Annons

Dyr makrolite adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffand

Aktiv medlem
För att kunna använda Canons blixtar på objektiv på 72 mm måsta man ha en 72C makrolite adapter. Det är bara en ring som sitter mellan objektiv och blixt. Denna kostar hela 360 kronor. För att slippa köpa en till hutlöst dyr ring köpte jag en step up ring för att kunna använda blixten på objektiv med mindre filterdiameter. Problemet är nu att den har fastnat på adaptern. Jag har försökt alla trix jag kan hitta för att få loss dem, men utan resultat. Är det någon som har förslag på hur jag kan göra för att slippa köpa en till adapter eller stepdown ring och få massor av vinjetering? Jag har letat efter andra företag som säljer adaptrar, men det verkar som om Canon har monopol på dessa enkla metallringar och därmed tar bra betalt för dem.
 
På den analoga tiden

På den analoga tiden hade jag problem med att filter kinkade fast i Olympus OM motljusskydd av metall. Vid försök att vrida isär dem pressade jag dem såklart en aning ovala med greppet från sidan, d v s de satt ännu hårdare fast.

Trick 1, provat: Lägg de sammankinkade ringarna mellan två hårda gummibitar (t ex karosskydd för domkraft/pallbock) tryck plant nedåt och vrid den övre gummibiten. Eftersom det inte blir något deformerande tryck från sidan släpper gängen mycket lättare. Breakfree eller symaskinsolja i gängen om första försöket misslyckas.

Trick 2, inte provat: Doppa den yttre av ringarna snabbt i hett vatten. Fordrar givetvis att de är ordentligt förskjutna mot varandra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.