns var att de angav en försäljningssiffra för sina spegel-lösa kameror, men inte för de MED spegel. Men de hade angivit en "total"...
Nu blandar vi friskt.
Mina siffror anger "enheter", dvs kameror sålda. Eller ja... "sälda". Skickade till butik iaf.
Siffrorna jag angav (45% minskning) är en ekonomisk omsättning.
Siffrorna du angav är en rörelsevinst.
Rörelsevinst är ett klurigt snåre...
Canons ser inte så bra ut - tills man tittar på det lite noggrannare, och ser att de har ökat sin
likviditet med mer än vad Oly omsätter totalt per år.... Alltså anger de inte nån anmärkningsvärd "vinst". De har gjort massvis med vinst, men
omsatt den till skuldbetalningar. De är den mest solida kameratillverkaren UTAN JÄMFÖRELSE just nu.
Nikon håller fortfarande på att svälja undan stepper- och mikroskop-avdelningarnas förluster sedan 2008 - dra bort dessa från totalsiffrorna så ser man att Nikons KAMEROR också går med ganska bra vinst.
Olympus omsättning och likvidet minskar, men de har bra vinst. Vilket inte är så konstigt... Deras spegel-lösa kameror är säkerligen som HÖGST hälften så dyra som spegelkamerorna att tillverka, men de håller nästan samma priser. Olympus marginaler har alltså mångdubblats iom E-Px-serierna. Positivt.
Men det är ju ingen direkt hemlighet att de spegelbaserade kamerorna fortfarande generar förlust - dyrare att tillverka, värda mindre på marknaden, och väldigt låga säljtal. Det säljs fler D5000+D90 denna månad än vad det har sålts spegelbaserade Olympuskameror de senaste två åren.... Bara detta borde peka på en del uppenbara inriktningar som Olympus ledning säkert tittar på när de gör sina strategiska val.
Det är fullt möjligt att de släpper en spegelbaserad kamera till - men för deras egen del hoppas jag att det inte blir så. Chansen att de gör någon VINST på nya spegelbaserade modeller är mikroskopisk.