Annons

Dynax 5D, objektivkompatibilitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Mackan2

Aktiv medlem
Jag har hittat en begagnad Minolta MAXXUM 400si inkl. ett Tamron 28-200 zoom-obj. och ett original minolta 50mm. Kommer dessa objektiv passa på min D5D?
 
Mina objektiv också då?

Minolta 7000 AF köpt 1986 har jag och den går fortfarande bra.
Ska jag uppfatta det som att de tre orginalobjektiv som jag har till den passar till Dynax 7D och 5D?
I så fall kanske Olympus C750 borde ersättas av en 5D.
 
Dom passar.

Vad man bör tänka på är dock att budgetzoomar som man ofta köpte till dessa kameror kanske inte presterar så bra skärpemässigt som man förväntar sig...

Ok. Dom duger kanske men om man vill haka på trenden att visa skarpa 100%-crops här på FS så är dom inte mycket att hänga i julgranen;-)

Är man däremot intresserad av fotografering & inte ska göra så stora kopior så duger dom säkert...

Fast optik däremot är oftast bra skärpemässigt.

//Larsa
 
Det var inga budgetzoomar jag köpte 1986

så då måste jag ju kanske kunna ligga rätt bra till. Ett tele 135, ett normal/macro och ett 28 vidvinkel.
Tack för svaret Z!
 
Larsa, menar du att skärpan på nåt vis är sämre digitalt? Har du testat kitoptiken 18-70 mot äldre budgetzoomar? De borde väl vinna en del på att man har en mindre sensor.

Men det är klart, vill man visa upp snygga 100% crops är det bara Sigma som gäller...
 
Nja. Största skillnaden är att folk blivit så kräsna då dom drar upp bilderna till 100% på skärmen...

De flesta på 80 & 90-talet skickade bara in filmen & fick små kopior, vissa körde dia men hade billiga projektorer med medelmåttig optik.

En liten klick var kräsna men idag så ska "alla" ha superskärpa på skärmen, vare sig dom behöver det eller ej...

//Larsa
 
Olika objektiv

Snabbtittat på vad som finns att köpa och de flesta tycks säljas som
Konica Minolta Dynax 5D + AF DT 18-70/3,5-5,6D
men hittar också denna kombination
Konica Minolta Dynax 5D + Sigma 18-50 mm

Vad är skillnaden på dessa objektiv och vad kan rekommenderas?
 
Re: Olika objektiv

GunnarSpang skrev:
Snabbtittat på vad som finns att köpa och de flesta tycks säljas som
Konica Minolta Dynax 5D + AF DT 18-70/3,5-5,6D
men hittar också denna kombination
Konica Minolta Dynax 5D + Sigma 18-50 mm

Vad är skillnaden på dessa objektiv och vad kan rekommenderas?

Jag är inte man att jämföra dessa objektiv men jag antar att den sigma 18-50 som du menar är Sigma 18-50/3,5-5,6. Det är en budgetzoom Som förmodligen håller en liknande klass som KM:s kitzoom.

Sigma 18-50 2.8 däremot är en mycket högklassig zoom som jag verkligen skulle rekommendera till D5D om pengarna finns. Vi snackar prisskillnader...

Den billigare kostar under tusingen medan den andra kostar ca 4500 samt att den inte finns i nåt paket...

Nån annan kan kanske råda dig i valet mellan kitoptiken & den billigare sigman, om du har råd så köper du med den finare Sigman...

//Larsa
 
Tack för hjälpen, är nu stolt ägare av ett Tamron 28-200 och ett minolta 50mm.
Antar att 50mm med bländare 1.7 kommer bli fint till porträtt.
 
passar AF Lens 35-70 till en Konica Minolta Dynax 5D?
objektivet kanske heter något anat men står bara minolta och AF Lens 35-70 på den.
 
Nej, jag hade tänkt köpa den förra helgen men det blev aldrig av att åka till stan. Vad gav du? Hur funkar långzoomen med 5D tycker du?
 
900, prutade ej, tyckte priset var bra.

Långzoomen är nice, det lilla jag testat. Lite dålig närgräns, 2 meter, men den funkar säger jag. 50mm:arn är ju underbar med bländare 1.7, har dock inte tagit någon porträttbild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.