Annons

Dynax 7D vs E-1

Produkter
(logga in för att koppla)

svenripa

Aktiv medlem
Om nu den här frågan har diskuterats tidigare så tipsa mig gärna om länken, jag har läst mig less i forumet men inte hittat det jag sökt..

Ska uppgradera min Coolpix 8700 till en DSLR och är mest sugen på antingen D7D eller E-1. Hur står de sig mot varandra ni som vet?
Jag har inte kännt på någon av dem och har egentligen inte riktigt möjlighet till det heller på ganska länge..

Det jag känner mig mest intresserad av när det gäller egenskaper är:

1. Bildkvalitet, uppenbarligen. Jag vill kunna göra schyssta förstoringar efter att ha beskurit bilden. 5 vs 6 mpix är ju inte så stor skillnad, men hur är det med brus osv?

2. Sökare, har ju läst att sökaren på D7Dn ska vara bättre men hur mkt bättre är den? Sökaren känns viktig.

3. Snabbhet, hur snabba är de i jämförelse? Då menar jag uppstart, slutarfördröjning osv.

Det är dessa områden som känns mest intressanta men påpeka gärna andra skillnader som jag missat!
En uppenbar är ju D7Dns AS men det är inget jag känner är så där jätteviktigt. Jag skulle inte lägga så mkt extra pengar för att få den funktionen i varje fall.

Mkt tacksam för all hjälp jag kan få!

//Sven
 
D7D har avsevärt bättre sökare (stor skillnad), D7D har vidare betydligt mindre brus och även där är skillnaden stor.

En annan påtaglig skillnad är storleken på sensorn, D7D har en betydligt större sensor vilket medger kortare skärpedjup.
 
slutarfördröjning

Okej tack för den infon!

Finns det någon som har koll på slutarfördröjningen hos de båda?

Det lutar nu mot en 7D men fick för mig i nåt test jag läst att den laggade lite med slutarfördöjningen..

Nån som vet?

/s
 
Om man räknar in AF & slutarfördröjning så ligger D7D mitt emellan 20D & D70 (enligt tidningen foto). Tror dock att slutarfördröjningen var ngt sämre än på D70 (utan AF då), vi pratar dock knappt märkbara fördröjningar där. Viktigare är då AF-prestandan + slutarfördröjning, tycker jag...

Vet inte hur det med Olympusen men jag tror inte att detta är så mycket att fundera över så att det ska behöva styra ditt val...

//Larsa som beställt D7D...
 
Hmm.. ok, nu är det så att jag inte hållit i en 20d och bara lekt lite med d70n så en jämförelse mellan dem två säger tyvärr inte mig så mkt.

Jag är inte vidare intresserad av millisekunder hit å dit, det som känns intressant är om man "upplever" en slutarfördröjning eller inte. Uppenbarligen finns den där, men märks den?
Isf är det så att den stör?

Jag är övertygad om att 7Dn är hur grym som helst men är det något jag skulle kunna bli vansinnig över så är det just en laggande slutare..


Tack för svaren!

/s
 
Jag skulle vilja påstå att du inte kommer att lida av att slutaren tar tid på sig. E-1 vet jag dock inte för den har jag inte prövat.

Fördröjningen idag på DSLR:er är varken sämre eller bättre än vad de är på de analoga AF-kamerorna.

Mvh
Maverick
Som ägt en 10D och numera äger en 7D
 
Ja men det låter ju stabilt!

Tyvärr börjar jag bli velig igen..

Det som talar för Minoltan är väl mest bildkvalite (vet inte om skillnaden bara är siffror eller om man verkligen ser nån skillnad) och SÖKAREN.

Olyn har ju tätningen och så vitt jag förstått bättre optik men sämre utbud?

Kanske låter skumt men AS är inget jag bryr mig om så värst mkt, det är ju självklart ett plus men jag hade hellre tagit ett tätat hus.

