Annons

E-10 vs 7i

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Jago Svensson

Aktiv medlem
Jag har planer på att byta upp mig från min olympus camedia 2100uz. Har fastnat för 2 olika modeller, Olympus E-10 och Minolta 7i.
Har någon några rekomendationer eller tips?
//Jago Svensson
 
Jago Svensson skrev:
Jag har planer på att byta upp mig från min olympus camedia 2100uz. Har fastnat för 2 olika modeller, Olympus E-10 och Minolta 7i.
Har någon några rekomendationer eller tips?
//Jago Svensson


Finns lite skrivet om detta i tidigare disskussioner, sök på e-10 & 7i så får du se. Det enda jag kan tillföra är att e-10 känns utanpå som om den kostar dubbelt så mkt som 7 (7i har jag inte känt på). Dessutom har E-10 riktig sökare, nu verkar det dock enligt vad jag läst som om 7i ger bättre resultat. Jag har också varit intresserad av E-10 eller E-20 men är inte så säker längre. Som sagt var sök på tidigare forum.

Mvh Larsa.
 
Jag skruvar också lite på mig i stolen. Popcornen kallnar.


___
[Jago: för att undvika missförstånd så är det alltså inte din fråga vi har roligt åt, jag tycker den är fullständigt relevant. Men vi hade förutsett en betydligt hetsigare debatt med tanke på kameramodellen och vad diskussioner kring den lett till tidigare]
 
Senast ändrad:
Det är många skillnader mellan dessa kameror.

Fördelar med E-10:
optisk sökare, proffsigt kamerahus och ljusstark optik.

Fördelar med 7i
Liten och lätt, stor zoom, snabb slutartid, högre upplösning och bättre bildkvalité, fler inställningsmöjligheter oxå.

E-10 väger dubbelt så mycket och zoomen är på 35-140mm, jämfört med 7i´s 28-200mm

en annan sak är oxå att det går att filma med 7i,
vilket kanske kan vara bra ibland.

E-10 stödjer heller inte MicroDrive.

Vill du ha E-10 med samma bildkvalité som på 7i så är det E-20 du ska köpa..fast då blir det mycket pengar..
 
Senast ändrad:
Hej

har haft en E10, bra resultat men flera designgrodor.. en Damage 7 känns fel i handen - det tycker jag är viktigt.. skulle f n inte köpa någon av dem utan hellre satsa på en digital systemkamera.

mvh
Johan
www.motljus.com
 
Dimage 7i känns väldigt bra i min hand iaf..greppet på 7 var inte alls lika bra.

Digital systemkamera..då pratar vi helt andra priser om det ska vara högupplösande, tror inte han är beredd att betala 40000:- med en komplet samling objektiv..stativ o.s.v. och du missar då helt fördelarna med en liten lätt och smidig kamera som 7i.

ett alternativ som finns är sony 707, men den har ingen vidvinkel och använder sina egna minneskort och är klumpig m.m, men ger samma fina bildkvalité som 7i. http://www.cyberphoto.se/sony/707.php
 
Kim7i skrev:
Dimage 7i känns väldigt bra i min hand iaf..greppet på 7 var inte alls lika bra.

Digital systemkamera..då pratar vi helt andra priser om det ska vara högupplösande, tror inte han är beredd att betala 40000:- med en komplet samling objektiv..stativ o.s.v. och du missar då helt fördelarna med en liten lätt och smidig kamera som 7i.

ett alternativ som finns är sony 707, men den har ingen vidvinkel och använder sina egna minneskort och är klumpig m.m, men ger samma fina bildkvalité som 7i. http://www.cyberphoto.se/sony/707.php

ok, en D100 är större, men det är ju inte en enorm klump, däremot är möjligheterna större (det kanske du kan hålla med om?).

Visst, pengarna blir större likväl men om en större investering görs så kanske man räddar sig ifrån fler mindre som sammantaget blir en avsevärt dyrare lösning. Det är väl mer realistiskt att tro att en D100 är en lösning med längre bäst-före datum än en 7i, eller hur?

mvh
Johan
 
Har redan svarat på detta tidigare, 17mm till 600mm torde räcka alldeles utmärkt vad gäller möjligheter. bäst före?? den är så klart lika bra även om 20år som den är nu.
 
Kim7i skrev:
Har redan svarat på detta tidigare, 17mm till 600mm torde räcka alldeles utmärkt vad gäller möjligheter. bäst före?? den är så klart lika bra även om 20år som den är nu.

jaha, så Minolta Dimage har en komplett lösning likt Nikon/Canon systemkameror? Vad gäller bäst före resonemanget så är jag alldeles säker på att du förstår hur jag menar, eller är det så att du har köpt din sista kamera...? Köper man en del i ett större system så finns det större anledning att tro att man kan växa i detta system med ett hus som utgångspunkt, eller hur?

mvh
Johan
www.motljus.com
 
nä, förstår inte vad du menar med bäst före..i övrigt har jag redan svarat på dina frågor.
 
Johan det är bara att lägga ner, 7i är världens bästa kamera. Det är en proffskamera till priset av en kompaktkamera, hur kan du argumentera mot detta? Framförallt då inte logik fungerar.
 
Kim7i skrev:
nä, förstår inte vad du menar med bäst före..i övrigt har jag redan svarat på dina frågor.

Jag har inte ställt några frågor bara uttryckt påståenden.

Jag tycker inte att Dimage ligger bra i min hand. (punkt). Jag tycker överhuvudtaget inte om den. Jag skulle hellre köpa och rekommendera en digital systemkamera då detta är en mer beständig lösning. Det är riktigt att det kostar mer men jag är hellre utblottad men riktigt nöjd, än fattigt och missnöjd. Allt enligt mitt sätt att se på saken och mot bakgrund av de krav jag ställer på min kameralösning.

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 
du skrev meningar som avslutades med frågetecken..det tolkar jag som frågor ;-)
ja, du skriver hur du tänker och tycker, och jag, hur jag tänker och tycker, precis som det ska vara :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.