ANNONS
Annons

Dyngsur D70.

Produkter
(logga in för att koppla)

Micos

Aktiv medlem
Har vart ute hela kvällen och fotat snowboard, kom hem vid ca. kl.21 och lade då kameran i en kall plastpåse och förslöt den lufttätt..lät den ligga tills för tio minuter sen då jag kände att den hade uppnått rumstemperatur och tog då ur den ur påsen och ser till min stora fasa att objektivet är DYNGSURT på högersidan..(dvs endast på högra utsidan..). Nu har jag torkat rent det helt och även separerat objektivet från kameran.. ! Det jag undrar nu är bara hur ni tror att objektivet (nikons 18-70mm kit objektiv) kommer reagera på detta ? Och framförallt..VARFÖR skedde det ? :S

Måste ha bildats kondens när du stoppade den i en tät påse och tar in den i rumstemperatur. Är det ingen kondens inuti objektivet så är det nog ingen fara!
/Göran

dyngsur

Normalt bör man göra såhär: Lägg kameran i en plastpåse UTANFÖR huset i den luft som är kall och därmed rätt torr därute. Då händer inget, för under uppvärmningen kan ingen kondens falla ut.
Min teori utan att ha sett experimentet är följande: Du öppnade en plastpåse INOMHUS som då hade varm, fuktig luft i sig. Du stoppade in kameran, kameran KYLDE den varma inneluften i påsen till dess att luften passerade daggpunkten och kondens föll ut i påsen. Sedan gick det inte tillräckligt tid för att kamera och luft skulle hunnit antaga rumstemperatur innan du kollade. Senare skulle allt i påsen ha uppnått tillräcklig temperatur för att luften i påsen skulle kunna innehålla denna fukt igen.
Hoppas den klarade äventyret.
/Robban

Under alla år jag har fotograferat har jag bara låtit kamerautrustningen ligga kvar i ryggsäcken utan att öppna den förrän allting har uppnått rumstemperatur. Funkar till 100%, jag har aldrig haft några blöta kameror av kondens. Varför hålla på med plastpåsar när det inte behövs.

inge skrev:
Under alla år jag har fotograferat har jag bara låtit kamerautrustningen ligga kvar i ryggsäcken utan att öppna den förrän allting har uppnått rumstemperatur. Funkar till 100%, jag har aldrig haft några blöta kameror av kondens. Varför hålla på med plastpåsar när det inte behövs.

Samma här... Låter bara väskan stå precis som den är i några timmar. Känns som det funkar bäst så. Har aldrig haft problem med kondens eller imma på någon utrustning.

Mvh //Peter

Jag tycker inte om plastpåsar tycker det blir kondens i dom.

Ryggsäck eller liknande är bättre för då andas kondensen bort och kameran blir aldrig blöt

Det slog mig att en påse av Gore-Tex, eller liknande material, kanske skulle vara optimalt då det materialet andas men inte släpper igenom vatten.

Det kanske redan finns något sådant?
/Paul

En påse med Gore-Tex membran eller liknande kommer nog att förvärra det hela då fukt i ångfas tar sig in i påsen då ångtrycket där är lägre än utanför. Däremot kommer den kondens som fallit ut på kameran att stanna i påsen då membranet inte släpper ut vatten.

/Marcus

En påse med Gore-Tex membran eller liknande kommer nog att förvärra det hela då fukt i ångfas tar sig in i påsen då ångtrycket där är lägre än utanför. Däremot kommer den kondens som fallit ut på kameran att stanna i påsen då membranet inte släpper ut vatten.

/Marcus

Plastpåse använder jag och jag tycker att det fungerar. Jag tar med mig en plastpåse i fickan när jag går ut. Stoppar ner kameran i den innan jag går in.(En påse silikagel i plastpåsen om man vill vara extra säker.)

Nedan är ett försök att förklara varför det borde fungera med en väska också.

Utläs t:a i 'bilderna' under som tyg.
Utläs D som daggpunkt temperatur där kondens bildas.

När du just kommit in med kall kamera och kallt tyg.
Kamera ttttttttttttttttttttttttttttD rumsluft.

Senare (Kamera kall väskan lite varm).
Kamera ttttttttttttttDtttttttttttttt rumsluft.

Senare (Kameran ca +5 grader).
Kamera ttDtttttttttttttttttttttttttt rumsluft.

Till sist (Kameran över ca +12 grader).
Kamera ttttttttttttttttttttttttttttt rumsluft.

Det är din väska som blir fuktig. Först på utsidan sedan någonstans mellan kamera och utsidan. Frågan är om D:ett kommer fram till kameran innan den är varm jag TROR inte det. Väskan måste i alla fall ha varit med ute i kylan. Annars blir kameran garanterat fuktig.

Läs också http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=30958
Den tråden spårar ur lite pga av mig.

Javisst, det är klart att väskan/ryggsäcken måste ha varit med ute...

Om man öppnar väskan efter någon timma så känner man att det fortfarande är väldigt kallt, så temperaturväxlingen går antagligen väldigt långsamt vilket ju är bra... Några timmar får man ge den. Det är ju mycket massa som ska värmas upp.

Mvh //Peter

Man får lust att starta en kurs i Fuktiga luftens fysik eftersom spekulationer inte leder någonstans, men detta forum är nog fel plats. De som har goda erfarenheter kan ju använda dem. Ni som inte har erfarenheter får väl prova er fram i stället, men nog skulle lite fundamenta hjälpa er från att göra dom värsta tabbarna. Jag har aldrig använt en plastpåse och jag har aldrig sabbat en kamera.

Jag kör på väskans egna termoseffekt.

Den blir långsamt nedkyld och således också sakta uppvärmd. Har aldrig haft problem med kondens utom i fjärilshuset ute på Haga när man gått från ena till andra växthuset ;-)

Om man nu skulle få kondens i sin 10.000 kronors glugg..vad gör man? In på service direkt..eller vad? Någon som har råkat ut för liknande?

Det här är en sak jag fullständigt förbisett.

/Kenta

För några år sedan var jag i Mexico mitt på sommaren. Utomhus var det ungefär 35 grader varmt, men inne på hotellrummet som var luftkonditionerat var det ca 20 grader. Vad händer med kamera utrustningen när jag tog ut den i den varma luften? Jo, kondens.

Jag använde en Nikon F4 med en AFS 28-70mm/2.8 glugg. Kondensen var således inne i gluggen, alldeles suddigt när man tittade igenom sökaren. Efter några minuter var kondensen borta och man kan plåta igen. Detta hände naturligtvis flera gånger under de två veckorna jag var där.

Av alla bilder jag tagit efteråt så märks absolut ingenting. Objektivet funkar precis som vanligt.

När jag plåtar hemma på vintern så brukar jag låta utrustningen ligga kvar i fotoväskan när jag kommer in.

Jag minns att vid flera tillfällen vid vinterfoto så har jag haft is på batteripacket till F4.an men det är en annan historia...

I grunden är luftens förmåga att innehålla vatten (vattenånga) beroende på lufttryck och temperatur - lufttrycket kan vi bortse ifrån eftersom det i praktiken är ganska konstant.

Varm luft kan innehålla avsevärt mycket mer vattenånga än kall luft. Så fort lufttemperaturen sjunker under daggpunkten faller vattenångan ut i form av droppar, och om kall luft värms upp så suger den i sig fukt som ett läskpapper.

Eftersom luften är kallare utomhus på vintern än på sommaren innehåller den mycket mindre fukt och är därför ”torrare”. På vintern är luften också oftast torr inomhus eftersom vi begagnar utomhusluft fast i varmare tillstånd inomhus. Så fort luften kommer in i (bonings)huset börjar den uppta (suga i sig) fukt från de fuktkällor som finns där, t.ex. matlagning, duschning etc.

Om vi nu har en kamer av inomhustemperatur och går ut med den så händer i regel ingenting, utom med den luft som finns inne i kameran eller inuti objektivet. Den luften sjunker nu under daggpunkten och den lilla mängd vattenånga som finns INNE i kameran kondenserar och KAN falla ut som dagg (eller iskristaller). Luftmängden inuti kamera och objektiv är liten och därmed också mängden vattenånga som kan kondensera så problemet är litet och bereder normalt inga problem.
Om vi nu tar in kameran igen så möter den varm luft som är fuktigare än utomhus och inomhusluftens vattenånga kan kondensera på kamerans YTTRE delar. Den bör därför värmas så snabbt och skonsamt som möjligt. Bäst görs detta om den får ligga fritt inomhus (inga plastpåsar således) i värmen. Kameran blir då varm ganska fort och kondensen avdunstar. Kondensen är den renaste form av vatten du kan tänka dig så det skadar inte kameran om det finns där kortvarigt. Rent vatten är i sig ganska skonsamt, leder inte ström och påskyndar inte korrosion eftersom det per definition är rent.

Kondens är ju från luft utfällt vatten. Har du kondens INUTI kameran ("gluggen") så gäller det att värma upp kameran ("gluggen") enligt ovan, eventuellt med objektivet bortplockat från huset. God luftväxling (inga plastpåsar således) är en fördel. Om det finns vattendroppar INUTI ("gluggen") så hindrar själva konstruktionen den luftväxling som skulle påskynda avdunstningen och torkningen går långsammare. Om kondensen inte är borta efter säg ett dygn så kan man kanske oroa sig men jag skulle vänta tills den självtorkat.
Om du har kondens inuti kameran så skulle jag inte gå ut eftersom det då bildas is och den kan ju tänkas skada eller hindra mekaniken att arbeta.

Sensmoral: Jag skulle högst eventuellt använda plastpåsar som skydd för kameran enbart mot regn och snö och i så fall ta bort plastpåsen INNAN jag går in igen.

Senast ändrad:
När man talar om luftfuktighe menar man relativluftfuktighet.

Och den är högre ute på vintern!
Den absoluta mängden vatten är däremot lägre.
http://www.smhi.se/sgmain/lopsedel/luftfukt.htm

Daggpunkten för 50% luftfuktighet vid 20 grader är +9 grader. Det var det värdet jag gick på när jag skrev +5 resp +12.
http://www.tis-gdv.de/tis_e/misc/klima.htm

Min F3:a vet jag klarar sig bra utan varken påse eller väska. (Burit den på axeln varje dag i mer än två år, slutet av 80talet). Bara att vänta tills 85:an är imfri på linsen och köra. Aldrig några problem. Det var mycket in/ur i bilar fik osv...

Men nu pratar vi D70. Helt annan elektronik.
Den var fö inslagen i en plastpåse när jag köpte den.

Nu är jag nojigare än någonsin.
Ny kamera och ny skitdyr glugg som jag var ute med
i flera timmar när det var som kallast.
Men hädanefter skall jag ha detta i åtanke...

Tack för alla tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar