Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dyr kompakt eller billig system?

Produkter
(logga in för att koppla)

cy-moon

Ny medlem
Ska införskaffa en ny kamera då den gamla 2 mp kameran sett sina bästa dagar.
Eftersom jag inte fotar idag vet jag inte riktigt användningsområdet med den men den köps främst för att ha som resekamrat. Längre reser i Asien och USA. Den ska också kunna användas vid skidåkning och vem vet man kanske blir intresserad av att fota en blomma eller svamp när man får en mer riktig kamera.

Valet vi står i nu är mellan en Canon G9 som vi anser är en dyr kompakt som ska vara top of the line eller en Canon 400D som är en billig system.

Det som talar för G9 är att den är kompakt och lätt att ta med men ändå bra kvalité, det som talar emot är begränsningen att inte kunna utvecklas lika mycket med den som t.ex 400D.
Borde vi fundera på andra alternativ?

Behöver hjälp som ni märker och det snabbt då den måste vara införskaffad innan torsdag. Förstår att det haglar frågor som denna men om det stör er så behöver ni inte svara.

EDIT: Det ska gå att framkalla större förstoringar också med bra kvalité.

En kompakt som är top-of-the-line idag är det inte om ett halvår, och den är totalt ute om två år.

En systemkamera, även en enklare, har längre produktlivslängd, och går att bygga vidare på om intresset håller i sig. Det gör också att den har ett bättre andrahandvärde om du vill sälja den om 1-2 år.

Det finns säker andra synpunkter för dom som är insatta i just de modellerna du tittar på, men det är inte jag....

Jag kände som hastigast på en G9 häromdagen och den är mycket trevlig. Den kommer definitivt inte att vara "totalt ute" om ett par år. På resande fot kan det också vara smidigt med en liten kamera. G9:an har blixtsko, så även om det ser absurt ut kan du slänga på en jätteblixt.

Har du funderat på en vattentät kamera? Man får väl sänka kraven på bildkvalitet en del, men det kanske det kan vara värt.

Glöm nu inte att skicka hem bilder (CD, minneskort, mail...) under resans gång, så att inte allihop ligger i kameran när den blir stulen sista veckan.

En G9 konkurrerar visserligen prismässigt med de billigaste systemkamerorna, men det är lite svårt att jämföra rättvist.

G9 har en pytteliten sensor, och därmed begränsas möjligheten att ta vissa typer av bilder (p.g.a. det stora skärpedjupet). Den brusar också en hel del om man går över 200 ISO.

Fördelen med G9 jämfört med systemkameran är förstås att den är liten, men ändå går att ställa in manuellt för lite mer kreativ fotografering. Det stora skärpedjupet går också att använda på ett kreativt sätt när man är på det humöret.

Stora förstoringar kan man göra med bilder från både en G9 och alla moderna systemkameror, så det är inget problem. De 12,1 megapixlar som sitter i G9 ska man dock inte bry sig om - de gör bara att filerna blir större, och ställer snarare till skada än nytta - jag tycker 6mp hade varit mer lagom, men det säljer förstås inte lika bra.

Som resekamera är jag övertygad om att G9:an funkar utmärkt (ska själv använda den till just det nästa vecka i New York). För skidbilder tror jag den är på tok för långsam - autofokusen hänger inte med.

Köp båda :)

Hej!
Om det är så att bara Canon duger till dig så har jag inga tips, men jag kan däremot rekomendera Nikon D40 och D40x som är två väldigt bra kameror till ett jätte bra pris.
Dessa kameror kan man sedan utvecklas med i några år, men enda nackdelen är då att de är lite större än Canon G9 men däremot mindre än Canon 400D. Det Nikon D40x sägs även ha bättre bildkvalitet än Canon 400D.
Rätta mig om jag har fel.

MvH / Jansson.

Jansson. skrev:
Hej!
Om det är så att bara Canon duger till dig så har jag inga tips, men jag kan däremot rekomendera Nikon D40 och D40x som är två väldigt bra kameror till ett jätte bra pris.
Dessa kameror kan man sedan utvecklas med i några år, men enda nackdelen är då att de är lite större än Canon G9 men däremot mindre än Canon 400D. Det Nikon D40x sägs även ha bättre bildkvalitet än Canon 400D.
Rätta mig om jag har fel.

MvH / Jansson.

Tycker exakt likadant!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar