Advertisement

Annons

Dyngsur D70.

Produkter
(logga in för att koppla)
Alexander

Jag pratar om absoluta fuktinnehållet här eftersom den bestämmer mängden kondens och därmed tiden som det tar för det hela att torka ur. (För det fall som vi talar om här så hamnar vi ju alltid under daggpunkten, det är ju själva förutsättningen för problemet).
Dessutom kan man inte kategoriskt påstå att luftfuktigheten i relativa termer är högre på vintern även om det är vanligast. Om lufttemperaturen sjunker till t.ex. -20 och därefter höjs till -10 så blir relativa luftfuktigheten under 50% . . . .

Men om du vill prata om relativ luftfuktighet så finns ett annat intressant fenomen:
Om du kommer in med en kamera som innehåller (d.v.s. INUTI kameran eller ”gluggen”) luft som är säg -10 grader och den värms upp till +20 grader så minskar den relativa luftfuktigheten INUTI kameran till ungefär 12 – 13% vilket är mycket lågt. Den absoluta luftmängden vid +20 grader (gram vatten per gram luft) är c:a 0.2% samtidigt som den KAN vara c:a 1% vid 70% relativ luftfuktighet (femfaldigt högre alltså). Naturen vill ju balansera detta så luften suger upp all fuktighet som finns tillgänglig. Skulle du ha kondens INUTI kameran, som bildades då du gick ut, se mitt inlägg ovan, så suger luften likt ett läskpapper upp kondensen ganska fort – fukten avdunstar.

Teoretiskt skulle man kunna tro att kondensproblemet minskade om man satte en plastpåse utanpå kameran innan man gick in. Två saker skulle uppnås om du lyckas göra detta ABSOLUT tätt.

1) Fukt från inomhusluften skulle inte kondensera på kameran, inte heller blanda sig med luften inuti kamerahuset.
2) Påsen skulle isolera kameran så att uppvärmningen av kameran skulle gå långsammare.

Rent praktiskt går det inte att göra det hela helt lufttätt om du inte svetsar igen påsen. Faktor 1 och 2 ovan verkar i olika riktningar (gynnsam resp. ogynnsam) varför jag tror det går på ett ut.
Att en kamera levereras i plastpåse har inget med det diskuterade problemet att göra. Det är väl praktiskt av olika skäl att leverera kameran inslagen . . . .

Något som funkar efter erfarenhet är att låta sakerna ligga kvar i väskan, den är definitivt inte lufttät, och med total massa värms kameran långsamt utan utfällning av vatten direkt på kameran, även om det kan bli lite kondens på väskans utsida. Dessutom sugs ev. väta troligen upp av omgivande varmare luft i rummet.

Något som jag definitivt märkte i lördags var sambandet mellan massa och värmekapacitet, stora objektiv som 70-200/2.8 byggt i metall och glas tar ett antal timmar att värmas upp liggande i en väska. Efter 3 timmar var gluggen fortfarnade iskall. Men då lade sig lite kondens endast på utsidan, vilken sedan snabbt togs upp av rumsluften.

Även när jag var i thailand och filippinerna så var det inga som helst problem med kondens, men jag hade alltid kameran i en lowepro toploader över axeln när jag gick in och ut.

Så länge man undviker alltför stora skillnader åt fel håll så tror jag man klarar sig långt.

OK Jag har kört ett teoretiskt resonemang här. Det är så fultig luft (all luft är mer eller mindre fuktig) fungerar. Jag har också egen erfarenhet som stödjer att detta inte heller är fel. Att du Peter bekräftar att det blir kondens UTANPÅ utrustningen när den är kall inomhus bekräftar ju åter de fysikaliska naturlagarna så att säga. Exemplet med fukt INUTI objektiv när man går från ett tropiskt utomhusklimat till ett luftkonditionerat inomhusklimat som Patrik relaterar till ovan stödjer ju också att naturlagarna fungerar . . . ! 35-gradig luft i tropikerna innehåller minst dubbelt så mycket vattenånga i absoluta termer (gram vatten per gram luft) som 20-gradig luft som vi har här så där är problemen större.

