ANNONS
Annons

Dyngsur D70.

Produkter
(logga in för att koppla)
Göran har dålig koll över lag.

I en annan tråd referarade han till mig som Alexandra.
(Dessutom forsatte han även efter att jag hade påpetat misstaget.)
Skriver % när han menar g/g. osv.

Denna tycker jag är roligast.
"Dessutom kan man inte kategoriskt påstå att luftfuktigheten i relativa termer är högre på vintern även om det är vanligast."
 
Jag tror inte att det finns färdiga silikagelpåsar att köpa.

Den klassiska ersättaren är annars ris. Lägg vanligt grötris eller jasminris i en tygpåse och torka det på låg temperatur i ugnen. Uncle Ben's och annat preparerat ris (parboiled) tar inte upp lika mycket vatten.

Silikagelen torkas också i ugnen (hur många gånger som helst). Den är ofta försedd med en indikator: blå = torr, rosa = fuktig.
 
Suck . .

Herr Alexander. Jag har faktiskt försökt att vara seriös här. Det är riktigt att jag tog fel på ditt namn och kallade dig för Alexandra. För det är jag skyldig dig en ursäkt. Ursäkta mig!
Om du tycker att meningen "Dessutom kan man inte kategoriskt påstå att luftfuktigheten i relativa termer är högre på vintern även om det är vanligast" är rolig så kanske du inte förstår ämnet?
Ang. procentangivelse är det ganska vanligt inom industrin att man för t.ex. 0.002 g vatten per g luft skriver 0.2% absolut vatteninnehåll. Det brukar anses vara förståeligt, eller?

Lars Erik, jag hade ingen tanke på dig när jag skrev till Carl.

Carl, förlåt min ton när jag skrev till dig i tredje person, jag kunde inte motstå frestelsen när jag ser att du läser i Uppsala och talar om havssalt till kameran men det var dumt av mig. Mina ödmjukaste ursäkter till dig (allvar). Själv tog jag min examen för 28 år sedan . .

Är det bra nu?
 
Jag vet inte hur många gånger detta diskuterats i olika forum här.
Kontentan är att man aldrig aldrig aldrig ska lägga kameran i en plastpåse överhuvudtaget.
Helst bör den ligga i en normalt stängd kameraväska tills den har sjunkit til samma temperatur som omgivningen. Det tar max några timmar.
Om man missar det och det blir kondens på hela kameran så uppnår den rumstemperatur snabbt. Den kondens som bildas försvinner också ganska snabbt innan någon skada är skedd. Kanske man kan ta ur batteriet för att gardera sig lite.
 
Fyll en 50 liters plastsäck nästan full med havssalt.
Gräv sedan ner kameran i saltet. Men se till att du gör det ute.
Ta in säcken.
Låt säcken stå en vecka.
Öppna sedan säcken försiktigt så att inte luft eller fukt kommer in.
Syna kameran.....ser du vattendroppar... gör om proceduren.
Efter några år av träning kommer du kanske att klara detta utan att kameran går sönder.
Lycka till ute i kylan.
Mvh/-Anders
 
Silicagel

Om du har kartongerna kvar från köpt freestylebandspelare, radio, hörlurar eller vad katten som helst från radioaffären så finns det en lite påse där! Dessutom kan man regenerera dem genom att baka dem i ugnen. Jag vet inte tempen, men det går. Färgen avslöjar statusen. Går säker att hitta på Nätet! OBS! Påsen kanske inte är bakningsbar!
 
Nu börjar det röra på sig.
Vad tror ni om att bygga en tryckkammare lagom för kameran. Kameran stoppas in i denna när man tänker flytta den från en temperaturzon till en annan. Kammaren vacuumpumpas innan man byter temperaturzon. När temperaturen jämnat ut sig släpper man in den nya luften med dess fuktinnehåll.
För att bedöma om denna procedur behövs kan man köpa en väderbur (SMHI kanske har någon över efter det att dom automatiserat sina stationer). Man låter väderburen gå före kameran in i den nya temperaturzonen. Utifrån dess mätningar kan man beräkna daggpunkten. Nu återstår bara att mäta temperaturen på alla ytor i kameran. Om någon yta ligger under daggpunken, in med kameran i kammaren.
Om man går från varmt till kallt mäter man daggpunkten i luften innan och jämför med den temperatur man skall till.

/Marcus
 
Hej!

Så här skriver Michael Reichmann (Luminous Landscape):

"Place your entire camera bag in a large clear plastic bag, (the kind used to collect leaves) and let it sit in a warm area sealed until condensation on the outside disappears".
 
På vintern är den relativa luftfuktigheten (RF) högre utomhus än inomhus, på sommaren råder det omvända tillståndet.
Självklart kan RF variera under dagen, men om man ser på RF under en längre tid (vecka/månad) så är RF högre utomhus på vintern.

Däremot är ånghalten på sommaren (utomhus) mycket högre än vintern (pga avdunstningen), fast RF är lägre än under vinterhalvåret.
Orsaken är att varm luft kan innehålla mera vatten än kall.

I intervallet då RF är 65%-99%, kan man säga att för varje grad celsius man höjer/sänker temperaturen så minskar/ökar RF med ca 5 (procent/grad). Ligger RF under 65% så är minsknigen/ökningen inte lika stor.


Vad har vi lärt oss av det?

Torka tvätten inomhus på vinter & utomhus på sommaren! (känns som att det inte var något nytt) =)
 
Senast ändrad:
Är det inte kilsegel i torrbollar?

Man borde då kunna göra egna påsar i lämplig storlek eller helt enkelt bara ställa in kameraväskan i ett torrt skåp tillsammans med en torrboll.

Har torrbollen varit där i några veckor lär skåpet vara snustorrt och då tacksamt suga upp den fukt som kameraväskan drar till sig.


Det i kombination med ett långsamt upptinande borde helt lösa problemet.
 
Torrbollen innehåller kalciumklorid och de där små påsarna "do not eat" är Silica-gel eller korn..

Olympus skriver:
"Skydda din kamera i fuktiga miljöer. Om du inte använder kameran skall den förvaras i en tätt försluten plastpåse tillsammans med några påsar silica gel. Detta förhindrar att fukt kommer in i kamerahuset och lägger sig på linsytan"
 
Jim bifogade ju all info som någon kan behöva med sin länk. Själv har jag slutat fotografera, eftersom jag inte vill att kameran ska bli fuktig.
 
Marcus Lindström skrev:
Nu börjar det röra på sig.
Vad tror ni om att bygga en tryckkammare lagom för kameran. Kameran stoppas in i denna när man tänker flytta den från en temperaturzon till en annan. Kammaren vacuumpumpas innan man byter temperaturzon. När temperaturen jämnat ut sig släpper man in den nya luften med dess fuktinnehåll.
För att bedöma om denna procedur behövs kan man köpa en väderbur (SMHI kanske har någon över efter det att dom automatiserat sina stationer). Man låter väderburen gå före kameran in i den nya temperaturzonen. Utifrån dess mätningar kan man beräkna daggpunkten. Nu återstår bara att mäta temperaturen på alla ytor i kameran. Om någon yta ligger under daggpunken, in med kameran i kammaren.
Om man går från varmt till kallt mäter man daggpunkten i luften innan och jämför med den temperatur man skall till.

/Marcus


Fyll en 50 liters plastsäck nästan full med havssalt.
Gräv sedan ner kameran i saltet. Men se till att du gör det ute.
Ta in säcken.
Låt säcken stå en vecka.
Öppna sedan säcken försiktigt så att inte luft eller fukt kommer in.
Syna kameran.....ser du vattendroppar... gör om proceduren.
Efter några år av träning kommer du kanske att klara detta utan att kameran går sönder.
Lycka till ute i kylan.
Mvh/-Anders



Ska det här vara roligt eller vad är meningen ? Har man lagt runt 20 tusen på kamerautrustning när man är 16 år och har 700kr i månaden att leva på så är man helst rädd om grejerna..! Men tack för alla seriösa svar iaf ! Nu vet jag hur jag ska ta hand om sakerna ..!
 
Ja, det var menat som skämt.
Men det borde dock fungera bra. Det här med väderburen blir nog dock lite klumpigt.
Lite seriöst dock fast aningen avvikande från ämnet. Vacuumpumpning borde funka bra om man av någon anledning vill avfukta något. Tankarna har funnits men behovet har inte varit så stort att jag lagt tid på att prova.

/Marcus
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar