Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 7D vs E-1

Produkter
(logga in för att koppla)
svenripa skrev:
Hmmm.. får ta en rejäl funderare. Förresten, finns det nånstans att köpa kameror som jag missat? prisjakt.nu technikdirekt och så alla som pricerunner hittar. USA känns inte aktuellt pga ev. garantiproblem och tull/moms.. Nåt jag missat?

/s

Själv så köper jag alltid lokalt så jag kan inte detta men sök i forumet på typ "handla tyskland" eller nåt liknande. Det finns trådar som avhandlar detta...

//Larsa
 
Tack ska ni ha för all tid å kunskap!
Nu är väl resten upp till mig..

Om någon skulle komma på nåt nytt att tillföra så är jag givetvis tacksam...

mvh sven
 
Min D7D med 28-75 2.8 är beställd men dyker inte upp förrän i augusti nån gång (suck)... Du kanske handlar innan dess?

//Larsa
 
Augusti först? Måste klia!

Ja förhoppningsvis så sitter jag och myser med min nya vän innan dess. Får se bara inte dr snål griper in.

Netonnetpriset var ju inte fy skam faktiskt! Synd bara att de inte har några alternativ vad gäller optiken..

/s
 
Har lurat och klurat och känner att det är 7Dn som hägrar.

Är det helt och hållet riksdumt att köpa med 28-100 objektivet? Den prisnivån kan jag ta och sen kan man ju alltid byta upp sig längre fram i tiden på objektivfronten.. Köpa beg. objektiv är jag inte oäven inför.

Tacksam för fortsatt rådgivning i frågan!

/s
 
svenripa skrev:
Är det helt och hållet riksdumt att köpa med 28-100 objektivet?

Nää. Om du kan leva med det ett tag så går det ju att uppgradera senare. Hur det objektivet uppför sig optiskt får någon som testat svara på men du bör garanterat blända ned några steg för att bli nöjd.

Den mekaniska kvaliten känns "leksak" men som sagt, det funkar & om man tittar på netonnet-priset så får du ju det nästan på köpet...

Ang. beg. optik till Minolta så finns det en del, gäller bara att veta vad som är bra... Gunte Hansson här på FS vet en del & jag tänkte konsultera honom när det är dags...

En gissning från mig är att det finns många billiga, tveksamma äldre AF-zoomar till Minolta på beg.marknaden. Detta p.g.a. att Minolta 7000 & i viss mån 5000 under några år sålde ofantliga mängder kameror till folk som inte la ut så mycket på optikkostnaden utan valde billig optik.

Minolta var faktiskt störst (!) på SLR-försäljning i världen under ett par år (85-87) vid lanseringen av 7000 som var den första AF-SLRkameran.

Känns dock som att det finns en del fina, nya gluggar från Sigma, Tamron & Tokina som är grymt prisvärda idag. Jag bryr mig inte om vad det står på dem bara jag blir nöjd :)

//Larsa
 
Senast ändrad:
Ja men det låter ju sunt! Jobbigt bara om objektivet verkligen har "skit"-känsla över sig.

Börjar snegla på E-1 igen men även där drar ju priset iväg. Funderar också på D70 för då kommer man ju undan under 10k ink. alla extraprylar. Bara det att jag har fallit lite för både e-1 och 7d husen.

Men men.. Får väl se var det slutar någonstans! Tack igen för infon!

/s
 
När det gäller begagnade gluggar så är min erfarenhet att det är ganska dåligt med det till minolta om man vill ha lite bättre gluggar. Standardgluggar hittar man hela tiden men de andra duggar inte särskilt tätt.

Fast jag såg en 85/1.4 till buspris på köp och sälj för den som är intresserad. Själv har jag redan en så jag tippsar gärna...

Mvh
Maverick
 
Angående objektiv.. Köper man E-1 så verkar det som man klarar sig rätt gott med 14-54 (som följer med) och så kan man komplettera senare med antingen 50-200 (skålldyrt!) eller 40-150 (inte alls vidare dyrt). Med mitt fotoliv känns det som att det räcker bra så ganska länge.

Funderar hit å dit men kommer inte så värst långt. Av någon oförklarlig anledning så drar nästan E-1 mest.. Även fast jag fått förklarat att 7D ska vara bättre så drar E-1... Helschysst med tätning, det skulle kännas skönt med en robust kamera, och så verkar huset vara grymt rätt på något vis.

Ojoj.. med min velighet lär jag bestämma mig lagom till att Sverige tar VM-guld i fotboll...

/s
 
svenripa skrev:
Angående objektiv.. Köper man E-1 så verkar det som man klarar sig rätt gott med 14-54 (som följer med) och så kan man komplettera senare med antingen 50-200 (skålldyrt!) eller 40-150 (inte alls vidare dyrt). Med mitt fotoliv känns det som att det räcker bra så ganska länge.

Funderar hit å dit men kommer inte så värst långt. Av någon oförklarlig anledning så drar nästan E-1 mest.. Även fast jag fått förklarat att 7D ska vara bättre så drar E-1... Helschysst med tätning, det skulle kännas skönt med en robust kamera, och så verkar huset vara grymt rätt på något vis.

Ojoj.. med min velighet lär jag bestämma mig lagom till att Sverige tar VM-guld i fotboll...

/s

Ja den dagen ;-)

Enligt uppgift så ska ju den 14-54:an vara bra ja & priset med den & blixt är ju till E-1:s fördel...

Du får ta & läsa igenom tråden igen & se vad du prioriterar...


Jag funderade själv på E-1 men bedömde att jag som älskar att fota på fri hand i svagt ljus skulle uppskatta D7D:s möjligheter till hög känslighet, AS & ljusstark optik. Sen så var det ju detta med sökaren, där skiljer det mycket...

Jag ska tillägga att jag inte känt på E-1 & jag föreslår att du hittar en/några butiker där du kan jämföra känslan mellan den & D7D, känslan är viktig!

//Larsa
 
E-1 kitet med 14-54 objektivet och FL36 blixten är nog bland det mest prisvärda man köpa just nu. 14-54 objektivet är mycket bra!
E-1 huset kostade från början över 20 000 kr och det märks verkligen när man klämmer på det. Huset och objektiven är väderskyddade och slutaren ska klara 150 000 exponeringar om jag inte minns fel.
Så E-1 är definitivt en proffskamera i utformningen. 4/3 objektiven är dessutom väldigt bra och kanske de mest ljusstarka på marknaden idag.
E-1:an har en del brus på högre ISO, men ISO 100-400 tycker jag är bra. ISO 800 och i gränsfall 1600 går också ok. 3200 tycker inte jag är användbart. Skulle vara vid extrema tillfällen kanske. Jag tycker Sean Reids test på http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/e1-2nd.shtml säger väldigt mycket om E-1:ans kvalitéer.
Den stora fördelen med E-1:an är att den blir en väldigt användbar allroundkamera med 14-54 objektivet som motsvarar 28-108 i 35 mm. Man behöver inte så mycket mer. Nägränsen är t.ex. 22 cm och ljusstyrkan 2.8-3.5.
Möjligtvis kan man behöva ett tele eller ett mer vidvinkligt objektiv om man vill ha det, men de har väldigt bra sådana också.
 
För att inte förglömma antidammprylen...

Har en känsla av att vi gör det svårt för Sven ;-)

//Larsa
 
Tack för att du påminde mig! =)

Självrengöringen av sensorn i E-1 (och E-300) är en STOR fördel och ska inte glömmas bort.
 
Senast ändrad:
MartinB skrev:
Tack för att du påminde mig! =)

Självrengöringen av sensorn i E-1 (och E-300) är en STOR fördel och ska inte glömmas bort.

Stor vet jag inte, det är ju inte direkt svårt att rengöra dem på en vanlig DSLR.

/Maverick
 
Nä, men man slipper hellre. Dessutom är du ju i stort sett alltid garanterad att slippa dammfria bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.