Rent allmänt skulle man kunna säga att i vårt klimat och i den situation som vi talar om här så är det inte mycket fukt vi talar om såvida man inte får in vatten i kameran på något annat sätt än via luften eller att man stänger in t.ex. snö och kamera i en plastpåse och glömmer eller låter det hela bli liggande inomhus. Då kan det nog bli problem. Akta er alltså för plastpåsar!

Plastpåsar är inte av naturen av ondo. Om luften har en mycket låg relativ fuktighet när kameran packas (det ser silica-gelet till, om det inte är mättat) så händer inget förrän man hamnar i extremt låg temperatur. Om man inte har silicagel kan man sitta inne i frysen och packa kameror. Men då måste kameror, du och allt sitta i frysen tillräckligt länge för att hamna i termisk jämvikt. Då kan man möjligen få kondens om man sedan hamnar i en temp. lägre än den i frysen...
I praktiken har jag låtit kamera med prylar ligga i väska, hyfsat tät, några timmar innan jag rör grejerna, som många skriver. OBS!!! Det värsta man kan gör är att gå in och byta objektiv direkt! Då öppnar man för varm, fuktig luft att kunna dumpa sitt vatten på därinne befintliga kalla ytor. Utsidan är ju som skrives här, inte såå kritisk...

Micos skrev:
Okej..jaja, hoppas den överlever iaf..! Shit..jag hatar när sånt här händer :(

Plastpåsetricket kräver att plastpåsen har varit med ut och har samma temperatur som din kamera. Placera kameran i påsen INNAN du går in.

Men som så många andra sagt så är kameraväskan bättre än påsen

Plastpåsetricket är väl för att undvika kondens när man tillfälligt tar med kamera in, för en kort fika.
På med plastpåse, in och fika.
Sedan följer plastpåsen med ut och man tar av den efter en stund.

Det finns en anledning till att det ligger saltpåsar i tyg i kamerafodralen.

Dom drar till sig fukt. Gissa när dom är tänkt att "göra rätt för sig"? Jo egentligen så har tillverkarna tänkt att ingen tänker på kondensproblemet - att man helt enkelt lägger in kameran i sitt fodral. Problemet blir således självlöst..

..och har man inte några såna påsar så kan du alltid göra egna (eller sno på McDonalds =)

Det halvgrova havssaltet bästa lösningen på detta problem.

Okej.

Nu har denna konversation gått riktigt långt :p jaja..hur tycker ni jag ska göra nu då ? Inatt när jag upptäckte att objektivet var blött (observera blött, inte fuktigt..) så torkade jag det omsorgsfullt, tog bort det från kamerahuset och lade det i den medföljande tygpåsen (med alla lock på) och lämnade påsen halvöppen så mycket luft kan cirkulera. Frågan är bara hur jag ska göra nu, om jag ska vänta några dagar med att använda optiken så den hinner torka helt eller om jag ska köra några tester på den nu direkt.. och isf vilka tester ? (typ AF, fota vit vägg, fota svart vägg osv) Känns ju mycket mer sketchy när man har digitaloptik med processor o grejer ! :)

elohim skrev:
Det finns en anledning till att det ligger saltpåsar i tyg i kamerafodralen.
[---]
..och har man inte några såna påsar så kan du alltid göra egna (eller sno på McDonalds =)

Det halvgrova havssaltet bästa lösningen på detta problem.
Det är inte havssalt (natriumklorid) i påsarna, utan kiselsyragel, även kallat kiselgel eller silikagel. Kiselsyragelen kan ta upp stora mängder vatten (och andra ämnen) och kan regenereras genom uppvärmning. Det serveras inte på McDonalds!

Re: Okej.

Micos skrev:
Nu har denna konversation gått riktigt långt :p jaja..hur tycker ni jag ska göra nu då ? Inatt när jag upptäckte att objektivet var blött (observera blött, inte fuktigt..) så torkade jag det omsorgsfullt, tog bort det från kamerahuset och lade det i den medföljande tygpåsen (med alla lock på) och lämnade påsen halvöppen så mycket luft kan cirkulera. Frågan är bara hur jag ska göra nu, om jag ska vänta några dagar med att använda optiken så den hinner torka helt eller om jag ska köra några tester på den nu direkt.. och isf vilka tester ? (typ AF, fota vit vägg, fota svart vägg osv) Känns ju mycket mer sketchy när man har digitaloptik med processor o grejer ! :)

Ingen som vet ? :(

steinick skrev:
Det är inte havssalt (natriumklorid) i påsarna, utan kiselsyragel, även kallat kiselgel eller silikagel. Kiselsyragelen kan ta upp stora mängder vatten (och andra ämnen) och kan regenereras genom uppvärmning. Det serveras inte på McDonalds!

