Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Dynax 5D, objektivkompatibilitet
- Trådstartare Mackan2
- Start datum
jorgen.hubner
Aktiv medlem
Javisst
Passar de på en MAXXUM (Dynax) 400si så passar de till Din Dynax 5D.
/Jörgen
Passar de på en MAXXUM (Dynax) 400si så passar de till Din Dynax 5D.
/Jörgen
.Z.
Aktiv medlem
Mackan2 skrev:
Nice nice!
Är det så att alla Maxxum/Dynax passar?
Ja. All Minolta AF-optik passar, bortsett då de till APS-systemarna.
//Larsa
Gille Spie
Aktiv medlem
Mina objektiv också då?
Minolta 7000 AF köpt 1986 har jag och den går fortfarande bra.
Ska jag uppfatta det som att de tre orginalobjektiv som jag har till den passar till Dynax 7D och 5D?
I så fall kanske Olympus C750 borde ersättas av en 5D.
Minolta 7000 AF köpt 1986 har jag och den går fortfarande bra.
Ska jag uppfatta det som att de tre orginalobjektiv som jag har till den passar till Dynax 7D och 5D?
I så fall kanske Olympus C750 borde ersättas av en 5D.
.Z.
Aktiv medlem
Dom passar.
Vad man bör tänka på är dock att budgetzoomar som man ofta köpte till dessa kameror kanske inte presterar så bra skärpemässigt som man förväntar sig...
Ok. Dom duger kanske men om man vill haka på trenden att visa skarpa 100%-crops här på FS så är dom inte mycket att hänga i julgranen;-)
Är man däremot intresserad av fotografering & inte ska göra så stora kopior så duger dom säkert...
Fast optik däremot är oftast bra skärpemässigt.
//Larsa
Vad man bör tänka på är dock att budgetzoomar som man ofta köpte till dessa kameror kanske inte presterar så bra skärpemässigt som man förväntar sig...
Ok. Dom duger kanske men om man vill haka på trenden att visa skarpa 100%-crops här på FS så är dom inte mycket att hänga i julgranen;-)
Är man däremot intresserad av fotografering & inte ska göra så stora kopior så duger dom säkert...
Fast optik däremot är oftast bra skärpemässigt.
//Larsa
Gille Spie
Aktiv medlem
Det var inga budgetzoomar jag köpte 1986
så då måste jag ju kanske kunna ligga rätt bra till. Ett tele 135, ett normal/macro och ett 28 vidvinkel.
Tack för svaret Z!
så då måste jag ju kanske kunna ligga rätt bra till. Ett tele 135, ett normal/macro och ett 28 vidvinkel.
Tack för svaret Z!
.Z.
Aktiv medlem
Nja. Största skillnaden är att folk blivit så kräsna då dom drar upp bilderna till 100% på skärmen...
De flesta på 80 & 90-talet skickade bara in filmen & fick små kopior, vissa körde dia men hade billiga projektorer med medelmåttig optik.
En liten klick var kräsna men idag så ska "alla" ha superskärpa på skärmen, vare sig dom behöver det eller ej...
//Larsa
De flesta på 80 & 90-talet skickade bara in filmen & fick små kopior, vissa körde dia men hade billiga projektorer med medelmåttig optik.
En liten klick var kräsna men idag så ska "alla" ha superskärpa på skärmen, vare sig dom behöver det eller ej...
//Larsa
Gille Spie
Aktiv medlem
Olika objektiv
Snabbtittat på vad som finns att köpa och de flesta tycks säljas som
Konica Minolta Dynax 5D + AF DT 18-70/3,5-5,6D
men hittar också denna kombination
Konica Minolta Dynax 5D + Sigma 18-50 mm
Vad är skillnaden på dessa objektiv och vad kan rekommenderas?
.Z.
Aktiv medlem
Re: Olika objektiv
Jag är inte man att jämföra dessa objektiv men jag antar att den sigma 18-50 som du menar är Sigma 18-50/3,5-5,6. Det är en budgetzoom Som förmodligen håller en liknande klass som KM:s kitzoom.
Sigma 18-50 2.8 däremot är en mycket högklassig zoom som jag verkligen skulle rekommendera till D5D om pengarna finns. Vi snackar prisskillnader...
Den billigare kostar under tusingen medan den andra kostar ca 4500 samt att den inte finns i nåt paket...
Nån annan kan kanske råda dig i valet mellan kitoptiken & den billigare sigman, om du har råd så köper du med den finare Sigman...
//Larsa
GunnarSpang skrev:
Jag är inte man att jämföra dessa objektiv men jag antar att den sigma 18-50 som du menar är Sigma 18-50/3,5-5,6. Det är en budgetzoom Som förmodligen håller en liknande klass som KM:s kitzoom.
Sigma 18-50 2.8 däremot är en mycket högklassig zoom som jag verkligen skulle rekommendera till D5D om pengarna finns. Vi snackar prisskillnader...
Den billigare kostar under tusingen medan den andra kostar ca 4500 samt att den inte finns i nåt paket...
Nån annan kan kanske råda dig i valet mellan kitoptiken & den billigare sigman, om du har råd så köper du med den finare Sigman...
//Larsa
.Z.
Aktiv medlem
Mackan2 skrev:
Antar att 50mm med bländare 1.7 kommer bli fint till porträtt.
Segeson
Aktiv medlem
Om man läser tråden från början står det klart och tydligt att, JA, det gör den.Dark2 skrev:
passar AF Lens 35-70 till en Konica Minolta Dynax 5D?
objektivet kanske heter något anat men står bara minolta och AF Lens 35-70 på den.
Ja. All Minolta AF-optik passar, bortsett då de till APS-systemarna.
//Larsa
Mackan2
Aktiv medlem
8000i skrev:
Grattis, jag var på väg att köpa det själv. Om du inte vill ha 50:an så säg till...
Jasså, så det var du som skulle kolla in prylarna på måndag? 50an är min favorit nu!