Tyvärr tyvärr har jag inte möjlighet att åka och titta på kamerorna live men utifrån vad jag förstått ska båda ha mkt bra ergonomi.
7Dn har ju fler reglage och så men har kört E-1 demon på Olympus hemsida och det känns som om de reglage man behöver på kameran finns där.

Priset är ju ganska lika, lite beroende på medföljande optik. Om det blir E-1 så tar jag 14-54 f/2.8-3.5 utan att tveka, med 7Dn är det svårare då det finns så många val. Någon med erfarenhet av de olika objektiven?

Påpeka gärna om det är något jag missat!!

Förhoppningsvis mitt sista inlägg i den här frågan! (men räkna inte med det :)

/s
 
Senast ändrad:
svenripa skrev:
Det som talar för Minoltan är väl mest bildkvalite (vet inte om skillnaden bara är siffror eller om man verkligen ser nån skillnad) och SÖKAREN.
Skillnaden i bildkvalitét syns mycket tydligt vid högre ISO-tal, D7D har mycket mindre brus.
Det är som jag tidigare skrev stor skillnad på sökarna till D7D:s fördel.
 
Som kim skriver så är skillnaden vid höga känsligheter stor. Om du däremot vet med dig att du inte tänker gå upp över 400Asa och uppskattar tätningen på E-1 så är valet dock svårare.

Själv så älskar jag att fota i befintlig ljus, handhållet, vid svåra ljusförhållanden.Då är det mumma att kunna dra upp känsligheten rejält och utnyttja AS.

Nu gäller detta mig och valet är ditt.

Ang. optik Så finns mycket bra sådan både från KM och pirattillverkarna, beror mest på vad du vill ha...

//Larsa
 
Jo jag funkar ganska likt.. försöker blixta så lite jag kan. Kanske för att jag inte har någon extern blixt iofs.

Har kollat runt och D7an kommer som ett antal olika kit. Ett objektiv är 28-100 men det är allt som står, inte vilket märke, bländare osv. Grymt bra pris men frågan är om priset är direkt förknippat med objektivet eller om det är nån kampanj.
Finns även ett Tamron 18-200 3,5-6,3 Di II som verkar ok men har inte hittat tillräckligt skrivet om det objektivet för att vara övertygad!

Känner mig rätt sugen på ett objektiv med schysst räckvidd i dagsläget, kommer att gå från en coolpix 8700 och den har ju motsvarande kring 300mm i maxläget.

Ni ska ha tack som tar er tid att vägleda mig i denna viktiga fråga!!

/s
 
Kolla in paketen på cyberphoto.se.

Glöm 28-100zoomen som är en ljussvag, budgetzoom som inte gör kameran rättvisa.

Zoomar med stort omfång är kompromisser, bättre då att dela upp det på två bättre Zoomar. (man behöver ju inte köpa allt på en gång)

Paketet med D7D och KM 28-75 2.8 är superbt. Man får dock lite dålig vidvinkel med det på en DSLR då man får multiplicera med 1,5 för att omsätta till brännvidd på småbild.

Sigma 18-50 2.8 är ett vidvinkligare alternativ som dock blir lite dyrare då det, enligt vad jag sett, inte finns i nåt paket med D7D.

Om du ända vill ha en Zoom med större omfång så bör du rådfråga här på FS innan köp, vissa av dem är tydligen inte nåt vidare optiskt sett och rent generellt så är inga av dem i närheten av dem jag nämnde ovan optiskt sett.

//Larsa
 
KM:s nya 28 - 75 /2.8 fick kalasbetyg i FOTO så den är ur kvalitétssynpunkt en höjdare att köpa i paket. Det blir dock lite taskig vidvinkel men där får man nog bestämma sig för vad man är i mest behov av och köpa det först.

En annan KM-zoom som jag kan rekomendera är 24 - 105/3.5-4.5 som jag tycker är mycket skarp och till ett hyggligt pris.

