Annons

Dynax 7D får utmärkta vitsord

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en trevlig liten sak. AS funkar som en klocka, och den är enormt skön att hålla i. Minolta har definitivt en vinnare på händerna.
 
Jepp! Och tydligen (enligt dpreviews Minoltaforum) har han blandat ihop brustestdata så de riktiga brusnivåerna är i princip likvärdiga med 20D. Nice.
Vidare så är han kritisk mot de långa skrivtiderna till disk, men tydligen så har A1/A2 extremt dålig prestanda mot just det kortet han testade med.

Nu är bara frågan hur bra 17-35'an egentligen är... Minolta har lagt upp ett officiellt testfoto från den, men där syns kromatisk abberation, och den är dessutom nedbländad till f8! Bådar inte gott.
 
Jag är väldigt skeptiskt till dpreviews forum generellt, även om det finns ett gäng riktiga gurus där också.

Vore konstigt om den inte var i närheten av 20D när det kommer till brusnivåer. Inget är dock kalrt förens produktionskamerorna kommer. Den kameran jag fick testa lite snabbt släppte dom inga bilder från då det var just pre-production.
 
Det är ju kreti och pleti som klottrar i de flesta forum, men läser man med en nypa salt och med lite sunt förnuft kan man få ut en del.
Kameran verkar vara otroligt läcker, och det är Minoltas första DSLR... Inte dåligt. Hade jag inte redan köpt en massa grejor vete 17 om inte Minolta skulle fått mina pengar istället.
 
Michael Reichman har lagt upp en ursäkt för brusfelet på LL!
Vad gäller minneskortsprestanda - det ger sig.

Jag kommer lätt köpa D7D, men jag väntar nog till nästa jul så man inte blir helt fattig på kuppen. =)
 
Precis Mats. Jag blev imnponerad av den. Och hade jag inte haft ett Canon system utan skulle byggt på ett nytt hade det blivigt ett knepigt val.

Men Minolta är ju gamla i gaget när det gäller kameror, det som är upplyftande är att dom tar marknaden på stort allvar och släpper något som är väl genomarbetat redan från början.

Fast å andra sidan följer ju det den analoga serien. Dynax 5 var ju länge det mest prisvärda alternativt med spotmätning och en del annat, trots sitt låga pris.
 
Man skall vänta en stund och läsa vad användare tycker. Själv fick Minolta A1 99% posetiva röster i vissa tester men vid en liten undersökning jag har gjort på flera forum är det många Minolta A1 ägare som inte ville ha eller funderade på en Minolta om de skulle köpa en ny kamera.

Inte vetenskapligt, men med över 90 % posetiva hade man räknat med att fler skulle vara posetivt inställde till nyare Minolta modeller.

Åter måste jag säga att Minolta är en bra kamera jämnfört med andra liknande kameror, men man skall inte helt lita på omdömmen från de som får kameror att testa under en begränsad tid. Det är först efter användare har börjat använda dem som felen dyker upp och man kan lära sig om kamerans svagheter.

En kamera utan brister finnsinte och det är alltid bärst att känna till brister och svagheter innan man bestämer sig.

Det tycker iallafall jag.
 
Jag best'llt en 20 D. Men jag vill egentligen ha en 7d...ja crazy... det enda jag vill ha ....hmmm..attt skriva inl'gg funkar inte just nu....
 
Damocles skrev:
Jag är väldigt skeptiskt till dpreviews forum generellt, även om det finns ett gäng riktiga gurus där också.
***snapp***

Kan du förklara din skeptism till "dpreviews forum". Är det det att man får dåliga råd eller att det är för många som ropar allt för possetiva saker om sitt eget märke?

Vad jag har märkt med dpreviews forum är att man har en lite mer kritisk ståndpunkt än vad man har tex här på fotosidan, men det betyder inte att man tycker att en kamera är helt dålig bara för att man påpekar det man anser är problem eller dåligt.

Själv underar jag om inte dpreviews får kameror som är extra kollade och lite extra fin justerade. För många bilder de har tagit kan man inte komma i närheten av med hyll kamera.
 
Men den första vill dom nästan inte kännas vid... ;)

Jim - Hos många verkar tegelväggar och linjaler vara ett femton gånger mer populärt motiv än vad som igentligen är nyttigt. Jag tycker också forumet i sig är rörigt, många korta inlägg som säger precis Noll-Nda-Zip-Nothing. Det är inte en så mycket mer kritisk ståndpunkt som att det är en hetsjakt efter minsta möjliga fel och att hitta något att klaga på. Intollerans helt enkelt.

Det finns också riktiga gurus som både kan det mesta och är pedagogiska nog att kunna förklara det på ett vettigt sätt, vilket också är sällsynt.
 
Damocles skrev:
Men den första vill dom nästan inte kännas vid... ;)

Jim - Hos många verkar tegelväggar och linjaler vara ett femton gånger mer populärt motiv än vad som igentligen är nyttigt. Jag tycker också forumet i sig är rörigt, många korta inlägg som säger precis Noll-Nda-Zip-Nothing. Det är inte en så mycket mer kritisk ståndpunkt som att det är en hetsjakt efter minsta möjliga fel och att hitta något att klaga på. Intollerans helt enkelt.

Det finns också riktiga gurus som både kan det mesta och är pedagogiska nog att kunna förklara det på ett vettigt sätt, vilket också är sällsynt.
Kan hålla med, men jag är nog inte lika hård då mycket även är bra. Vist söker man pettitess fel som ligger nära på irritations gränsen men det är oftast sånt jag gillar och man får inte hänga upp sig på det och inse att det är små saker men som dock kan vara bra att känna till.

Tec klagades det en gång på "Kind avtryck" och man menade på att Minolta kanska borde designat ett litet skydd för displayen om man använde EVF. Denna diskution fick mig att inse att man bode köpa skydsfilm till displayen. För även om man bara har kameran hängande runt halsen så lever displaven farligt om man har jeansjacka.

Så det är lite hur man läser och tolkar alla dessa små kritiska inlägg.

Rörigt håller jag med om, inlägg åker yo-yo och det är svårt att hitta.Sköer man hittar den senaste svarer först coh ite huvd inlägget.

Så jag kan gott och väl förstå din kritik.
 
HDFS) (KGS skrev:
Andra...
Jojo..om man räknar med skämtet RD-3000 ja som släpptes för 5 år sen. Vet inte riktigt av de ville visa med den. Deras image fick sig en törn men uppståndelsen var tack o lov ganska liten.
Canon släppte ju sin D30 strax efter som var ett mirakel i jämförelse och fortfarande är en bra kamera.
 
Nekomy skrev:
Själv underar jag om inte dpreviews får kameror som är extra kollade och lite extra fin justerade. För många bilder de har tagit kan man inte komma i närheten av med hyll kamera.

Eller är dom helt enkelt duktiga fotografer? Det finns MÅNGA bilder här på fotosidan som jag aldrig skulle klara att ta, oavsett kamera...

D7D verkar helt klart som en lovande kamera. Och framförallt får vi som användare (även av andra märken) vara tacksam för konkurensen som driver utvecklingen frammåt och priset neråt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.