Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Dyra/Feta objektiv till EOS?
- Trådstartare Jocce
- Start datum
forry4U
Aktiv medlem
Mickey skrev:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=151229
Dom här två grabbarna har ganska lyxiga objektiv också.
Är det inte två Canon EF 600/4L IS USM?
Det bästa med 1200mm objektivet som Jesper visade är närgränsen.. 14m xD.
Ser häftigt ut , den yngre killen..använder blixt
/Göran
Mickey
Aktiv medlem
forry4U skrev:
Ser häftigt ut , den yngre killen..använder blixt
/Göran
heh!
Tänkte också på blixten förut..
Såg också att han har en till kamera hängandes på axeln.. Undrar varför..
Jeppe
Aktiv medlem
Närgränsen ändras inte.. alltså får du en fördubblad förstoringsgrad "på köpet"
Att blixten sitter på betyder ju inte att han använder den
Att han har ett hus med ett 70-200/2.8 (förmodligten IS) har de flesta pressfotografer. Allt för att snabbt kunna fånga händelser. T.ex om någon kör av banan i närheten av där de står. Då duger det inte att svänga runt med ett 500mm
Att blixten sitter på betyder ju inte att han använder den
Att han har ett hus med ett 70-200/2.8 (förmodligten IS) har de flesta pressfotografer. Allt för att snabbt kunna fånga händelser. T.ex om någon kör av banan i närheten av där de står. Då duger det inte att svänga runt med ett 500mm
Mickey
Aktiv medlem
Nej det är sant.
Men jag skulle föredra att byta objektiv istället för att snubbla runt med en till kameran.
Jag menar, om nån krachar med en motorcykel eller formel 1 bil (eller vad dom nu fottar) så håller dom sej ganska lugna
Och man hinner i lung och ro byta objektiv och ta flera fina minnes bilder till förarens släkt och vänner.. x)
Men jag skulle föredra att byta objektiv istället för att snubbla runt med en till kameran.
Jag menar, om nån krachar med en motorcykel eller formel 1 bil (eller vad dom nu fottar) så håller dom sej ganska lugna
Och man hinner i lung och ro byta objektiv och ta flera fina minnes bilder till förarens släkt och vänner.. x)
Jeppe
Aktiv medlem
paco skrev:
Ser ut som ett 100-400mm på huset som hänger på den yngres axel. 70-200 har två lika breda svarta gummin och så ser det här lite fett(dvs för kort) ut på det 100-400-aktiga sättet =)
Go natt..
Nix... Jag hade rätt på objektivet.. men fel på modellen. Det är ett 70-200/2.8L (ej IS)
EF 100-400 har ett brett gummigrepp framtill och ett smalare baktill. EF 70-200/2.8L IS har två lika breda grepp, medans det gamla 70-200/2.8L har ett smalt fram och ett lite bredare baktill.
Jag borde inte ha slarvat så..jag har ju ett sådant själv
/Jeppe - ja, jag vet...jag har bara inget annat för mig..
Walle
Aktiv medlem
Hmm..jag gillar att ta tighta porträtt med långa brännvidder...kanske skulle satsa på ett 1200...som med en 2x konverter skulle motsvara 3840mm på min 10D...Hmm...misstänker att jag skulle behöva investera i ett par walkie-talkies också..attans, då faller det hela, har inte råd med såna
Pongu
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
1200/8.. enkelt.. en 2x extender tar 2 bländarsteg. Men den tar även en del skärpa.
Vill man bevisa detta matematiskt så går det oxå.
600mm f4 ger en bländaröppning på 1/4 av 600mm alltså 150mm
För att bibehålla 150mm (som är den faktiska öppningen, eftersom bländaren inte ändrar sig, bara ljusinsläppet) på 1200mm så tar man 1200/150, vilket ger.....8.. alltså f8.
Eller så tar man 600*2 och 4*2, vilket blir 1200/8...
Men Jeppes sätt är snyggare! Med 600/4 är det ju inte så svårt att räkna upp två steg (från f/4 till f/5,6 till f/8), men det finns tillfällen när det blir mera komplicerat. Säg att jag vill sätta min 1,6x-konverter tillsammans med en 1,4x på ett 400mm f/3,5. Inte lätt att bara räkna två steg där.
Men det blir rätt med Jeppes pedagogiska matematik: 400 delat med 3,5 blir ca 114,3. 400*1,4 *1,6 blir 896mm. 896/114,3 blir bländare f/7,84.
Samma sak kan dock lättare räknas ut genom att ta 400*1,4*1,6 och 3,5*1,4*1,6, vilket också blir 896mm f/7,84! Jag föredrar att multiplicera framför att dividera i huvudet...
/Pontus
Pongu
Aktiv medlem
"Skåningen" skrev:
Den där 1200/5.6 verkar ju e vettig sak, men som prylbög skulle man nog hellre velat ha 2.8 eller liknande
Jo, men se till att du har pengar kvar till en lastbil till förflyttning och en hydralisk raketramp så att du kan rikta objektivet... ;-)
Men, det är klart, skärpedjupet skulle ju bli hyfsat kort...
/Pontus
MagnusG
Aktiv medlem
Ok, dags för någonting som klår de där små 1200mm med hästlängder..
Vad sägs om en 5200/14?
http://www.canonfd.com/mirrorlenses/pages/page10.html
..närgräns: 120 meter...
Vad sägs om en 5200/14?
http://www.canonfd.com/mirrorlenses/pages/page10.html
..närgräns: 120 meter...
_lkerdun
Aktiv medlem
Forslund skrev:
Det här är en av de märkligaste diskussionerna jag har sett här på sidan ! Är det nån som får ut något som går att använda?
Varför måste man ansöka om att få köpa? Kan väl inte kanon ha att göra med??
Tycker diskussionen är helt klart skojig, någon ville ju veta vilka objektiv som finns där ute på marknaden och det fick han/vi med besked. Litet "dregel"-effekt på en del förslag på nätet. Viss sexighet på andra.
Mer sådana här trådar anser jag.
Det är ju i viss bildande om både optik och dess termer. Vem vet om någon kmomer behöva skaffa något av dem som finns. 5200mm f/14 kanske... För att plåta princessan Madeleine i Drottningholm från Skärgården.
Sedan kan jag instämma i det märkligai att man måste ansöka om att köpa ett 1200mm-optik, har man stålarna...?
Jeppe
Aktiv medlem
Von skrev:
Sedan kan jag instämma i det märkligai att man måste ansöka om att köpa ett 1200mm-optik, har man stålarna...?
Bofors ville köpa ett att ha till sina vapentester.. Men tji fick dom.. Canon levererart inte till företag som tillverkar krigsmaterial..
Just därför skall man ansöka om användningsområde osv. Så det så..