Vill man ha en vidvinkel istället så har jag KM:s nya 17-35/3.5(eller vad det är) -4.5 och den fyller väl behovet. Den är väl inte superskarp men det räcker till. Nackdelen är att det är jäkligt lätt att bilden tappar alla kontrast pga att solen slår in i linsen från sidan, fast det är väl inte unikt för just den gluggen direkt. Det enda jag har att jämföra med är Canons 16-35/2.8 L och största felet med den är att den inte passar på Minolta. Det är annars den skarpaste glugg jag nånsin prövat själv, den är nästan överskarp.

Mvh
Maverick
 
.Z. skrev:

Paketet med D7D och KM 28-75 2.8 är superbt...

Menar inte alls att skriva på näsan men är inte det ett Tamron? Technikdirekt säljer samma kit, åtminstonde samma zoomomfång och bländartal men det står att det är ett Tamron. Där är det kring 3K billigare. Vill bara vara säker på att det är samma objektiv så man inte går å gör en tokmiss.

/s
 
Japp samma objektiv med olika namn men tillverkat av Tamron. Enda skillnaden enligt tidningen Foto är att det med KMs namn visst är lite mer påkostat i känsla, materialval.

//Larsa
 
Nja, det går ett rykte om att det är Tamron som tillverkar denna glugg åt Konica Minolta. Huruvida det är sant eller inte vet jag inte. Det som testades är det som det står Konica Minolta på hur som helst.

Det är rimligt att anta att om Tamron har ett lägre pris så beror det på sämre glas och därmed är det inte lika bra. Man skulle kunna tänka att det sker samtillverkning där Tamron använder de glas som Konica Minolta ratar.

Mvh
Maverick
 
Om du läser om testen på KM:s variant i Foto så ser du att det står:

"Objektivet tillverkas av Tamron, som har en egen variant med identiska optiska egenskaper (test i nr. 9/2003)."

Har läst test på Tamronen på nätet och den testaren var lyrisk!

//Larsa
 
Gah! 7Dn med tamronobjektivet på technikdirekt m väska, uv-filter å CF-kort balanserade redan på smärtgränsen rent ekonomiskt och om det objektivet är "andrasorteringen" så känns det ju lagom skoj.

Kanske får se mig efter en annan kamera där jag har råd att köpa redig optik direkt.
Då är ju iofs alternativet E-1 som ligger på samma pengar men med ett bra objektiv (som jag fattat det?) och där extern blixt också hänger med på köpet. Men även där ska ju väska å flashminne osv med..

Hmm.. allt blir så dyrt i slutändan med alla extraprylar. Kanske får sänka ambitionsnivån och satsa D70 som var min första tanke.. Då kommer man ju undan kring 4500 billigare också.


Några slutråd att ge en vilse?

/s
 
Oj! missade visst ett inlägg medans jag skrev mitt eget.. Men det lät ju gentilt om det objektivet är mer "detsamma" som KM objektivet.

Börjar ändå få lite ångest kring slutnotan.. Känns svårt att komma under 14K och det är en hel del med pengar.

Hmmm.. får ta en rejäl funderare. Förresten, finns det nånstans att köpa kameror som jag missat? prisjakt.nu technikdirekt och så alla som pricerunner hittar. USA känns inte aktuellt pga ev. garantiproblem och tull/moms.. Nåt jag missat?

/s
 
svenripa skrev:
Gah! 7Dn med tamronobjektivet på technikdirekt m väska, uv-filter å CF-kort balanserade redan på smärtgränsen rent ekonomiskt och om det objektivet är "andrasorteringen" så känns det ju lagom skoj.
/s

Som du ser på mitt inlägg ovan. Om det är Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di så är det optiskt sett exakt lika bra som KM:s objektiv, detta om man litar till foto & deras tester + om man läser de tester som finns på nätet så nån andrasortering är det inte.

Tror inte vi kan råda dig något mer nu. Beror för mycket på dina behov samt hur mycket pengar du vill lägga ut...

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.