Ok. Men kanske bättre med salt än inget alls.

Låt objektivet ligga ett dygn eller två i rumstemperatur utan lock. Den fukt som eventuellt har kommit in i objektivet får då chans att leta sig ut (i gasform). Testa objektivet genom att fotografera mot en ljuskälla. Finns det fukt på någon linsyta ser du det direkt: det blir våldsam överstrålning.

Se till att alla kontaktytor är helt torra, annars kan kameran bete sig konstigt.

Unge herr Rosenqvist behagar skämta med oss! Unge herrn "Läser Teknisk Fysik vid Uppsala Universitet" så han bör veta.
Som alltid är det bäst att ta reda på fakta, d.v.s. veta själv. . . .

Voxa skrev:
Unge herr Rosenqvist behagar skämta med oss! Unge herrn "Läser Teknisk Fysik vid Uppsala Universitet" så han bör veta.

Skämtar gör jag väl inte, "bör veta" vet jag väl inte heller, jag är ingen kemist - men jag fick ju svar på tal av steinick att det var silikagel i påsarna och inget annat. Bra - använd då sådana. Men har man inga så kanske det är bättre med saltpåsar än inga alls. Fick för mig att salt binder vatten och att havssalt var bäst på detta av salttyperna som finns.

Glöm förresten McDonalds - man ska inte stjäla.. =)

Voxa skrev:
Om du refererar till mig så vet jag själv. Jag har för övrigt läst färdigt vid Lunds universitet för länge sedan (kemi m.m.).

steinick skrev:
Om du refererar till mig så vet jag själv. Jag har för övrigt läst färdigt vid Lunds universitet för länge sedan (kemi m.m.).

Kände vi oss träffade båda två måntro?

Förresten, vart får man tag på sådana påsar? Kom på att mina gamla hade försvunnit..

steinick skrev:

Jag är också klar sedan 15 år tillbaka.
medicin, psykologi,astronmi, fysik samt verktyligoli.

har även en fil.mag i bagaget...med tillhörande bildiligoli och självklart linsilogi, med bas ur filmkornighet!

elohim skrev:
Skämtar gör jag väl inte, "bör veta" vet jag väl inte heller, jag är ingen kemist - men jag fick ju svar på tal av steinick att det var silikagel i påsarna och inget annat. Bra - använd då sådana. Men har man inga så kanske det är bättre med saltpåsar än inga alls. Fick för mig att salt binder vatten och att havssalt var bäst på detta av salttyperna som finns.

Glöm förresten McDonalds - man ska inte stjäla.. =)
I vanligt bordssalt har tillverkarna satt till "klumpförebyggande medel". Det dyra havsaltet har oftast inga sådana tillsatser. Det är lätt hygroskopiskt och kan möjligen användas som torkmedel. Men! Risken för korrosion är mycket stor, inget salt (NaCl alltså) bland kameror eller elektronik.

Silikagel (ibland kallad blågel) säljs av kemikalieleverantörerna.

steinick skrev:
I vanligt bordssalt har tillverkarna satt till "klumpförebyggande medel". Det dyra havsaltet har oftast inga sådana tillsatser. Det är lätt hygroskopiskt och kan möjligen användas som torkmedel. Men! Risken för korrosion är mycket stor, inget salt (NaCl alltså) bland kameror eller elektronik.

Silikagel (ibland kallad blågel) säljs av kemikalieleverantörerna.

Ok; ja om det också avger fukt så är det ju inte alls bra. Inget salt i kameraväskan alltså.

Kemikalieleverantör säger du, kan det finnas nåt ställe som säljer såna där färdiga påsar för vårat ändamål?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar