Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynamiska omfånget

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Jag hamnade i snack med en kompis att jag tyckte att man skulle kunna dela upp en sensor hur känslig den skall vara i olika delar av kameran för att få ett högre dynamiska omfång. Skulle det vara så enkelt så att om de som Canon har en 23 Meg Canon 5D kunde minska den till 12, och låta 12 Meg vera i det mörka partiet och 12 i det högre. För att slippa allt med HDR och etc. Man har ju gjort speciella fokus punkter i sensorn på andra kamror etc. Eller finns det någon optisk teknisk begränsning att göra så?

Fuji gjorde så i sina sensorer och lyckades få fram ett stort omfång. Sensorn hade hälften stora och hälften små pixlar. Det går alltså att konstruera en sådan sensor med bra resultat. Verkar dock som att tillverkare varit ganska nöjda med de DR som man haft i sina sensorer.
Man bör nog komma ihåg att de flesta systemkameror spottar ur sig .jpg filer med ca 8 till 8,5 stegs DR. Om man använder Raw kunde man redan för 5 år sedan få fram 10 till 12 stegs DR. Idag ger Canon ca 11.5 till 12 stegs DR och Nikon/Sony ca 12 till 14 stegs DR. Med andra ord har de nya sensorerna väldigt högt DR.

Sedan har jag för mig att någon tillverkare har testat att göra exponeringen av bilden i två steg med elektronisk slutare. Dvs att slutartiden bestäms av hur länge en pixel tar emot ljus innan resultatet läses ut ur sensorn. Hälften av pixlarna läses ut mycket snabbare och får därigenom en kortare slutartid. Andra hälften läses ut efter en längre tid. Resultatet blir som 2 bilder med olika slutartider, men tagna exakt samtidigt (för start av exponering).

Den stora utmaningen med HDR är ju egentligen inte att få stort DR eftersom man redan lyckats med detta, utan att kameran sedan ska ha beräkningskraft och mjukvara för att tolka resultatet och göra samma sak som ett HDR-program i datorn, och leverera ett snyggt resultat. En bra HDR-bild har ju sällan mycket mer än 8 till 9 DR steg i ut-DR. HDR hanlar ju om att ta ett högt in-DR och sedan trycka ihop detta stora DR till ett normalt ut-DR.

Intressant fråga. En sensor idag ska klara av starkt ljus, dåligt ljus och kunna filma.
Canon säger att de har en FF sensor pg. som ger ca 50 Mpix. Det kan de behöva för att konkurrera med Nikon.
Det dynamiska omfånget är i regel inget problem för sensorn. Däremot kräver efterbehandlingen i mjukvaran en hel del för att man ska plocka ut detaljer både i djupa skuggor och tunna ljusdagrar i bilden. Med fina färger och lågt brus. Att göra det på ett snyggt sätt utan att det ser HDR-sjukt ut är en stor konst tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar