Annons

Dynax 5D med?

Produkter
(logga in för att koppla)

ZlatanI

Aktiv medlem
Minolta AF 80-200/2.8 HS?
Funkar det?
Passar objektivet?
I vilken prisklass ligger ett i bra skick?
 
funkar utmärkt med Dynax 5d/7D,
fantastiskt bra objektiv.
gick på Blocket i går för 3500 kr
och det stör mig vansinnigt mycket
att jag inte såg den annonsen först.
ett riktigt fynd och det är inte varje
dag man ser denna typ av objektiv på Blocket.
Inte till detta pris i alla fall.

/c
 
ok, det kan ju ha varit budgivning.
tänkte inte på det.
och 7 000 låter mer som ett rimligt pris.
(även om det egentligen är för dyrt för ett så gammalt objektivt, anser jag, men det är ju köparnas marknad som styr)

allt gott,
/christian
 
Jo, tillgång och efterfrågan. Dagen efter så såldes ett likadant på Ebay för ca 9400:- (då ingick dock frakten) så 7000:- var ju ganska ok pris om man verkligen vill ha det.

Störde mig också en del på att jag inte var "först" på blocket-annonsen så det var glädjande att det ändå hade gått för 7000:- så att man slapp gräma sig över att man var så sent ute. :)
 
tack för dina uppmuntrande inlägg,
kunde faktiskt inte sova natten mot tisdag,
bara vetskapen om att detta objektiv gick för 3500 kr gjorde mig tokig.
men nu var det inte så. Tur för säljaren...

Det som jag TROR du menar på ebay var väl ett helt nytt, med kartong och rubbet? har för mig det, men kan ha fel. Det är galna priser på Minoltaobjektiv just nu. Är SÄKER på att de sjunker så fort Sony börjar släppa "nya" objektiv.

fast man ska aldrig säja "galna priser". Det är ju, som tidigare sagt, köparna som bestämmer priset på det här auktionssajterna.
Men vad jag vill säga är att jag inte tycker det är rimligt att 15-20 år gamla objektiv ska vara så dyra.
Men samtidigt, är det svåra att få tag på ....

En helt annan fråga.
Hur länge håller ett AF-objektiv om det sköts bra?
I all evighet?
 
Haha, tror att det var fler än oss som grämde sig över objektivet på blocket. :)

Nja, det på Ebay var komplett med kartong och allt men det var begagnat, väldigt bra skick dock enligt säljaren men det var 2 utvändiga märken på det. Har tyvärr slängt länken så jag kan inte dubbelkolla det.

15-20 år? Den här vita modellen började väl tillverkas ´93? Max 13 år isf men du har ju helt klart en poäng i att det är högt pris ändå.

Ang livslängd; jag är nog inte rätt person att svara på det, har bara haft systemkamera i ett halvår. Mitt kära Sigma 20-40 ex dg pajade för ett par veckor sen, men det hade jag köpt begagnat så jag kan inte garantera att den förra ägaren hade vårdat det ömt nog. All evighet är nog lite väl optimistiskt iaf. :)
 
ok, trodde det var äldre än så.

Hur som helst, fattar inte varför man får flera tusen mer för sakerna när orginallådan är med. Ok, om man samlar på saker, men annars? Vad ska man med originallådan till? Bortsett från att det höjer andrahandsvärden och nu...ja, känns det som rundgång i den här diskussionen...

klarar mig gott med mitt 70-210 3.5-4.5 tills vidare. Är MYCKET nöjd med det objektivet (som jag köpte för en femhundring på tradera förra veckan, nyskick!)
 
Ebay och minoltagluggar

Tur att jag inte såg den gubben - letar nämligen efter ett 70-200/2.8.

Däremot - galna priser på Ebay ???

Det är alltid köparen som sätter nivån! Har varit på jakt efter ett Minolta 28-135/4-4.5 och missade två stycken på auktion så när det kom ett i mint conditon slog jag till på "sofort kaufen" 240 EUR inkl frakt.

Två dagar efter hittade jag ett Minolta AF 75-300/4,5-5,6 version 1 som jag lyckades få för 191 EUR + frakt 17 EUR.

De objektiv som tillverkades på 80-talet kommer aldrig att komma tillbaka. Att de sedan är designade för FF gör inte saken sämre.

Sitter nu bara och väntar på två paket / Jan-Olof
 
jag väntar också på paket från ebay,
ett Sigma 105mm 2.8 (nya modellen) (2000 kr inkl. frakt)
och snart också en 3600 blixt.

Jag skrev klart och tydligt att köparna bestämmer priserna, det är ju det som är grejen med auktioner, däremot kan JAG tycka att det är för dyrt att köpa 10-15 år gamla saker vars elektronik förr eller senare pajar. Fast samtidigt är ju detta positivt. jag köper objektiv som bara den, och kan testa dom några månader och är jag inte nöjd så säljer jag dom vidare. DÅ är det ju förbannat bra att ha ett gott andrahandsvärde.

Däremot är jag nästan HELT säker på att priserna kommer att sjunka när SONY börjar skeppa ut gluggar. Fast å andra är jag motsägelsefull här också, deras prissättning lockar ju till att söka äldre "original"-objektiv på andrahandsmarknaden.
 
Gör det så stor skillnad på priset ifall kartongen är med då? Jag känner själv att jag har för dålig koll men låter ju otroligt om det gör sådan skillnad. I detta fallet så blir det lite missvisande jämförelse när vi jämför en blocket-annons och en internationell auktion.

Jo, jag klarar mig ok på mitt budget-telezoom också, speciellt när jag nästan bara använder vidvinkel, men visst tusan hade det varit trevligt med ett high speed med 2.8. :)
 
christianhylse skrev:
Fast å andra är jag motsägelsefull här också, deras prissättning lockar ju till att söka äldre "original"-objektiv på andrahandsmarknaden.

Är själv övertygad om att Sonys prispolitik kommer att driva upp priserna på äldre Minolta objektiv.
 
Jag som har ett Minolta 80-200/2,8 APO G [HS] kan bara utifrån min egen (och andra som provat det) säga att det spöar upp det mesta i optikväg. Jag kan bara säga att den är sjukt bra. Den har en unik förmåga att frilägga motiv i en slags 3D känsla. Optiken är fantastisk och jag kommer aldrig att sälja den. Den är förövrigt grym att sätta skärpa i urusla kontrastförhållanden. Mitt Sigma 100-300/f4 som är ett högpresterande objektiv har inte en chans mot Minoltan i skumt ljus.
Jag skulle lätt betala mellan 7-10.000kr för det här högpresterande objektivet. Men det är jag det, och det beror nog på att jag vet hur bra det är.
Så 3.500 (om den hade gåt för det) är ett riktigt fynd. Men verkligheten kom ikapp och slutnotan hamnade där den borde. 7000 är ett bra pris även det.

Bifogar två bilder, mest för att visa hur det presterar.

150mm f/5,6.
Här gick det undan i poolen. Snabb AF var räddningen.
 

Bilagor

  • 150_5,6.jpg
    150_5,6.jpg
    24.9 KB · Visningar: 217
10.000:- är helt ok för Minolta AF 70-200/2.8 G men inte 25.595:- för Sony AF 70-200/2.8 G som är priset enligt Scandinavianphoto.

Då fortsätter jag att leta på Ebay!

Gränsen går vid 700-800 EUR och beror narurligtvis på kondition / Jan-Olof
 
fina bilder, men det är svårt att se vad objektivet går för när bilderna är komprimerade,
dock litar jag på dig,
och kommer att skaffa ett sådant objektiv (80-200 APO eller 200 APO, 300 är way up in the sky för mig) en vacker dag, dock inte nu, litar på min förmåga att hitta fynd, förr eller senare dyker de upp och då är det bara till att slå till. Ska nog gå att hitta ett 80-200 eller 200 APO i bra skick för max 4500-5000 kronor. Tro mig.


Kan mycket väl tänka mig att det är värt upp till 10 000 kronor, men för mig är inget objektiv värt upp till 10 000 kronor, då jag inte jobbar som fotograf och bara är en blygsam amatör som tycker om att fota släktkalas, om än med lite mer raffinerade (och stundom högst irriterande) metoder.
Och egentligen gillar jag ju mest att plåta växter och sånt. Ja, växter och väggar och ödehus och balkonger. Saker som är stilla. Människor och djur är hopplösa. Ska röra på sig jämt, ständigt rastlösa, gäspar och blundar och blinkar och vevar med armarna. Bara förstör kompositionen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.