Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dynax 7D låser sig

Produkter
(logga in för att koppla)

magiler

Medlem
Min D7D låser sig ibland, avtryckaren går att trycka ner men inget händer.
Får plocka ut batteriet 1-3 gr för att den ska funka igen.
Det händer någon gång ibland.
Är det någon som har en ide om jag tex kan uppdatera den eller någonting annat.
Ska iväg på semester om ett par dagar , det skulle vara trist att lämna in den för rep då.
Jag har garanti kvar .
/Mats
 
Tråkigt, hoppas du slipper lämna in den på rep.
Du kan ju prova att installera om den senaste programvaran till den, kanske fungerar vem vet?

http://download2.konicaminoltaeurop...DYNAX 7D&dsg=&os=&lang=Swedish&ml=0&rid=&sub=

Kolla manualen hur det går till, jag kommer inte riktigt ihåg proceduren.

Jag antar att du inte har "fokuslåset" igång eller vad det kallas, som gör att det inte går att ta en bild förräns fokusen är helt inställd?


Vet inte om det var till någon hjälp men värt att försöka iaf.

Lycka till! Ha det fint
 
Semestern var skön , men det blev inget fotande med 7d utan bara med pocket kameran.
Den hängde sig istort sett hela tiden, så nu har jag lämnat in den på garanti rep hos expert där jag köpte den.
Kul o se hur lång tid det tar.
(Jag provade att installera om prg varan men det hjälpte inte)
 
Tryck först på menyknappen, sedan på skärmvisningsknappen.
Alltså först den överst till vänster om skärmen, sedan knappen under.

mvh/Ove
 
Min 7D har börjat låsa sig på samma vis som du beskriver, man trycker ner avtryckaren men inget händer. En reparation tar totalt ca 5 veckor inklusive helger all transport (om den ska till tyskland)
Min kamera ska in igen o tycks ha alla de problem som minolta verkar ha. 3:e gången gilt på rep. kanske ?

Återkoppla gärna om hur det gick med låsningarna.
 
Då var det dags för min 7D att åka på samma sjukdom. Kan det vara ett virus???

Eller ska man vaccinera sig genom att byta märke kanske?
 
Nu har jag äntligen fått besked via reparation.nu att kameran är klar.
Dom har bytt antishake mekanismen står det.
Hoppas att den funkar nu , och att problemet inte kommer tillbaks som det tydligen gjort för en del.
Återkommer när jag hunnit testa den.
/Mats
 
Magiler/ hur går det ? Något symptom ? Risken är att man byter den del som är trasig och inte åtgärdar om varför den delen gått sönder. Det betyder att det kommer att hända igen o igen o igen o igen.

Sitter o funderar som Jonis om hur man ska vaccinera sig. Min 7D är ett riktigt måndagsexemplar. Det blir så dyrt att byta märke
 
Har idag fått tillbaka min 7D efter endast 3 veckor hos zieger..
Symtomen var att den så att säga "durrade" i ca 4 sek när den sattes på, inget hände när avtryckaren trycktes ner men alla funktioner funkade annars.
Hela AS stapeln lyste med fast sken.

Dom bytte " Tebure Assy" ,förmodar att det är antiskak-grejet..

Mvh/Gunte..
 
Arbetsanteckningar
Utbyte anti-shake Kontroll

Historik
Status Datum
Verkstadsstatus Klarmeddelande 2006-09-18
Verkstadsstatus Klar hos verkstad 2006-09-15
Verkstadsstatus Väntar delar 2006-09-08
Verkstadsstatus Mottagen 2006-08-22
Verkstadsstatus Inkommande 2006-08-22
Butiksstatus Lämnat butik 2006-08-21
Butiksstatus Ny reparation 2006-08-21

Så ser läget ut , väntar på att den ska landa i butiken så jag får testa den.
Ringde butiken idag och den har fortfarande inte dykt upp.
Hoppas det är ok nu så jag slipper lämna den 4 v igen

Mats
 
Allmänt nyfiken; har reparationen gått på garantin för samtliga eller hur mycket har det kostat att åtgärda? Kan vara bra att veta om man skulle råka ut för liknande problem.
 
På garantin för min del..och visst känns det lite ensamt dessa veckor men tycker ändå det är ok att det händer tidigt i garantilivet..
Mvh/Gunte..
 
Har hunnit prova kameran ett par dagar nu , och än så länge verkar den ok.
Fortsätter den funka så vågar jag nog köpa lite mer roliga objektiv.
 
Jag har också börjat upptäcka att min KM7D hänger sig så jag måste ta ur batteriet. Jag har börjat misstänka att det finns en koppling till när jag kör med endast ett pirat-batteri i batteri-greppet.

Jag äger två batteri ett orginal och ett pirat, normalt har jag både i batteri-greppet samtidigt.

Har inte riktigt utrett om det är batteriet som är det verkliga problemet. För mig hänger den sig i samband med att spegel fälls upp.

Nån som har sett liknande problem?
 
gbgaren skrev:
Jag har också börjat upptäcka att min KM7D hänger sig så jag måste ta ur batteriet. Jag har börjat misstänka att det finns en koppling till när jag kör med endast ett pirat-batteri i batteri-greppet.

Jag äger två batteri ett orginal och ett pirat, normalt har jag både i batteri-greppet samtidigt.

Har inte riktigt utrett om det är batteriet som är det verkliga problemet. För mig hänger den sig i samband med att spegel fälls upp.

Nån som har sett liknande problem?
Har inte sett något exakt likadant vad jag kan komma ihåg, men t.ex. http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=3511


"When I release the shutter it engages, then it nothing happens and the camera lock-ups. I have changed the card, reinstalled v 1.10 and changed the battery. Any suggestions?"

Lösningen var skicka in på reparation;

"I just received my camera back and the repair was "Reconnected main power flex". She acts like she is brand new. :)"


Men händer det bara med ditt piratbatteri så tycker jag du ska sluta använda det ;)
 
Jag testade lite mera nu och jag lyckades få den att hänga sig 3 ggr, alla 3 ggr när jag hade enbart pirat-batteriet i batteri-greppet.

Jag prova fram och tillbaka med att ha båda batterier, bara pirat eller bara orginal.

Det verkar dessutom vara lättare att få den att hänga sig om man kör med continuerlig af och intern blixt, så det känns kopplat till ström-matningen.

Jag funder på att slänga pirat-battriet, har betalat 50kr för det på tradera från kaffebrus.com, så det är ingen stor förlust.
 
Nu har även min 7D lagt av. Har haft en del småproblem med någon form av hängning, oftast bara första bilden. Det har hjälp att stänga av och på. Däremot har det blivit värre under sommaren. Igår när jag satt och läste om andras liknande problem gick jag därför och hämtade kameran för att testa.
Suck!!!! Inget funkar, hjälper inte med någonting. Ringde Zieger idag och har skickat dit den, men jag blir orolig att det kanske kommer tillbaka. Jag gick även och köpte mig en Alfa 100. Tycker ju inte att den alls har samma känsla men man kanske vänljer sig och det kommer kännas tryggt med en som back-up.
 
åter från service

Har redan fått kameran tillbaka från Roy, de hade bytt slutare. Hoppas att den håller ett tag. Känns ändå skönt att ha Alfan också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.